hegn med rionet

hej jeg vil have lavet mig et heng med trykimpr stolper i 3*3 tommer- jeg laver selv en not rille i den til rionet. så vil jeg købe rionet på 5*2,35mtr og dele i ca 2 (højde 1,4mtr) og maskestr 50*50mm (så vores lille hund ikke smutter igennem) jeg vil skære rionettet til og når de er afpasset i højden vil jeg have dem galvaniseret. 

Mit spørgsmål er vil det være nok med rionet hvor trådtykkelsen er 4 mm eller skal jeg hellere vælge nogle på 5mm. og hvor er det billigt at skaffe- jeg bor i Nordjylland og igen nogen gode ideer til billige steder at galvanisere det.

på forhånd mange tak
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kunne godt se at det bliver absurd dyrt at få rionet galvaniseret, alene pgra størrelsen. 

Men hvis du køber dem hvor de allerede er galvaniserede kan du sagtens smøre enderne over med galvaniserings spray Klik her når du har skåret den til din endelige størrelse. 

Om du vælger den ene eller anden tykkelse, er vel mest et temperaments spørgsmål... dine træstolper vil rådne langt tid før de net vil være rustet igennem.

Noget andet er at det faktisk kan være flot med rust på sådanne hegn, selvom det selvfølgelig ikke er så fedt hvis man læner sig op ad det  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej tak for svaret. jeg regner med at skære dem op i passende str på 1,4mtr høj og 2-2,35meter langt. spørgsmålet til tykkelse går mere på i forhold til om de er stærke og stabile nok. de skal jo kun fungere som et afskærmende hegn og vinden blæser jo lige igennem. 

jeg vil købe dem i almindelig jern og skære dem og først derefter få dem galvaniseret da jeg fik at vide fra min smede uddannet svoger det holder bedre end hvis jeg selv spraygalvaniserer enderne

Jeg har lige sat noget 6mm rionet op, med 15 cm masker, jeg har 1½ m mellem stolperne, det er da lidt noget dingelværk, men kun til at der skal gro planter op af.

Så jeg ville ikke gå under 6mm i trådtykkelse.

Har du forhørt dig med prisen for galvanisering?

hej mit net vil så kun være 5 * 5 cm pga vi har en lille hund. jeg har ikke hørt om pris på galvanisering endnu, da det er bestemt af kilo og et net med tråd på 4mm vejer 43 mens et på 5mm vejer 73 kg
Hvorfor vælger du ikke noget rigtigt hegn?
Rivenettet er ikke billigt- og det er så last year... Det er bevares udmærket til clematis- men ellers er det tudegrimt. og dyrt!
For at holde en lille hund inde- Harald Skrald har noget forzinket net (nummeret mindre end fårehegn), det holder udmærket katte inde og ude, selvom det kun er 1.20 cm hæjt. Min nabo har det- og ja hans katte hoppede ud- men mine hopper ikke ind.

Der er mode i haver (og køkkener og...)- og nu er rivenettet og de sorte granitskæver umoderned. Selv ville jeg plante blomstrende hæk (af den tornede slags: tjørn)- sølvløn (den er rigtig smuk!)- eller bare roser (ikke rugosa. men blågrøn rose)- noget der går lidt til vejrs- og noget, der laver hæk. Vårguld (forsythia) og laurbærkirsebær- eller lærk- Kan man lave smukke hække med.

Jeg tror, det bliver ret dyrt og besværligt at få galvaniseret, men der er da en del hestefolk, der får galvaniseret boksfronter, så helt umuligt er det nok ikke.

Mvh
Pinny
Annonce
det er dette hegn langs carpoerten, der skal skiftes og så synes jeg rionet er pænere og mere holdbart end volierenet som kunne være alternativet. vi så også på panelhegn til ca 300kr per felt men skal bruge to låger og de koster 3600kr per stk

http://www.egtvedstaal.dk/
de har et parti liggende til 240kr pr fag 1x2 meter

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
problemet er det skal være 140. vores hund kan springe så højt. problemet med panelhegn som vi fandt her http://pithegn.dk/
vi kan godt lide det sorte på forsiden med et buk for oven. men problemet e rprisen på lågerne og at det er svært at lave en pæn låge det matcher hegnet selv. men vælger vi stolper med rionet så kan vi lave låger i 35*35 mm firkant rør hvor vi svejser rionettet fast imellem. det matcher jo den resterende løsning meget godt.

udfordringen er det skal være pænt holde en lille hund inde, så ikke over 5cm mellem maskerne og ikke under 135cm og vedligeholdesfrit (så godt som)
Hvis du vil skære nettet op og derefter få det galvaniseret skal du selv transportere det galvaniseringsanatalten, de tager en formue for at hente og bringe,
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis