Klinkbeklædning på udhus

Hej LDS

Jeg er ved at bygge et udhus på 6 m2 i mig og kærestens kolonihave. Jeg er nået til overvejelserne omkring den udvendige beklædning, og har besluttet at det skal være klink.
Jeg har regnet på det og jeg kan beklæde skuret med disse brædder (overlap på 2 cm):
www.jemogfix.dk/butik/byggematerial...amp;view=1
Til en trediedel af prisen for disse brædder:
jemogfix.dk/butik/byggematerialer/trae__braedder/impraeneret_trae.aspx?pid=019125 0300&view=1
Da vi er studerende, og ikke regner med at beholde haven resten af livet, skal tingene holdes så billigt som muligt.
Hvad er jeres mening om at bruge de alm. ru. brædder til klinkbeklædning?
Jeg kan sagtens se at klinkbrædderne giver et pænere resultat, men jeg går ud fra at de er lavet af det samme træ, så holdbarheden må ca. være den samme.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja de er lavet af det samme materiale, men så høre ligheden også op. De brædder på 16 x 100 mm. er noget skod træ det er simpelthen noget af det ringeste du kan købe.

Klinke beklædningen er noget kraftigere noget nemmere at arbejde med for amatører.

Skal det være billigt så vil jeg anbefale krydsfiner plader med spor, ligner brædder men er en plade. Uanset om du vælger det ene eller andet så skal du huske at det skal have træbeskyttelse med det samme du er færdig med at bygge.

Jeg mener de billige trykkede brædder er gran, de holder ganske fint, dog revner de nemt hvis man skruer/sømmer tæt ved enderne, det kan klares med at bore for.

Desuden synes jeg de billige, 16 x 100, er rimelig flotte og fuldkantede.

Jeg lavede et haveskur for et par år siden, beklædt med 16 x 100, dog som "1 på 2" det fungere ganske fint.

Jeg byggede "skraldeskjul" af de billige brædder og satte dem klink. 
De er lidt sværere at sætte op i forhold til "rigtige" klink brædder, men da det jo kun er en gang du skal sætte det op, så går det nok.



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for svarene.
Når jeg nu vælger den ene eller anden type beklædning, regner jeg med først at beklæde stolper og reglar med vindpap. Er det vigtigt at det kommer klemlister mellem beklædning og pap, eller er det kun noget man bruger på isolerede og opvarmede huse?
Hvis der skal klemlister, hvor tykke skal de da minimum være?
Hvis det kun skal være et udhus, er der ingen grund til vindpap. Men over vejer du at det måske engang skal inddrages i "beboelsen" er det nok en god ide. og ja der skal klemlister imellem pap og yder beklædningen så der kan kommer luft op imellem. Sådan nogle på en 1,5 x 3 cm. ville være fint
Skrevet af SørenDP på 31 mar 2014 19:50

Tak for svarene.

Når jeg nu vælger den ene eller anden type beklædning, regner jeg med først at beklæde stolper og reglar med vindpap. Er det vigtigt at det kommer klemlister mellem beklædning og pap, eller er det kun noget man bruger på isolerede og opvarmede huse?

Hvis der skal klemlister, hvor tykke skal de da minimum være?


Jeg skiftede beklædning på min garage, sidste år her var brugt vindpap, uden klemmelister, brædderne så fine ud på bagsiden, og de havde siddet i mange år.

Så de nye brædder kom også op, uden klemmelister.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også