Hvordan kan man spare noget på VVS arbejde?

Hej

Jeg skal til at lave nyt badeværelse og bryggers. I alt 18 m2 med gulvvarme (fjernvarme)
VVS delen bliver helt sikkert en af de tunge poster på budgettet i projektet så jeg har gået og tænkt lidt over hvordan man mon kan spare lidt af udgifterne her! Det skal helst foregå nogenlunde inden for lovens rammer, men jeg tænker på sådan noget som selv at fræse rillerne og måske også trække rør og slanger. Jeg tænker også lidt på om  det skal laves på overslag eller timeløn. Og er problemer i selv at stå for indkøb af armaturer og toilet. Jeg har ladet mig fortælle at i hvert fald nogle VVS firmaer tager meget mere for det end man selv kan indkøbe det til.

Er der andre der har prøvet at spare lidt på VVS regningen ved at gøre noget af det selv
så kom glad med erfaringer, både gode og mindre gode.

Mvh. mureren


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For nogle år siden byggede jeg til, med bla. et nyt badeværelse, jeg fræsede selv ud til rør og koblingsdåser, så vvs''eren kun skulle trække rør, og fastgøre koblingsdåserne.

Det var ikke ret dyrt, jeg tilsluttede selv hanerne, og toilettet.

Nu har jeg egen centralvarme, så den del lavede jeg selv.

(hvis du har indirekte fjernvarme, må du så ikke selv lave det?)

Entreprenøren der gravede ud, lagde rør ud til kloak, ville gerne skrive under på papirerne til kommunen, så jeg selv kunne tilslutte gulvafløb.

ved iikke hvilken varmveksler du har men hos mig løber både brugsvand samt varme til radiator/gulvarme gennem den ene veksler.
nu skriver du at du evt selv vil fræse ud til varmeslanger,,og så går jeg udfra at du ikke støber nyt gulv men genbruger det gamle.
i så fald bør du MEGET nøje overveje om du har nok isolering under dit nuværende gulv for ellers vil dit gulvvarme blive en meget dyr fornøjelse da rigtig meget at varme vil gå til regnormenes velfærd.
nu siger reglerne i dag at der skal min 200 mm isolering under dit gulv hvis det er ned mod terræn, personligt har jeg for 2 år siden selv lavet det samme hos mig brød selv gulvet op og lagde 400 mm flamingo plader ned (så er man da sikker) og lagde rionet ovenpå fik så vvs til at lægge varmeslanger ud og støbte så selv resten af gulvet færdigt. ganske vist et knokkelarbejde, men jeg sover med en meget god samvittighed og vil ikke løbe ind i problemer ved et evt salg på et senere tidspunkt. alt dette har jeg gjort ud fra devicen hvorfor gøre noget halvt når det nu kan gøres perfekt og man får kun den ene chance for at gøre det......

Du kan sikkert spare en del ved at købe komponenterne selv, dvs vandhaner, toilet/cisterne, brusere, håndklædevarmer, gulvvarmeunit mm. VVS installatørerne køber delene billigt hos grossisten, og sælger dem til kunderne til "listepris", som er skyhøj. Hvis du i kontrakten med VVS'eren specificerer hvilke stumper kunden selv anskaffer, så er der rene linier. Ulempen er, at du selv hænger på problemet, hvis der er fejl i en komponent, og skal betale ekstra timeløn for at få den skiftet.

Da vi lavede badeværelse, så udarbejdede jeg en liste over stumperne inklusiv VVS-nummer, og sendte den til et par af de store internet-grossister, og sørme om ikke de kunne give yderligere rabat.

Det er dyrt at have en VVS'er til at udføre arbejdet på timeløn. Få ham i stedet ud og give tilbud på opgaven, så kan der spares en del. Jeg tror ikke at du kan spare meget ved selv at udføre noget af arbejdet, med mindre det aftales allerede ved tilbudsgivning. Tilmed, så skal dit arbejde passe ind i VVS'erens tidsplan - underforstået, hvis han bliver forsinket så er det DIN skyld, og koster for øvrigt ekstra at han skal vente på dig.

mvh Janus
Hej igen

Glemte at skrive, at du skal være helt sikker på at få alle stumper og specialfittings med til de dele, du selv bestiller. Hvis der mangler en specialfitting, og VVS'eren skal bruge ekstra tid på at hente den hos sin grossist, så koster det $$$. Flere af internet-leverandørerne er heldigvis rigtig gode til at angive, hvilke dele, som medfølger, og hvilke stumper, der skal bestilles yderligere.


mvh Janus
Annonce
Tak for input.

Må man selv montere vandhaner, blandingsbatteri, toilet hvis dåserne er monteret af en prof?

Det kan altid betale sig at have sin vvs'er med på råd i opstarten af et projekt.

Da jeg lavede bryggers med bad i kælderen, brugte jeg vvs'eren som "opslagsværk" og han gav mig nogle tip, som jeg ikke selv havde tænkt på.

Han leverede pex rør og dåser, men jeg trak dem, og lavede diverse afløbsrør til vaskemaskine og håndvask. Han kom så og sluttede det hele til mit gasfyr (og ændrede et gasrør) samt lavede det sidste finish med det rævedyre bruser/blandingsbatteri.      

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg er lige nu igang med en totalrenovering af badeværelse, så min situation er præcis som din.

Jeg har selv indkøbt materialerne på nettet til et sted mellem 1/3 og 1/2 af, hvad vvs'eren skal have, og jeg har selv fræset ud i murene og trukket pexrør. Pexrør og dåser er en mærkevare, og nu venter jeg blot at vvs'eren skal komme og samle rørene efter timepris (som er noget dyrere end hvis han havde leveret stumperne - fair nok). Det er jo alt det "udenoms", der tager det meste af tiden - ikke det at samle rørene forsvarligt, så på denne måde får jeg både minimeret prisen og får en autoriseret installation.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Tak for endnu 2 rigtig gode indspark

@ Dan H Du ligner foresten utrolig meget en jeg har haft som løbetræner. Lidt sjovt, han hedder dog ikke Dan

Men altså jeg kunne jo betale VVS'eren et par timelønninger for at komme og sætte mig ind i det jeg selv skal lave så vi er enige om hvordan det hele skal være på forhånd. Det er sikkert godt givet ud på længere sigt. Hvis nu VVS'eren får lov at levere rør, slanger, fittings, dåser og lave samlingerne, så har de alt det de skal bruge og er vant til lige ved hånden så projektet kan køre effektivt. Til sidst kan jeg så selv indkøbe alt det der skal være synligt. Men jeg skal selvfølgelig have fat i en VVS'er der er med på at noget af arbejdet er Lav det selv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis