Ventilation af trægulv

Hej

I vores stue/køkken har vi lagt et fyrretræsgulv på strøer. Under gulvet er der 50 mm isolering og nederst (lige oven på klaplaget) 0,2 mm plastfolie, som er tapet sammen og min. 200 mm overlæg. Gulvet er ca. 2 år gammelt. Under hele gulvet er der mellem 5 og 10 cm luft. Dog er der et områdr på 2-3 m2 (ud af 38 m2)hvor der kun lige er plads til isoleringen. Nogen gange er det som om der lugter lidt kælderagtigt i den en ende af stue/køkken. Jeg har spekuleret om der evt. mangler ventilation under gulvet. Der er naturligvis panelet langs alle vægge og lister foran dørene. Skal jeg evt. save nogle ventilations spalter i panelerne?

Hilsen Per

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Per M. Friis (den 25-03-2002).]

Med venlig hilsen
Per M. Friis

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Per,

Vi har for to år siden lavet et lign. gulv i et rum på 40m2. Før jeg lagde det konsulterede jeg en bekendt fagmand, som rådede mig til at gøre som du beskriver. Jeg var dog stadig i tvivl hvorfor jeg ringede til rockwool. Her sagde den venlige ingeniør at det ER måden at gøre det på. Det eneste man skal huske er at lade et par mm være mlm. panel og gulv for at få udluftning (som jo kommer når man går på det. Jeg vil tro det vil hjælpe dig at flytte panelerne lidt op (eller save). Dog ved jeg ikke om det vil kunne løse dit problem med manglende luft visse steder. Jeg vil forvente, at hvis det er steder enten tæt på panelerne eller hvor man går meget vil du ikke have problemer.

mvh
Jesper

Besse
Hej Jesper og tak for dit svar.

Jeg tror det jeg har lavet er ok, da væggene er ret ujævne. Derved er der mange steder 2-3 mm luft. Det sted hvor der ikke er luft under gulvet bliver der gået hele tiden. Jeg ånder lettet op og betragter problemet som løst. Måske kom lugten fra køkkenvasken.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis