Kan ikke starte Brigss and Straton

Hej.

Har lidt problemer med min plæneklipper, en Craftsmann 17.5 hp, Brigss and straton motor.
Den kan ikke starte når den er kold. Starteren køre fint indtil den skal til at tænde/komprimere, og så stopper den. Den kan simpelt hen ikke komme over punktet hvor den skal tænde/komprimere.

De gange hvor jeg har fået den i gang starter den fint når den er varm.
Der er lige sat nyt batteri på, det hjælper heller ikke med starthjælp fra bilen.

Det er ligesom om der er for stor kompression i motoren, eller kan starteren være defekt?



13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Stoni.

Og velkommen på LDS.

Har du tjekket om der er olie nok på motoren, er der for lidt olie smøre den ikke fuldt ud og kan så være svær at trække for start motoren. Det kan nu også skyldes at der ikke er power nok på din akkumulator

Skrevet af stoni på 28 mar 2014 17:22

Hej.



Har lidt problemer med min plæneklipper, en Craftsmann 17.5 hp, Brigss and straton motor.

Den kan ikke starte når den er kold. Starteren køre fint indtil den skal til at tænde/komprimere, og så stopper den. Den kan simpelt hen ikke komme over punktet hvor den skal tænde/komprimere.



De gange hvor jeg har fået den i gang starter den fint når den er varm.

Der er lige sat nyt batteri på, det hjælper heller ikke med starthjælp fra bilen.



Det er ligesom om der er for stor kompression i motoren, eller kan starteren være defekt?








Ja det lyder som om din starter er færdig.

Du skal passe på med at give den starthjælp fra bilen, startere på plænetraktore er kun beregnet til omkring 10 volt, deres batteri er så lille, at spænding falder til ca 10 volt, når starteren køre.

Jeg ødelagde starteren på min tidligere havetraktor, fordi jeg havde sat et 45 ah batteri på, og fik så forklaringen med de 10 volt..

Det kan også skyldes en dårlig forbindelse mellem batteri og startmotor. Dårlig forbindelse includerer også stelvejen.  

Men ellers er det utroligt nemt og svide en B&S starter af med for stort et batteri. Men man skal næsten heller ikke mere end kigge på en sådanne før den sender SOS i røgsignaler. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Kan en startmotor godt køre rundt hvis den er defekt? 

Hvis man tager tændrøret ud kører den perfekt, kan den nemt trække motoren rundt.

Mvh.Stoni

Noget er der jo galt, normalt kan starteren jo fint rykke motoren rundt.

Og er starteren ved at være færdig, yder den ikke det den skal.

Det kan jo også som det er nævnt, være en dårlig ledningsforbindelse, tjek også stel forbindelserne.

Et dårligt startrelæ kunne det også være.

Annonce
Du kan prøve med et start kabel, fra batteri direkte på startere, så du kommer udenom relæet.. Både relæ og starter er noget værre skrammel på de motorer
Jeg har prøvet med startkabler direkte på starteren, men resultatet er det samme. Derfor kan det heller ikke være en dårlig stel forbindelse, da stel har været sat direkte på motoren.

Så hvis der ikke er nogen der tror der kan være noget galt inde i motoren, så må løsningen være en ny starter.

 Da den koster omkring 1500 kr. vil jeg bare gerne være sikker inden jeg køber en.

Mvh. Stoni
Åh, den kan vist fås en helt del billigere som uorginal. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Har du tjekket oliestanden i motoren? er der for meget olie på kan det måske godt gøre lidt.

Hvis du alligevel har dødsdømt starteren, så prøv om du kan skille den ad, er det glidelejer så smør dem, tjek om kullene er ved at være slidt ned.

Ser kullene og kontaktfladerne brændte ud, er det ikke gode tegn.

Hej.

Nu er problemet lokaliseret og lavet.
Det var en ventil aflaster der skal være aktiveret når man starter. Den sidder på knastakslen, eller sad på knastakslen, for den lå i mange stykker nede i bundkaret.

Ny knastaksel og ny bundkar pakning til en pris omkring 600 kr., er nu monteret, og den virker igen.

Mvh. Stoni
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis