Os på LDS

Hej alle sammen.

På baggrund af de seneste (lidt hårde?)diskutioner og kritikker skriver jeg nu dette indlæg, så vi kan få det ud af verden.

Jeg gider ikke at sidde og pakke mit indlæg ind i flot papir, så det kommer lige fra hjertet. Det må i synes om eller ej.
Jeg skal så lige sige - så jeg ikke bliver misforstået - at jeg INTET har med LDS at gøre, udover at jeg skriver her, af egen fri vilje. Dette er MIN holdning og mit eget initiativ.

LDS's er et sted som er drevet af frivillige midler, og i en ånd som ikke findes mange andre steder her på nettet.
1000 tak for det JørgenE (alias Jørgen)!

Som det første vil jeg sige at der som udgangspunkt ikke er nogen her der skal føle at de er uvelkomne - det ved jeg er bordets politik.

Jeg må dog indrømme at jeg her på det sidste har følt mig lidt uvelkommen, og jeg ser nu at pev også føler sig lidt uvelkommen. jf. dette indlæg: http://www.lav-det-selv.dk/ubb/Forum2/HTML/001157.html

Til pev vil jeg sige, du skal ikke være ked af det eller frustreret.
Jeg kender godt følelsen af at blive kritiseret - man føler at så kan det bare være ligemeget det hele.
Man sidder der og svarer dag ud og dag ind, og så kommer der en aller anden og kritiserer.

At PeMa nævner at en eller anden hænger sig i regler, er bare hans måde at spore debatten tilbage til udgangspunktet - det har ikke noget med dig personligt at gøre. Jeg ville have følt det sammen, men når jeg ser det udefra, kan jeg se at det ikke er ment strengt.

Vi skal alle være bedre til at være mere åbne overfor andres ideer og meningen.
Vores ord er ikke lov!
Om vi er prof. eller glade amatører.

Som Per M. Friis så rigtigt siger; "Der vil som regel være mange forskellige løsninger på et problem"
Derfor er det netop godt at LDS eksisterer, ellers kunne man jo bare henvende sig til en prof eller i Silvan. Nogen gør ditten og andre gør datten - og så kan vi forklare hinanden hvorfor ditten måske er bedre en datten, hvis vi er uenige.

Jeg kan også nu se at jeg selv mange gange svarer, så bestemt at det lyder som om mit ord er lov - og det skal jeg nok forsøge at lave om.

Hvis der nogen der sidder med noget viden, som de gerne vil af med, er det synd at vi, som tror vi ved så meget, skræmmer dem væk ved at lyde som om vi ved ALT, og at det kun er vores løsning som duer. Sådan skal det jo ikke være, og det er jeg ked af hvis det er tilfældet.

Det skal jo heller ikke blive sådan, at vi sidder og er helt ydmyg overfor hinanden. Det bliver hurtigt noget fedteri/rø*slikkeri, som jeg ikke synes er sjovt.

Hvis man ser lidt abstrakt på det, er vi faste skribenter jo en slags venner, og det ville da være synd at ødelægge - ik'?

Jeg håber at have åbnet en snak, som gør at LDS ikke synker i håbløs mudderkastning.

Mvh
ThomasB
Hej alle sammen. På baggrund af de seneste (lidt... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har selv prøvet at blive overhalet af udviklingen
Data kendtes nu ikke i den bog jeg læste, så det må være en nyere udgave, men helt rigtigt må der findes flere "forælder" - (med vilje stavet i een tal), og det kunne jeg ikke huske, for engang imellem syntes jeg det var noget sludder det jeg huskede, men det er derfor - man kan være flere sider af samme, selvfølgeligt.

Jeg læste rent faktisk bogen da jeg blev skilt, og havde et enormt behov for forståelse af, hvad pokker der foregår imellem mennesker som jeg ikke helt havde forstået, om jeg er blevet klogere ved jeg ikke, men jeg har prøvet.

Hurtiglæsning (skulle nok skrive -----> Hækken, men vi er jo her, så derfor behøver jeg ikke) - jo til en knaldroman, men til en bog, hvor valget af ord og sætninger gør den store forskel, og hvor man nyder forfatterens beskrivelse af f.eks. et skib kan jeg ikke tro (voksen), at det kan gøres ved at skimme teksten igennem. Det er noget med at smage på ordene og fornemme hvad der menes, og langsomt forstå hvad det "smager af". Eller har hvad?

Eller tilbage til nutiden. At læse en ny lov. Det kan sagtens skimmes, så ved man hvad det går ud på, men man kan heller ikke bruge det til andet, for skal man bruge den, skal den nærlæses, og det tager tid?

Er det ikke korrekt, at man ikke kan bruge det til sådanne? Ellers vil jeg gerne korrekses, og nok også gerne lære kunsten, ellers står jeg over, da jeg sagtens kan læse avisen på ca. 7 min. når jeg er kommet for sent op, og gladeligt fortælle arbejdskollegaer om det væsentligste, men måske lige har taget fejl af Tjetenien og Kazakstan, men ok - det var næsten rigtigt, sådan lidt som Norge eller Danmark.

- JørgenE


Mvh. JørgenE
Mht. NLP fandt jeg følgende på nettet:
"Læg dig med kortene imellem fødderne"

Det andet var:

We truly believe in Neuro Linguistic Programming (NLP), Time Line Therapy®, Hypnosis,

Hvad det er ved jeg ikke, men jeg tror ikke lige det har noget med transaktionsanalyse at gøre.

Eller hvad Per? Hvad er NLP.

Søger man på google får jeg på de første 10 sider ovennævnte, eller er der en anden forklaring?

Mvh. JørgenE


Mvh. JørgenE
Hej igen.

Den udvikling, den udvikling smile

Data og voksen er det sammen.

Grunden til at jeg husker de forskellige indelinger er at vores nabo fra mit barndomshjem var psykolog. Hun var ufattelig spændende at høre på, og hun elskede at fortælle om psykologi.
Emnet var nået til transaktionsanalyse, og min mor, fader, vores nabo og jeg, var inviteret ud og spise af hende, fordi jeg havde flyttet 15 af hendes roser fra hendes forhave til baghave. Udover en middag, fik jeg alle hendes pantflaser i skuret og 125 kr. pr. rose jeg flyttede - det var mange penge den gang smile (jeg var 14-15 år gammel)
Nå men hvorom alting er, så sad hun på denne restaurant og fortalte om transaktionsanalyse. Hun havde forklaret om de forskellige og skulle så til at forklare om tilpasset barn. Hun forklarede at det tilpassede barn, var lidt indelukket, og bare sagde ja og nej indtil det blev aktiveret af den kritiske forældre. Hun sad og talte i et dæmpet toneleje, men hendes stemme blev mere og mere vred, hun talte højere og højere jo mere hun skulle illustrere det tilpassede barns aktivering. Til sidst sad hun og råbte af mig, og skældte mig ud over alverdens ting. ALLE på restaurenten gloede og jeg var helt vild flov, for de vidste ikke at hun bare forklarede mig om det tilpassede barn.
Jeg glemmer det aldrig, men det fik mig til at læse en del om transaktionsanalyse.

Det er faktisk meget sjovt, når man sidder og taler med andre mennesker, at analysere samtalen. Jeg er ikke selv så god til det, men der skal jeg lære mere om en dag, når jeg kan fotolæse smile

Apropos fotolæsning, så er det rigtigt at man ikke kan læse en roman på 15 min., men ideen med fotolæsning er at man kun skal læse det man har brug for. Hvis du synes det er spændende at læse om detaljer på et skib, så fotolæser du, og senere dykker du ned i teksten hvor beksrivelsen af skibet er. Sådan har jeg ihvertfald forstået det.

Mvh
ThomasB
Jeg bryder mig ikke om udviklingen på denne side. wink

Thomas snakker om da han var barn, og jeg taler om da jeg blev skilt....

Men hende du taler om, Thomas, ville jeg nu gerne have mødt, selvom jeg ikke er en omvendt, og selvom jeg læser noget jeg godt kan bruge - dertil er jeg for meget jyde (Elsted, som er mit mellemnavn er fra Thy), Ja, det er jer der har ødelagt vores kyllinger wink

Men det var sjovt at høre din historie Thomas, og jo jeg ville da gerne have en sludder med hende, men hun er vel lige så gammel som mig og død for flere årtier siden? Der er ikke noget skønnere end at lytte til en, der brænder for det der bliver sagt, man kan kun blive revet med.

Vi var for 2 år siden (igen) til Tyrkiet, og havde en guide til noget historisk - han fik os til at lukke øjnene, fortalte om hvad der skete omkring Jesus fødsel på netop dette sted, og så skulle vi åbne dem, og fornemme 10.000 af mennesker der råbte og råbte, og ærlig talt, vi oplevede det alle sammen og fik tårer i øjnene for lige der havde vi været med til et stykke historie uden lige (det var Effesos).

Fantastisk, når nogen kan formidle en viden på så en engageret måde, at man selv bliver en del af den.

Så, jo Thomas, jeg ville gerne have mødt hende! hvis hun da bare havde været yngre smile

- Jørgen

Mvh. JørgenE
Rolig nu!

Det er grove løjre, her knokler man med sit gamle/nye hus langt fra computeren, og straks bliver der ballade.
Der er ikke noget i vejen med alle vores skribenter, der er såmænd heller ikke noget i vejen med dem der klager over dem.
Problemet er nemlig såre simpelt.
Vi skal lære at forstå hinanden, på skrift!

Nogle kloge mennesker, sikkert meget klogere end os, har lavet nogle undersøgelser om hvordan vi mennesker kommunikerer med hinanden.
Jeg husker ikke undersøgelsen ordret, men budskabet var, at over 70 % af vores kommunikation var ved hjælp af kropssprog. Da vi nu ikke, i dette system, kan se hinanden, og heller ikke rigtig kender hinanden, er det egentlig forbavsende, at vi alligevel har kunne føre en rimelig dialog.

Så vi er gode nok, alle sammen, vi skal bare tage hensyn til, at vi altså kun har skriften at udtrykke os med.
OG LAD OS SÅ KOMME TILBAGE TIL DET MORSOMME IGEN!!!

Kai Løvring fortalte for længe siden denne historie, som i måske ikke har hørt:

En håndværker var i fly på vej hjem fra en lille ferie i Paris.
Bag ham sad to direktøre og pralede. Den ene sagde til sin sidemand, da den underskønne stewardesse kom ned af gangen med spiritusvognen.
"Har du set den guldring hun har på venstre lillefinger, den har hun fået af mig"
Ja den ser jeg, svarrede den anden direktør, men har du så set den brilliantring hun har på højre lillefinger, den har hun fået af mig!
Nu vendte håndværkeren sig om, og sagde til de to direktøre: "Har i set de to ringe hun har rundt om øjnene, dem har hun fået af mig!

I håb om, at vi nu er tilbage på det rette spor
Leon.
Annonce
Hej Leon (vinker)

Velkommen (den ene hånd vifter lidt).

Jeg har også hørt (stritter med det ene øre) at vi taler meget med kroppen. (nikker med hovedet, og drejer overkroppen lidt til venstre).
Man har jo netop (udspiler næseborene) lavet "smilies" på nettet (smiler som en smilie), så vi bedre kan (løfter venstre hånd) forstå hinandens (løfter øjenbrynene) humør.

Det ville være smart (ser forhåbningsfuld ud) hvis man kunne opfinde et sprog, (klør sig på kinden) som gjorde at ingen var i tvivl om ens måde (smiler) at sige tingene på.

Da jeg var barn (får blanke øjne) have vi et ord, der skulle få os glade (smiler) hvis vi havde haft et skænderi (ser alvorlig ud). I vores tilfælde var det ordet "kagedej" (smiler skævt, og løfter hånden), og når man hørte det ord, vidste man at alt var godt igen (smiler lettet)- og faktisk kunne man ikke lade være med at smile, når man hørte det ord (kradser mig i håret) - ligemeget hvor sur man end var. (piller næse)

Mvh
ThomasB
PS taler jeg ikke meget om min barndom i øjeblikket? Det må analyseres.. JørgenE opret en gruppe der hedder "lav-analyse-af-barndoms-snak"...
For det første - dejligt at Leon er tilbage!
var det så 9 børn nu, Leon eller hvad, du har længe om det, men ok.

Til Thomas (er træt) vil jeg bare sige (er fortsat træt), at muligvis skal vi skrive kropssproget (nu meget træt), for så forstår vi bedre hinanden (piller nu nullermænd af gulvæppet) - (forsat træt)

Godnat (Meget træt og ..............)

Men dejligt at høre du er i live Leon! Skal vi snart have en hygger igen, altså lidt sjov på hækken, din kone aner alligevel ikke hvad jeg snakker om, så

Vi snakkes!!! God Nat.

Mht. barndom Thomas, er det vel det eneste vi har helt for os selv, og ingen kan kontrollere om det er rigtigt sådan som vi husker det, selvom jeg har en søster, der en gang imellem ødelægger mit indtryk af MIN bardom, som jeg ønsker at huske den, og sådan husker jeg den ikke wink

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Til ThomasB og Pev

Jeg kan se at én af mine indlæg er blevet citeret (i starten af tråden) og til Thomas vil jeg bare sige at, du har ret. Jeg forsøger blot at bringe debatten tilbage på sporet, spørgeren der skriver ind er som regl intereseret i et svar på sit spørgsmål, som er konkret, og ikke i alle mulige andre ting. Forstil dig at du spørger en om vej på gaden og det ender med at du for det halve af hans livshistorie, det er der ingen der gider at hører på. Jeg har lagt mærke til at flere af jer der bruger denne side flittigt, ofte lader jer rive med af den ene eller den anden årsag. det er meget generende for andre der, som tidliger nævnt blot vil havde et svar eller løsning på sit problem.

Jeg forsøger ikke at nedgører andres viden eller generen nogen, dette vil I også kunne se udfra tidliger debatindlæg, jeg har blot en kritisk holdning til denne side, da man skal passe på man ikke forvirrer folk med sine svar. Husk på at ofte er spørgeren igang med en opgave der kan havde stor økonomisk betydning hvis ikke det bliver lavet korrekt. I mine øjne er det bedre at holde sin mund hvis, ikke man er helt sikker på det man udtaler sig om, istedet for at være bange for at tabe ansigt. det er ingen skam at tage fejl, og det kræver mod at indrømme det, men det er jeg sikker på at I alle har !

Jeg syntes at langt de fleste indlæg og svar er gode og saglige, lad det forblive sådan. hvis der er nogen der har en eller anden form for uenighed så kan I jo udveksle adresser og klare det internt, uden at andre behøver at se og høre på det.

Mvh

------------------
Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Ja hvad er NLP?

Hvis du spørger en rigtig NLP-freak, kan du roligt afsætte en hel weekend til forklaingen.
Det er endnu ikke lykkede mig at få en kort og præcis forklaring og den findes nok ikke.

Det eneste jeg har fundet ud af, er at der er tale om gammel vin på nye flasker.
Men det er altså sådan, at markedet for managmentkurser skal finde på noget nyt hele tiden - så du bliver betragtet som gravballemandens fætter hvis du taler trans-analyse. Det er jeg så heldigvis ligeglad med. Trans-analysen virker rigtigt godt til mit behov.
Jeg glæder mig til at læse den anden trans-bog du nævnte Thomas.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Per.
Det gør jeg også, især hvis man kan have glæde af det mange år efter, så er det en ringe investering.

Derimod synes jeg ikke jeg har haft noget ud af de kurser jeg har været på. Man er lidt opstemt lige efter, men efter kort tid er det glemt, og de fleste er som du nævner gammel vin på nye flasker.

Kun eet har jeg brugt jævnligt i mange år, og det eksisterer ikke mere så vidt jeg ved (DBI - Dynamic Busines Institute fra vistnok Sønderjylland).

Mvh. JørgenE


Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis