Montering af lampe i ældre loftsudtag

Hej
Jeg har et ældre lampeudtag med en 3-benet stikprop hvori jeg skal tilslutte en loftslampe. Er der nogen der ved hvordan ledningerne til lampen skal forbindes stikproppen?
Mvh. Henrik


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ikke en klemme som hedder o og en der hedder m1 , det er de 2 du skal bruge......hvis ikke så prøv dig frem , der er kun 3 muligheder.......

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Vi havde sådan en fætter i vores sidste hus, og her var det de 2 yderste ben der skule bruges.

MEN ! du kan ikke  være sikker, så du er nød til at prøve det med en polsøger 

Men hvis du monterer en ledning med en fatning og prøver 2 ben ad gangen, så kan du ikke ødelægge noget... du kan højst opnå at pæren ikke lyser. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tag et multimeter eller et andet måleinstrument og mål mellem hvilke klemmer/huller der er 230V.. Har du evt en gammel fatning med løse ledninger i og en pære kan du stikke dem i 2 huller af gangen og så vil pæren lyse på et tidspunkt..
Hehe ja det gør det sku da også , M1 og 0/N

Hej er der nogen der ved hvor man kan købe disse stik?

Jeg er sikker på at de ikke er i handelen længere. Jeg har lige kigget hos nedbryder "genbyg"

hos Dba og hos GogG ingen af disse steder var de som brugte. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak.

min mor som skal bruge det mener at Viceværten evt har nogen liggende.

Når folk flytter og piller lamperne ned, så tager de typisk stikket med. Det kan så ikke bruge det til noget det nye sted, og så bliver det smidt ud. Derfor er de svære at få fat i.

Det bedste bud på at få fat i dem er et loppemarked. Det kan også være en lokal elektriker har pillet nogen ned i forbindelse med renovering og gemt dem.

Men ellers så er løsningen at udskiftet lampeudtaget med et mere moderne, så der ikke er brug for stikproppen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis