Kulde / Varme

Ja hvad nu !

Har spekuleret på om der findes en væske der bliver kold når den tilføres varme ?

Et gas drevet køle skab har en lille flamme der opvarmer en væske, der så nedkøler rummet i køleskabet.

Er det en der kan bukke princippet i neon for mig

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne blive langt.. Måske det kan hjælpe. http://www.combicool.dk/infopages2.php?info_id=13
Men almindeligt lightergas køler også på fx en hånd, når den fordamper.
Hej.
Dit køleskab skal have tilført energi for at køle. Kombinationsskabene er absorbtionsskabe med naturlig cirkulation hvor den tilførte varme skaber en fordampning, der skaffer afkølingen. Du ved, at når du har vand på kroppen og det fordamper i solen, fryser du imens. Der er et kredsløb, hvor fordampning og fortætning skaber virkningen.
Måske ikke helt dækkende, men det er noget af vejen.

mvh

varmetossen

Ja, ikke det letteste og forklare.. Men har en del med væskers kogepunkt og gøre.
Det er en farlig vej at betræde: hvis man skal gå virkelig i dybden, er man inden man ser sig om igang med entropi, Maxwell og termodynamikkens love, og så er der kun en hårsbredde til kvantemekanik, Bohr og Einstein. Så det nemme svar er "det virker ved magi" - og overlade resten til æggehovederne.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Annonce
Du mener vel Kvantefysik, jamen det er da det rene hjerne guf
@Håndværkeren: Nej, der findes ingen væske der bliver kold når den tilføres varme. Det er imod termodynamikken.

Du kan starte med at læse om Carnot cyklusen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Carnot_cycle

Der findes en glimrende lærebog for køleteknikere der hedder "Noget om køleteknik"
http://www.eigil.dk/l%C3%A6rebog-t-8.html

Hvis du ikke vil købe den, kan du låne min. Jeg er af og til på Als.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Nu er vi ude i det store fysik-skoleridt - kvantemekanik og kvantefysik er næsten synonymer - men kvantefysikken omhandler lidt flere fænomener ud over kvantemekanikken. Men det helt afgørende er, at alt, hvad der starter med "kvante" er noget man får hovedpine af :-). Jeg er stolt af at være landsmand til Niels Bohr!

Dan

Hej Christian.

Nå ja tak for tilbudet, men jeg må vist nøjes med at konstatere at væske der fordamper fra en overflade trækker eventuel varme med sig. Som når man førhen var på stranden og skulle ned køle sine øller, så pakkede man dem ind i avispapir og dyppede dem i havvand, derefter lægges de i solen og når vandet fordampede blev øllerne kolde.

Men grunden til at jeg spurgte var at der jo findes væsker der kan koge ved lave temperaturer, så hvorfor skulle der så ikke også være væsker der blev kolde ved opvarmning.

@CristianV: fanden tage Termodynamikkens love. Hvis det ikke var for dem, var vi hverken afhængige af Saudiarabisk olie eller russisk gas.

Dan

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis