Hvorfor har jernbanespor den bredde?

I sandhed stof til eftertanke!

Standardmålet mellem USA's jernbaneskinner er 4 fod 8.5 tomme, svarende
til 1435.1 mm. Det er i høj grad et besynderligt mål.

Hvorfor har man brugt dette mål ? - Fordi det brugte man i England, og
engelske eksperter byggede de første amerikanske jernbaner.

Hvorfor byggede englænderne dem sådan ? - Fordi de første jernbaner blev
bygget af de samme som byggede de første sporveje, og det var det mål
man brugte her.

Hvorfor brugte de så det mål ? - Fordi de folk der byggede de første
sporveje brugte de samme redskaber og værktøj som man brugte til at
lave kareter med, og de havde den hjulafstand.

Okay ! Hvorfor havde kareterne den specielle hjulafstand ? - Fordi hvis
man brugte andre mål ville hjulene brække sammen på de ældre engelske
landeveje, fordi det var målet på hjulsporene.

Hvem byggede så disse gamle veje med hjulspor? - De første blev bygget
af romerne til deres legioner, og de er blevet brugt lige siden.

Og hjulsporene? - Romerske stridsvogne lavede de første hjulspor, som
alle havde den samme hjulafstand, og her har vi så svaret på det
oprindelige spørgsmål.

Standardmålet mellem USA's jernbaneskinner på 4 fod 8.5 tommer stammer
fra specifikationen på en romersk stridsvogn. Specifikationer og
bureaukratiet lever evigt. Så næste gang du modtager en specifikation
og spekulerer på hvilken hesterøv den er kommet ud af, så har du
fuldstændig ret.

Fordi de romerske stridsvogne var lavet så de havde samme mål som
bagdelen på to stridsheste.

Og nu fordrejningen af historien..... Der er en interessant forsættelse
om målene på jernbaneskinner og hestes bagdele.

Når du ser en rumfærge, parat til opsending, ser du to booster raketter
på siden af brændstof tanken. De er lavet af Thiokol, hvis fabrik
ligger i Utah.

Ingeniørerne som designede dem havde foretrukket at de var lidt tykkere,
men de skulle med tog fra fabrikken til opsendelsesstedet.

Jernbanen fra fabrikken løb gennem en tunnel i bjergene, og boosterne
skulle kunne gå gennem den tunnel.

Tunnelen er en anelse bredere end jernbaneskinnerne, som har
sammebredde som røven på to heste.

Så designet på verdens mest avancerede transportmiddel er bestemt af
bredden på en hesterøv.


Mvh. JørgenE
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja - i grunden er vores verden slet ikke så kompleks som vi går og tror.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Næh og der er en mening med hvorfor, alt er som det er?

Og det giver jo mening confused

Mvh. JørgenE


Mvh. JørgenE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
I grunden en meget interessant tanke, at alt er udviket fra noget mere simpelt.. biggrin
Eller er det ikke helt almindeligt? Ellers hed det jo ikke udvikling...
Det var jo noget Darwin beskrev for 150 år siden.

Mit spørgsmål er bare, hvilke heste det drejer sig om, for der er jo MANGE forskellige racer, lad os få nogle stangmål på bordet smile
Desuden har hesten iflg. Darwin jo udviklet sig fra noget andet. Så lad os antage at hesten stammer fra en dinosauer, som selv stammer fra en padde, som stammer fra en fisk, som selv stammer fra et bløddyr, som stammer fra en encellet organisme, som stammer fra brint, vand og ilt osv.

Derudfra kan jeg så konkludere at en rumrakets motorstørrelse er bestemt ud fra en flere milliarder år gammel encellet organisme, som stammer fra noget vand og brint, som stammer fra "the big bang", som stammer fra rummet, hvor vi prøver at rejse ud med en rumraket hvor motorstørrelsen er bestemt ud fra samme.
Giver det mening?

Mvh
ThomasB
Hej Thomas.

Hesten er 2 fod og 4 1/4 tomme over bagdelen. tongue

>Giver det mening?

Ja, dvs. du er en slags bløddyr jvf. beskrivelsen, og det glæder mig meget, da jeg var nervøs for, at du var noget helt andet smile

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Jeps, jeg havde regnet ud, at netop de heste der var tale om var så bredde, men hvilke heste drejer det sig om? Desuden er stangmål horisontalmål og ikke vertikalmål på en hest tongue

Men du skriver at jeg er et bløddyr, og da jeg er en del yngre end dig, så må du være en padde - eller er det omvendt?

Mvh
ThomasB
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nu lå jeg tilfældigvis ned, da jeg skrev svaret, og så er det et stangmål ikk'. Det passer præcist på den kendte andalusiske trækhest, som ofte blev anvendt i romerriget som arbejdshest på deres "veje" mens den romerske stridshest har et langt smallere horisontalt mål (nu sidder jeg op).

Nej jeg er mere fra kridttiden, og har regnet mig frem til, at om 6,73 år vil kunne skrive på en tavle med fingrene, og skal passe på at gå ud i regnvejr, da jeg opsuger det og bliver ophovnet af det.

Var der mere du heller ikke vidste? wink

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej igen JørgenE (også kaldt "kridter")

Forkalkning er skam ikke noget at spøge med, men "Froggy" har et udemærked produkt til afkalkning. Evt. kunne du overveje en "magnetisk afkalker". Måske er det i virkeligheden, det et magnetisk armbånd* er til.

*) Magnetisk armbånd er et "specielt" magnetisk armbånd, som sælges i kuponhæfter.
Der reklameres med et helt specielt magnetisk armbånd af kobber, hvor der er sendt 25.000.000 volt igennem.. Kobber er ikke magnetisk, men deres armbånd af kobber er altså magnetisk - hmmmm, hvem har sagt at mange kuponhæfteting er fup? Og hvem pokker kan producere 25.000.000 volt?

Hvis man har mistanke om at man er ved at kalke til, så kan man prøve at gå i bad, og laver man hvide fodspor efter sig, så er det en meget god indikation.

En anden god indikation er at folk begynder at kalde en for "pjerrot".

Ang. heste, så var jeg helt sikker på at den andalusiske trækhest var post-romersk, men man lærer jo hver dag.

Mvh
ThomasB
>Ang. heste, så var jeg helt sikker på at >den andalusiske trækhest var post-romersk, >men man lærer jo hver dag.

Ja, Thomas, det har jeg bemærket, du må da lære noget på siden hver eneste dag. tongue

Jeg lærte noget for vel 2 år siden, og sådan er vi så forskellige.

Froggy virker ikke - og det magnetiske har ikke "effekt" nok. Vi skal vist op på højere volt end de sølle 25 mill. - Virker det så heller ikke, har min kone lovet at skrive det i nekrologen.

Mht. bad: Jeg er dødtræt af at tørre kridtstreger op fra vores gulv, så det er jeg holdt op med for mange år siden.

Den andalusiske trækhest har jo netop sit særkende med det smilende hoved, som vi kender så godt fra ferierne, altid trækkende med et stort smil, mens den anden - den analustiske som er af helt anden race (I andre ved hvad jeg taler om) -Thomas! - var en lidt mindre hest, som også smilte over hele hovedet, men som på grund af midnreværdskomplekser over for den Adalusiske, ikke var til at stole på, en lille ondskabsfuld rad, som kun fandt morskab ved at smide folk af, slikke dem i hovedet og stjæle deres tasker - en rigtig lille modbydelig satan.

Den blev da også udryddet, da RoundUp blev opfundet, da den elskede at æde det græs vi slås med på terrasser, så RoundUp har også været godt for noget, selvom Pindsvin har måtte lide med det.

Så ved du også det Thomas - din kone må være lykkelig, for denne side, så hun snart kan tage dig med til en fest, uden at rødme wink

Er der mere du heller ikke ved?

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Nu er I vist ved at komme ud på det filosofiske overdrev, men det gør intet, for så bliver der plads til lidt mere "sludder"
Følgende lille skrivelse brugte jeg engang som "indgangsbøn" forrige sommer, hvor det regnede hele tiden, og jeg var blevet bedt om at give et indlæg ved et teltmøde:

Hvis Noahs Ark skulle bygges i dag………………

Og Herren talte til Noah og sagde: »Om seks måneder vil jeg lade det regne indtil hele jorden er oversvømmet med vand, og alle de onde mennesker er tilintetgjort. Men jeg vil rede nogle gode mennesker og to dyr af hver race, der lever på denne jord.
Jeg befaler dig til at bygge en ark.«
Og så overrakte Herren Noah tegningerne til Arken.
»Okay,« sagde Noah, rystende af frygt og fumlende med tegningerne.
»Seks måneder og det begynder at regne,« tordnede Herren. »Du har bare at have Arken færdig eller lære at svømme i lang, lang tid.«
Seks måneder gik. Det blev overskyet, og den første regn begyndte at falde.
Herren så Noah sidde grædende på gårdspladsen, og der var ingen Ark.
»Noah,« råbte Gud. »Hvor er Arken?«
»Herre tilgiv mig,« bad Noah. »Jeg gjorde mit bedste. Men der var store problemer.
Først skulle jeg hen på Lokalkontoret for at få en byggetilladelse, men dine tegninger opfyldte ikke standardkravene. Så måtte jeg hyre en ingeniør til at lave nye beregninger. Så kom jeg op at slås med ham om, hvorvidt der skulle være et brandslukningssystem på Arken. Det skulle der være ifølge Bygningsreglementet.
Dernæst klagede en af mine naboer til kommunen. Naboen, som er sagfører, og som har et nedlagt landbrug med swimmingpool i haven, påstod, at jeg forbrød mig mod lokalplanen ved at bygge Arken på gårdspladsen. Så jeg måtte til amtet for at søge om dispensation fra By- og Landzoneloven.
Så fik jeg problemer med at skaffe træ nok til Arken, fordi der er forbud mod at fælde træer, da jeg bor i et skovrejsningsområde, hvor Naturfredningsforeningerne har et projekt kørende, for at rede den plettede løvfrø.
Jeg måtte overbevise Skov- og Naturstyrelsen om, at jeg skulle bruge træ for at rede frøen. Men de ville heller ikke lade mig fangen nogen frøer, så dem er der heller ingen af.
Håndværkerne dannede en fagforening, og begyndte at strejke. Jeg måtte forhandle med SiD, som krævede en fra Kristelig Fagforening fyret, før nogen igen ville tage en hammer eller sav i hånden.
Nu havde vi seksten snedkere og tømrer ombord på skibet, men igen frøer.
Så begyndte jeg at samle dyrene, men blev sagsøgt af nogle dyreaktivister, som klagede til Konkurrenceankenævnet, fordi jeg kun tog to dyr af hver slags. Netop som jeg fik sagen afvist, kom der en henvendelse fra Miljøministeriet, som sagde: -På given foranledning skal De inden 14 dage dokumentere de miljømæssige konsekvenser vedrørende intensiv husdyrholdning, jf. bekendtgørelse af 30. februar 2000. Der skal fra ministeriets side pointeres at en eventuel VVM tilladelse skal behandles både hos Aalborg Kommune, samt hos Nordjyllands Amt-.
Samme dag kom der et brev fra Kystinspektoratet, som forlangte at få en oversigt over det omfang oversvømmelsen ville få. Jeg sendte dem en globus – malet blå over det hele.
Amtet har sendt en redegørelse over de arealer, som er udlagt til våde enge, samt gjort mig opmærksom på, at en forøget vandstand kan skade et forsøg med genetablering af et lyngområde. De tog det ikke pænt, da jeg svarede, at jeg ikke har megen kontrol over ”De højere Magter”.
Lige nu er jeg blevet indklaget for Ligestillingsrådet, der påpeger, at den etniske sammensætning af min arbejdsstyrke ikke er i overensstemmelse med regeringens initiativ for integration af nydanskere.
Skatteministeriet har beslaglagt hele min formue. De påstår, at jeg prøver at forlade landet for at undgå at betale skat. Og jeg har lige fået at vide, at jeg skylder dem 9% i arbejdsmarkedsbidrag.
Jeg tror altså ikke, at jeg kan blive færdig før om 5 år.«
Noah græd!
Himlen begyndte at lysne og solen begyndte at skinne. En regnbue viste sig på himmelen. Noah så håbefuldt op på himmelen, og spurgte smilende fuld af fortrøstning:
»Herre. Vil du så ikke ødelægge verden alligevel.«
»Næh«, sagde Herren. »Det har regeringen allerede gjort«… smile


Mvh.
bodker

Jeg sidder med tårer i øjnene.

Tænke sig, at Vores! regering sørgede for på en smart måde, at jorden ikke blev oversvømmet. Godt klaret smile

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også