tykkelse på kælder betondæk/gulv?

Hej.

Er der nogle minimumskrav til tykkelsen på kældergulv/dæk, da jeg overvejer at brække det gamle gulv op og fjerne ca. 5cm sand for at få lidt mere løftshøjde og så ville jeg måske gerne kunne nøjes med feks. at støve 5cm gulv for at få yderligere højde er det muligt eller er der så mange fordele og lovkrav til at det er min. 10cm?

På forhånd tak.

Be Smart - Not Stupid..

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du alligevel skal brække gulvet op så er det mere end 5 cm du skal fjerne, så skal du have isoleret med 300 mm. flamingo og så et 10 cm. tykt betonlag med jern ilagt.

Ellers vil du have et stort problem med din Avatar: Vær smart, ikke Dum

Håndværkeren.

Hvis jeg vil lave den store tur skal jeg til at understøbe og det har jeg besluttet mig for det er tiden ikke til :-)

Der er fra overkant nuværende gulv og til underkant sokkel 22-25cm.

Så tænker jeg kan fjerne det gamle gulv 8-10cm og fjerne 5cm sand uden problemer og så støbe 5cm sand igen så jeg har fået 10cm ekstra loftshøjde. uden at skulle bruge en formue og en helvedsmasse tid.

Har dog tænkt på man kunne gå 1m ind fra alle sider og grave dybere der og smide lidt isolering derinde i midten, men igen så kan gulvvarmen jo ikke rigtig betale sig når der ikke er isolering over det hele.

Be Smart - Not Stupid..

Nu overså jeg lige at det var kældergulvet, men jeg er meget i tvivl om at det vil holde med kun 5 cm. i tykkelsen, så skal der godt nok en del rionet til som forstærkning.
Hvad vil du med det grus under betonen?
Hvis det er pga angst for fugtoptrængning, kan du i stedet for lægge en kraftig plastdug under din støbning.
Lad være med at grave i jordl/lerlaget under grus og beton, så du ikke forstyrrer sammenpakningen, som nu har ligget der i årtier.
Med et fast underlag, kan 5-6 cm beton snildt klare den belastning der almindeligvis vil forekomme i en kælder.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ktm

det jeg vil med at fjerne de 5cm sand, da det er ren sand der er under nuværende gulv og det er det min. 50cm ned, det er netop for lige at få 5cm ekstra højde i kælderen.

tror du der vil ske det store ved at fjerne 5cm af betonlaget og 5cm sand?

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Annonce
Betondækket i kælderen kan have en afstivende effekt på fundamentet/ydermuren, da det sørger for at væggene ikke bliver presset ind ind af trykket fra dem omliggende jord.
I dit tilfælde, hvor fundamentet går så dybt, er det dog sandsynligt, at jorden og det tynde betondæk kan holde alene. Men tag en snak med en ingeniør inden du går i gang. Det kan give nogle store skader, hvis fundamentet bliver flyttet pga. manglende afstivning.
Jenshøj - når jeg banker gulvet op så rasler det nærmest af ude ved væggen som om det ikke binder særlig meget til soklen.

Syntes mange siger når huse har stået længe så er det tryk udefra blevet nærmest neutraliseret at det faktisk bare står og ikke længere trykker?

Be Smart - Not Stupid..

Skrevet af Lyst på 31 mar 2014 10:11



Syntes mange siger når huse har stået længe så er det tryk udefra blevet nærmest neutraliseret at det faktisk bare står og ikke længere trykker?
Det kunne så også passe hvis det aldrig regnede, fugtig jord har det med at flytte sig og altså stadig trykke.



Skrevet af Lyst på 31 mar 2014 09:06
Ktm

det jeg vil med at fjerne de 5cm sand, da det er ren sand der er under nuværende gulv og det er det min. 50cm ned, det er netop for lige at få 5cm ekstra højde i kælderen.

tror du der vil ske det store ved at fjerne 5cm af betonlaget og 5cm sand?

Mvh

Nej, intet overhovedet!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis