Murede søjler

Hej 

Jeg skal have muret 5 søjler langs vores indkørsel. Der skal en lampe på hver søjle.

Skal fundamentet ned i frostfri dybde?

Skal jeg mure op i almindelige mursten eller er det nemmere med f.eks. lecablokke eller lignende. De skal nemlig pudses op. Jeg trækker el-kabel mellem hver søjle, dette vil jeg gøre via rør, så jeg altid kan trække nyt kabel, hvis der skulle komme en defekt.

På forhånd tak for svar :-)

Mvh Mads
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du ikke noget om hvor høje de søjler skal være, for du kunne jo støbe dem i beton. Hvis du laver en aflang kasse som skal svare til søjlens ydermål, og i gavlene bore et passende hul hvor du kan stikke et jernrør igennem ( til elkablet ) det kan også laves så røret bøjes og kommer ud af siden der hvor lampen skal sidde. Lav kassen af støbeplader på et udvendigt skelet, smør siderne indvendigt med brun sæbe inden du fylder beton i, så falder den færdige søjle lettere ud når du vender formen på hovedet, skal røret gå helt i gennem skal gavlene kunne skrues af og på. Når du fylder beton i formen skal du banke på siderne så det bliver jævnt fordelt i formen afslut støbningen ved at trække et bræt langs kanterne. Det skal tørre i mindst 48 timer inden du kan tage søjlen ud af formen. Og så skal den ligge i en uge og hærde op inden du bruger dem, stik dem mindst en tredje del ned i jorden og læg stabilgrus i hullet,  du stamper fast omkring, så skal de nok blive stående.
Skrevet af Llyngholm på 24 mar 2014 10:11



Hej 







Jeg skal have muret 5 søjler langs vores indkørsel. Der skal en lampe på hver søjle.







Skal fundamentet ned i frostfri dybde?







Skal jeg mure op i almindelige mursten eller er det nemmere med f.eks. lecablokke eller lignende. De skal nemlig pudses op. Jeg trækker el-kabel mellem hver søjle, dette vil jeg gøre via rør, så jeg altid kan trække nyt kabel, hvis der skulle komme en defekt.







På forhånd tak for svar :-)







Mvh Mads
Såfremt du vælger at mure søjlerne op i lecablokke, er det den hurtigste måde. Du skal på nuværende tidspunkt afgøre om lamperne skal være indfældede i søjlen eller monteret uden på søjlen. Hvis du vælger indfældede lamper, skal du afgøre, hvilke lamper, du vil have, så du kan lave en udsparing i søjlen til lampen. Det er en god ide at mure/indstøbe rør til kabler, så du senere kan skifte kablerne ud ved fejl. Du kan bruge plastrør i dim. 19 mm. Det nemmeste er korrogerede/rillerør. Jernrør er alt for besværligt at have med at gøre, og plast ruster ikke. Såfremt du vælger at støbe søjlerne, kan du vælge at støbe dem på stedet en ad gangen, så du kun skal bruge en skabelon.  I stedet for at støbe søjlerne helt i beton, kan du fylde det inderste med en flamingo, så du får en skal af beton. Så sparer du betonen.








fase
Hej

Tusind tak for svar :-) Jeg er mest lun på at mure op i lecablokke, hvilken dimension kunne man forestille sig de skulle være i? Har ikke sat mig på en bestemt bredde endnu og forestiller mig de skal være knap 150 cm høje.

Det er vel et must fundamentet skal ned i frostfri dybde?

Mvh Mads
Undskyld jeg bryder ind i din tråd men....

Jeg går og roder med samme ide. Har dog nogle ytong blokke liggende som jeg overvejer at bruge.

Hvad med fugt, hvis man støber et fundament i beton vil det så være muligt at undgå fugt at trænge op
i konstruktionen. Murpap var måske en mulighed, men kan man få det til at hænge sammen i overgangen til blokkene.


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Når jeg foreslog beton søjler, var det fordi jeg troede de skulle kunne holde til noget
Fik du lavet dine søjler, hvordan gik det?

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis