Renovering/opfriskning af teak sofabord.

Hej

Vi har købt et gammelt teaktræs sofabord.
Vi tror det er laminat siden der er lister langs bordet.

Det virker meget tørt med en del brugsspor.
Vi har tænkt på at give det lak, så vi ikke ska være så forsigtige hvis vi spilder osv.

Disse spg. tænker jeg:
hvordan slipper jeg ned? ska det ha olie og derefter lak? Er der noget olie og lak der kan bruges sammen? Hvordan ska jeg lakkere bedst mulig?

Hvad anbefaler I?






Lev optimistisk.. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Neeeeeej du må endelig ikke lakere det, så mister det fuldstændig sin værdi

Det er fineret ja, og du kan slibe det med en fin sandpapir korn 400 og husk kun i årenes retning. Brug enten en korkklods eller rystepudser men du må endelig ikke slibe for meget eller trykke hårdt. Tør efter så alt støv er væk ( en blød klud med terpentin er perfekt ) og giv det så Teak træs olie ad et par gange med døgns mellem rum, poler med bløde klude så holder det også til en sjat rødvin. 

Den gode teak træs olie køber du i en farvehandel
Så er der købt olie.

Jeg er i tvivl om hvor langt jeg må slippe. Må træet gerne blive hvidt/lys lidt brun. Bliver teak normalt det når man slipper?

Jeg har korn 240 og 800, men det ska være 400, eller hvordan

Lev optimistisk.. 
Ja det bliver lysere når du sliber på det, men du skal altså endelig ikke slibe for meget, tænk på at finer laget max. er 1,5 mm tykt så der er ikke meget at slibe i. Vælg du blot korn 800 så er du ret sikker på at du ikke får slebet for dybt. Det er kun en let afslibning der skal til for at åbne overfladen så olien kan trænge ned i træet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis