dimensionering af lægter til træ garage

Hej LDS

Jeg står og skal lave en dobbelt garage i træ, men et tag arial på 53 m2 som bliver med tagpap, da hældningen ikke bliver mere end 3-4 %. alle fire vægge samt en skillevæg i midten bliver bærende. målende på ydre væg er 6,90x7,90

Mit spørgsmål er. er der nogle der kunne være behjælpelig med at oplysninger hvor man kan finde oplysninger/formeler på dimensionering af lægter til væg konstruktionen?

jeg er ude i nogle 45x120, men er dette nok, eller kan jeg gå ned i en mindre størrelse?

håber der er nogle der kan hjælpe.  

MVH

Drdante

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
står skillevægen i midten ? og hvilken vej blive spændet ?

Min opskrift er nok af den ældre type med godt med træ i nogle ordentlige dimensioner, især fordi taget ikke får mere fald skal der virkelig noget til at holde vægten af en god snestorm med en meter sne på taget.( ved godt det er extremt, men heller være på forkant end bagklog af skade )

Yder vægge laver du med 10 x 10 cm. stolper med max. 150 cm. afstand, de skal stå på en rem af halvtømmer 5 x 10 cm. Hus at lægge tagpap imellem træ og sokkel med mindre du sætter bjælkerne på punkt fundamenter. Til den bærende del at tag konstruktionen ville jeg bestille limtræs bjælker på mindst 10 x 20 cm + længde, husk at der skal et udhæng på taget. oven på limtræs bjælkerne vil jeg så stille 5 x 10 cm halvtømmer lasket sammen så de kan nå ud over enderne. Derpå tagkrydsfiner og tagpap. Husk at der i der imellem de lodrette væg stolper skal indsættes skråstivere ! beklæd med vandret liggende regler med en afstand på ca. 60 cm.  uden på dem kan du så montere enten krydsfiner plader eller lodret stående brædder.

@ nespej

Faldet på taget er på den korteste retning, det vil sige det højeste punkt er 6,90 fra det laveste.
og skille vægen ca. en meter til den ene side fra midten. skillevægen går ligeledes på den korte led, så den bliver også 6,90 lang.
Man kan sige den bliver 6,90 dyb og en bredte på 7,90 hvor faldet går nedad i dybten !!!!

@ Håndværkeren

Væg konstruktionen bliver bygget op som et gammelt bindingsværk. !! med 60 mellem hver lodrette lægte, samt en passende mængde skråstivere. fundament bliver fuldstøbt med bundrem i trykket træ og selvfølgelig pap i mellem. Vindtrækbånd pr 2 m forankret i fundament. spær i 47x200. Men jeg er ude i om de lægter der skal bruges skal være 45x120 eller 45x145, spørgsmålet er om de 45x120 ikke er rigeligt, da der bliver små 55 lodrette lægter der alle holder taget og trykket fra dette. som fasade uden på trækonstruktionen som er bærende, bliver der muret med mursten. i en enkelt sten da det er et krav fra kommunen desværre.

MVH

Drdante

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis