slibning af terazzogulv

Kære Alle

Vi har fundet et gammelt terazzogulv i kælderen under et gulvtæppe, som vi gerne vil gøre flot igen.
Har I en ide om, hvordan jeg bedst sliber dette igen? Der er nogle gruber i det, som skal rettes op på. Og så trænger det til ny glans efter flere årtiers indelukke.

Mvh
Jeppe
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har engang slebet et med en excentersliber. Det går an, hvis det kun er et lille gulv.
Ellers kunne jeg forestille mig, en hjørne-gulvslibemaskine ville være sagen.
Start med groft og brug finere og finere slibepapir.

Afslut med stenolie eller voks.
Jeg ville nu bruge en diamant slibekop til formålet, men du kan ikke bare fylde nyt terresso materiale oven på det gamle gulv, du er nød til at fjerne det gamle først.
Tak tak. Jeg har faktisk planer omkring diamant-slibning, som Håndværkeren skriver. Og nej, jeg skal ikke lappe med ny terrazzocement.
Jeg har fuldt ud accepteret at gulvet kommer til at beholde noget "patina", når jeg er færdig med det.

Tak for svar.
Jeg har faktisk købt sådan en "diamant" slibe kop hos Onkel Harald, og med nogen øvelse kan man lave en flot jævn slibning, der skal slibes med let hånd for den kan virkelig æde noget hvis man ikke passer på.

Jeg tror nu diamandkopskiverne fra HN, er alt for grove.

Prøv at give den en tur med excentersliberen, det skal vel kun lige friskes lidt op.

Annonce
Altså, der er jo masser af cm at slibe ned, og de enkelte gruber er nok 6mm i dybden. Så jeg skal alligevel lave noget "udjævning".
Gulvet er stort - 25 m2, så det bliver nok ikke blot et formiddagsprojekt.

Jeg har selv sådan en diamant kopsliber fra HN, den laver nogle grove slibespor i beton.

Som jeg husker, er det specielle vandslibningsskiver (diamant) som bruges til terazzo.

og nogle finkornede til slut..

Ja, også hvad jeg lige har læst i min Gør-det-selv-blad, Jens.
Hej de herrer

Er det en sådan som denne, I har brugt?
http://www.harald-nyborg.dk/p9927/diamant-slibekop-oe-105mm
Jeps, det er lige den og den er rimeligt effektiv
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere