I sandhed stof til eftertanke!
Standardmålet mellem USA's jernbaneskinner er 4 fod 8.5 tomme, svarende
til 1435.1 mm. Det er i høj grad et besynderligt mål.
Hvorfor har man brugt dette mål ? - Fordi det brugte man i England, og
engelske eksperter byggede de første amerikanske jernbaner.
Hvorfor byggede englænderne dem sådan ? - Fordi de første jernbaner blev
bygget af de samme som byggede de første sporveje, og det var det mål
man brugte her.
Hvorfor brugte de så det mål ? - Fordi de folk der byggede de første
sporveje brugte de samme redskaber og værktøj som man brugte til at
lave kareter med, og de havde den hjulafstand.
Okay ! Hvorfor havde kareterne den specielle hjulafstand ? - Fordi hvis
man brugte andre mål ville hjulene brække sammen på de ældre engelske
landeveje, fordi det var målet på hjulsporene.
Hvem byggede så disse gamle veje med hjulspor? - De første blev bygget
af romerne til deres legioner, og de er blevet brugt lige siden.
Og hjulsporene? - Romerske stridsvogne lavede de første hjulspor, som
alle havde den samme hjulafstand, og her har vi så svaret på det
oprindelige spørgsmål.
Standardmålet mellem USA's jernbaneskinner på 4 fod 8.5 tommer stammer
fra specifikationen på en romersk stridsvogn. Specifikationer og
bureaukratiet lever evigt. Så næste gang du modtager en specifikation
og spekulerer på hvilken hesterøv den er kommet ud af, så har du
fuldstændig ret.
Fordi de romerske stridsvogne var lavet så de havde samme mål som
bagdelen på to stridsheste.
Og nu fordrejningen af historien..... Der er en interessant forsættelse
om målene på jernbaneskinner og hestes bagdele.
Når du ser en rumfærge, parat til opsending, ser du to booster raketter
på siden af brændstof tanken. De er lavet af Thiokol, hvis fabrik
ligger i Utah.
Ingeniørerne som designede dem havde foretrukket at de var lidt tykkere,
men de skulle med tog fra fabrikken til opsendelsesstedet.
Jernbanen fra fabrikken løb gennem en tunnel i bjergene, og boosterne
skulle kunne gå gennem den tunnel.
Tunnelen er en anelse bredere end jernbaneskinnerne, som har
sammebredde som røven på to heste.
Så designet på verdens mest avancerede transportmiddel er bestemt af
bredden på en hesterøv.
Mvh. JørgenE
I sandhed stof til eftertanke! Standardmålet...
Vis hele indlægget