Sokkel (pudsning)

Hej

Bygger som bekendt garage stadigvæk og der er mange ting hele tiden. Men er nu lige ved at være færdig indvendig med at pudse. Hvilket vil sige at det er tid til det udvendige puds herunder soklen. Men eftersom bygningen er bygget ind i en skrænt er jeg lidt i tvivl om hvordan man gør det med at pudse sokkel. Jeg regner ikke med at der skal laves fremspring på den og hvis der skal bliver det kun på den ene side. Jeg har styr på udkast og arbejdsgangene men er i tvivl om hvor langt op af væggen man skal pudse i betonpuds. Jeg har selv tænkt på at pudse 40 cm op af væggen inden jeg begynder at bruge mørtel. Hvad siger i andre. Det skal siges at den side der er bygget ind skal afsluttes mod en græsplæne og den anden skal afsluttes op i mod en indkørsel med evt et bed langs huset.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville pudse det hele i sand og cement så frostsprænger det ikke. Hvis du bruger mørtel kan vil det frostsprænge hvis kalkprocenten er for høj! Murerbogen forskriver ganske vist at man kan bruge KC 20/80/550 til sokkelpuds. Men 4/5 af bindemidlet heri er jo netop cement.
Men hvis du vil bruge det skal du have fat en 3,5% kalkmørtel. 6,6% er vist den byggemarkederne typisk har hjemme.
Jeg ville pudse det hele i sand og cement så frostsprænger det ikke. Hvis du bruger mørtel kan vil det frostsprænge hvis kalkprocenten er for høj! Murerbogen forskriver ganske vist at man kan bruge KC 20/80/550 til sokkelpuds. Men 4/5 af bindemidlet heri er jo netop cement.
Men hvis du vil bruge det skal du have fat en 3,5% kalkmørtel. 6,6% er vist den byggemarkederne typisk har hjemme.
Så du vil pudse hel bygningen i sand og cement, eller hvordan. Sokkelpudset skal laves sand og cement. Men hvor langt op af væggens skal der pudses i sand og cemecement. For det er da nemmere at pudse i mørtel end det andet. Udvendig puds blandes i forholdet 1:7 eller hvordan??

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvis det er mange m2 kan jeg godt forstå hvis du hellere vil pudse i mørtel. Men så brug 20/80/550. Jeg tror ikke det er helt skævt med 1: 6-7 stykker (med 3,5% mørtel) men jeg slår lige op i murerbogen lidt senere. Har du murpap på soklen så laver du bare adskillelsen der.
Blandingsforholdet kan faktisk variere rimelig meget når der skal omregnes fra at blande efter vægt til efter rumfang. Hvis vi nu bare antager du bruger basis cement så kan det svinge mellem alt fra 4,6 dele mørtel til 1 del cement til 6,3 dele mørtel til en del cement alt efter vandindhold i kalkmørtlen samt dennes vægt. Men hvis man tager gennemsnittet af de 2 ekstremer så bliver det jo ca. 2 dele cement til 11 dele mørtel. Lige hvad der kan være i en lille blandemaskine
Jeg har pudset steder med fugtpåvirkning netop med produkt indeholdende kalk. Det er nu ca. 10 år siden. Nu er det forfra her i foråret.

Æv. Tror faktisk jeg i sin tid spurgte her inde.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis