Nyt gulv

min kæreste og jeg er lige blevet hus ejer af et parcel/rækkehus fra 1960erne og vil skal ha lagt nye gulve i hele huset.

nu går jeg med tanknerne om hvad jeg skal gører
som det er nu er det gulv på strøer med 50mm isolering i på beton dæk 
mine tanker går på at rive alt op og starte fra nye med dampspære i beton dækket opklodsning nye stører gulvspånplader 22 mm og et svømmenegulv igemmen hele huset
er det også sådanne i vil gribe det an? 

og vil jeg undgå at få det fodkoldt ? 

what to do? 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Montdk.

Og velkommen på LDS.

Hvis du vil undgå fodkulde skal der nok væsentligt mere til ! I vore dage er det mindst 300 mm. isolering i form af flamingo, derefter et beton lag. Så en damp spærre strøer  spånplader trindæmper og lamel / klik gulv.

Halløjsa..

Jeg lavede nyt gulv da jeg satte nyt køkken op for 1 år siden, og har fået en del mindre fodkoldt.

Jeg brækkede det gamle gulv op, så jeg kun havde strøer tilbage. Strøerne fejlede intet, så de blev fæstnet bedre for at undgå knirkeri, og så var det bare igang.

Jeg startede med dampspærre, så 10mm flamingo, derefter 100 mm rockwool, og til sidst 20 mm flamingo igen.Har læst et sted at flamingo skulle isolere ca 7-10 gange bedre end rockwool, så hvis det er tilfældet, svarer flamingo og rockwool i vores gulv til ca 250mm. isolering.
Efter isoleringen lagde jeg 22mm krydsfiner gulvplader, og til sidst et klikgulv fra Timberman. Resultatet blev rigtigt flot, uden knirkeri, og en del mere varme end før.

Jeg efterisolerede selvfølgelig alle rør der lå under gulvet, da jeg alligevel var dernede.

Det eneste jeg "fortryder" lidt, er at jeg ikke havde råd til et rigtigt plankegulv, da det er noget mere hårdfør over for stød/ridser, og kan høvles flere gange. Vores Timberman hvidlakeret asketræ er flot, og har 8 mm slidlag (mener jeg) så det kan tåle slibning 2-3 gange.

Hvis du vælger klikgulv, så sørg for at købe et med godt slidlag, så i kan slibe det nogle gange.. Ud over holdbarhed, er det også MEGET nemmere at arbejde med, hvilket giver et bedre resultat. Jeg brugte også et par tuber "tætner" i alle samlinger, hvilket gør gulvet mindre sårbart for gulvvask, da vandet ikke trækker ned i samlingerne. Dette er ikke nødvendigt på Timberman ifølge producenten, da alle samlinger er behandlet fra fabrikken, men efter at have talt med dem på fabrikken, blev vi enige om at det ikke ville skade noget, så derfor brugte jeg den løsning som "ekstra sikkerhed"

Held og lykke med projektet


Mvh. 
Olsen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis