Dør med sær lås

Her er en havedør. Håndtaget er knækket, og den søde kvinde har smidt resterne væk (!). Firmaet blev lukket i 2005 (Funkis Vinduer og Døre A/S i Viborg).
Hun siger, at man kunne åbne den fra begge sider. På indersiden sidder en låsemekanisme tilbage (som selvfølgelig bare kan udskiftes).

Jeg forstår ikke helt, hvilket slags håndtag der har siddet for at kunne åbne fra begge sider og låse fra indersiden?

I byggemarkeder tilbyder de mig håndtag, som ikke er beregnet til at føre hele vejen igennem låsekassen, således at der blot skal sidde et fast håndtag på ydersiden.

Låsekassen har et standard firkantet drejehul til palen, hvordan skal man får to håndtag til begge at kunne dreje mekanismen?

Håber der er nogen, der har set denne mekanisme herinde.

Med forårshilsener Janus
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Døren låses ved at man trykkede ned på "knappen" ovenpå låsemekanismen. Dermed trykker man mekanismen ind i en fals, der var på stangen i håndtaget. Håndtaget kunne dermed ikke drejes. Ikke nogen superlås, men meget brugt på terassedøre.
Den er jeg med på, Henrikh, det er mere dørhåndtaget der er en gåde. Hvordan har et paskvil-dørhåndtag kunnet åbne fra begge sider?
Jeg fandt løsningen, gennem en låsesmed som tilfædligvis stod i byggemarkedet ved siden af mig!

To paskvil-håndtag, den ene med lås til indersiden. Palen på begge skæres til, så de mødes midt i det firkantede drejehul. Viola - begge fungerer fint.

Tak for indslag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis