Bedste økonomi på gasfyr.

Hej vi har boet et år i hus med kondenserende gasfyr, et som vi har fået sat op. Pt er jeg ved at få solvarme sat til også dvs at vi bruger den gamle beholder som veksler til returvandet på gulvvarme, og får jo glæde af, at vandet til varmtvandsbeholderen er forvarmet.
Mit spørgsmål er, da jeg ingen viden har om gasfyr, hvad skal fyret retur vand være for der er en god økonomi. Vores står på 44 til 46 grader når den brænderen står på første trin. Dagtemperaturen er sat til 20,5 og varmt vand til 53 grader.
Håber det er til at forstår det jeg har skrevet.
mvh
alte 

<p>&#160;</p>
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg stillet fyret 21.og radiator til 55 grader frem, men synes stadig det er koldt her.
mvh
alte

<p>&#160;</p>
Du skal finde en vejledning til dit fyr, og gå ud fra den, der er ikke nogen faste tal for hvad fyret skal stå på, det skal stilles efter husets energiforbrug, nogen fyr stiller selv varmekurven efter en udeføler, dvs er det koldt udenfor hæves temperaturen på fremløbet, det giver sig selv at radiatortermostaterne skal stilles rigtigt efter den temperatur i vil have, det er ligegyldigt om fyret varmer fremløbet rigtigt op hvis du sætter termostaten for lavt.

brugsvand skal dog stilles til 56 grader.

start med at find en vejledning til dit fyr og læs den godt igennem, du skal jo også vide hvordan du fylder vand på osv..

som en lille ekstra ting, hvis det føles koldt behøver det ikke betyde der er, hvis man er vant til 21 grader i en lejlighed hvor der aldrig er fodkoldt, er 21 grader sikkert ikke nok i et hus der måske har en smule for lidt isolering i gulvet, der skal i måske op på 23 grader før i føler det er som varmt som i tidligere har haft...

Det afhænger jo i høj grad af hvor tæt dit hus er, hvor godt det er isoleret ! Du kan pladre al den varme ind uden virkning hvis de to første ikke er væsentligt gode.

Og ifølge fødevare kontrollens oplysning skal varmt brugsvand op på mindst 67 + grader for at være 100 % bakterie frit.

At du skal stille de forskellige termostater er ligesom en selvfølge, og husk at skrue lidt på dem mindst en gang om ugen også når der ikke bruges varme, ellers vil de hurtigt gro fast.

Skrevet af Håndværkeren på 27 mar 2014 09:35


Og ifølge fødevare kontrollens oplysning skal varmt brugsvand op på mindst 67 + grader for at være 100 % bakterie frit.



Ifølge VVS manden som satte fyret op, og mange andre steder, er 56 grader det optimale til minimal forkalkning og relativt lidt bakterier.
Jo det er jeg helt med på, men det er bare den følelse af, at man ikke rigtig ved hvor man lander på sit forbrug, da jeg havde fjernvarme i mit andet hus, var det jo nemt at følge med i. var retur vandet for var det bare med at finde sønderen i huset :-) Sådan synes jeg ikke det er med gassen eller hvad!!

<p>&#160;</p>
Annonce
Uden at være ekspert på gasfyr, tror jeg ikke det er returvandet du stiller temperaturen på, det er fremløbet, Forbruget bliver ikke "meget højere" af at du sætter fremløbstemperaturen op, da det jo kun er varmetab i isoleringen på rørene der gør forskellen, men der kan sikkert spares lidt på at den kun er lidt højere end der er behov for. Hvis det er et nyt fyr har i så ikke udeføler på???

De der 20.5 eller 21 grader du sætter fyret til, hvad er det? har du ikke termostater på dine radiatore??
Jo, men de 21 grader er sat på fyret og der er udendørs føler på

<p>&#160;</p>
Hvis der er udendørs føler på skal du slet ikke stille på fyret, det bliver indstilt når det installeres, også skal du ikke lave andet og kigge om der er vand på og fylde på hvis det mangler....

Hvis fyret er indstillet forkert fra starten skal du ind og ændre i varmekurven, men så skal du have en vejledning på fyret, det er ikke så nemt..

hvis du sætter radiatore til 21 grader, så bliver fremløbet kun 21 grader, og det kan altså ikke varme huset op..  med udendørs føler indstilles fremløbstemperaturen automatisk så det passer.  hvis du skruer den op til max vil du se at udeføleren selv skruer den ned til den fremløbstemperatur der skal være ved den nuværende udendørstemperatur, og det er sikkert mellem 45-60 grader..

Jeg kan sige at mit fyr er sat til at justere fremløbstemperaturen til mellem 20-75 grader.. de 75 grader er ved en temperatur lavere end -10 grader, og de 20 når der stort set ikke er behov for varme..

Du har vel ikke gulvvarme i hele huset vel? for så skal du måske ikke skrue fyret helt op.. fik du ikke noget information da fyret blev installeret?
som sagt har jeg ikke forstand på gasfyr,men min vvs mand har jo stillet den som den skal være. Jeg kan se,at vi pt bruger 4,7 m3 gas i døgnet, det er vel ikke helt galt. Tror at vi lander på 16000 til 180000 kr om året. Huset er på 174 m2 og vi bor 5 personer. Huset er nok ikke helt isoleret som den burde endnu.
Tak for snakken, der at tænke over,vender lige tilbage med oplysninger om hvor meget solvarme vil give os i besparelser..
mvh
alte

<p>&#160;</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis