Loftshøjde i gammelt hus

Hej allesammen

Håber i kan hjælpe mig. Jeg overvejer at købe et gammel hus fra 1900. Det er ca 130kvm i stueetagen + 1 sal. Der er synlige bjælker i stueetagen. På første sal er der 3 værelser, dog er der ikke lagt gulv, isolering eller andet, det er bare 3 kasser der er bygget og sat en dør i.

Mit spørgsmål er, hvordan får jeg bedst muligt mere højde i stueetagen?
- Sænke gulvet?
- Kan man hæve hele 1 sal på en eller anden måde?
- Skal man hæve taget og så indvendigt hæve loftet i stueetagen og så starte forfra med værelserne på 1 sal?

Glæder mig til at høre jeres forslag. :-)
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er målen på sådan en hus og hvor højt til loftet er der.

Men en donkraft under vær bjælke i begge sidder.

http://www.bilxtra.dk/donkraft_5.aspx

hvis det var mig der havde et sådan et hus ville jeg prøve følgene.

Lave huller i indervægen. skære og bore. ikke banke for meget, hvor disse donkrafter lige kan være.
Så lige i den nærmeste fuge under ville jeg ligge en 8mm jernplade i 20-25cm længede og murstensbrede, bare for at fordele trykket.
Så løfte det hele op ad lidt efter lidt hele vejen rundt og klodse det op med brædder og klodser.

Huset skal nok løftes i midten også.
Hej.
Det lyder godt nok, men det i midten har jo været er hele tiden og følger ikke med op hvis der ikke er bærende vægge. Det må I lige se på. Men hvis der er bjælker i husets bredde er det jo bare etageadskillensen der går med op
I de gamle huse jeg kender som længehuse med bjælker på tværs mellem ydermurene er det ikke noget problem, bare remmene kører forsigtigt op og er sikret mod kæntring.

Kom lige til at tænke på loftshøjde. Vi havde det der vel hedder et gammelt tarveligt landbohus med døre der var så lave at hvis den første dør på vej gennem køkkenet til toa. ikke fik dig så fik du en bule i panden af den anden. Huset var smalt, vel 4,5m bredt indv.
Så købte vi et andet, gammel moderniseret gård, meget bredere, større vinduer, mere lys osv. men da jeg ville sætte nogle reoler op fra det gamle hus viste det sig at det nye var 10 cm. lavere i loftshøjde og det havde ingen af os troet. Det er ikke noget problem, men hvad er højden til dine bjælker



mvh

 varmetossen

Tak for svar begge to.

Kent - Hvor er det du vil løfte henne? Og hvad med væggene inde i huset, de skal vel helt fornyes så eller?

Huset er et langt, men smal. Har ikke se nøjagtige mål desværre. Kan evt sende et link til den side hvor boligen er til salg, hvis det bliver nødvendigt.
Jeg er ca 170 og jeg kan lige stå under bjælkerne. Så der er ikke højt til loft... Ville blive glad for 1 meter mere i underetagen.
Donkraft ideen lyder ikke særligt realistisk, der skal en donkraft under hver bjælke i både ydermure og bærende skillevægge, når man så skal løfte skal man rundt i huset og pumpe et slag med pumpearmen på hver donkraft.

De foreslåede donkrafte har en løftehøjde på 115 mm, hvis det ikke er nok skal du understøtte bjælken med soldater mens du sænker donkraften og klodser den op.

Hvor stabilt er taget når det står på 20 donkrafte?

Udgravning er også et forbandet træls arbejde, men de giver mulighed for at isolere og lægge gulvvarme, husk at der sandsynligvis ikke er isoleret, muligvis ligger gulvbjælkerne direkte på jorden med stor risiko for at de er rådne.
Annonce
jeg havde sænket gulvet, eller rettere sagt det har jeg gjort da jeg købte min ejendom var der kun omkring 180 til bjælkerne. min første tanke var os at hæve loftet, men blev hurtigt enig med mig selv om at det var alt for omstændigt. og da gulvet aligevel skulle op ja så gravede jeg bare 15 cm længe ned så der i dag er 195 til underside af bjælker og 205 til selve loftet.

men 1m kan du nok ikke hente uden at din sokkel skrider, der er det nok nemmere at finde et andet hus
jeg kan tilføje at jeg er 186 så jeg kan ikke lave de store rejehop inde, men elsker charmen ved et gammelt lavloftet hus det gjorde jeg ikke det første stykke tid da jeg ikke altid huskede at dukke mig

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej Gert.

Har du sænket loftet over det hele? Jeg tænker mere på at badeværelset og køkkenet bliver en udfordring pga alle rørene i jorden. Nogle gode forslag?
nej jeg har sænket gulvet men jeg var så "heldig" at alle rør mm skulle udskiftes, badeværelse var der intet af. i køkkenet har jeg faktisk den oprindelige højde, ikke pga rør mm. men fordi jeg i de første år kun udskiftede lidt af gulvet der, og da den store ombygning gik i gang var det for stort et arbejde at banke gulvet op.

så for dit vedkommende var det da værd at overveje om rør osv ikke bare skal skiftes.
jeg vil ikke lyve at grave hele sit hus ud er en kæmpe opgave, der ikke bbare klares på en weekend, men det har været det hele værd, i dag har jeg gulvvarme og fliser over hele hytten. og det har været hele konklearbejdet værd. MEN jeg gør det aldrig igen

her er en billede serie af næsten hele projektet http://www.lynghoy.dk/billeder/ombygning/

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Ja det var egentlig også det jeg mente. Hehe... :-)

Det er virkelig blevet flot. Men hold da op. Det er jo næsten et nyt hus. :-)

Det hus jeg har kigget på fungere heldigvis med både mur, vinduer og tag, så det eneste problem er den kære højde. :-)

Nyt køkken og bad ville være overskueligt, da det er temmelig gammelt. Men ja, det skal helt klar overvejes om energien er der, til at brække hele gulvet op.

Hvor lang tid tog det jer ca at ordne gulvet?
Jeg har så ikke planer om gulvvarme, så det spare nok også en del på tiden.
ja set i bagkloghedens tegn så ville det bedste ha været at jævne det med jorden og bygge nyt, men det var budgettet ikke til dengang, og nu er det for sent

hmmm tror det tog en lille uges tid sammenlagt(inkl fliser), med venners hjælp (ca 80kvm). det skal så lige siges at al beton er blandet hjemme og ikke leveret med kanon. og så er det lavet over 2 omgang da vi jo skulle være et sted under ombygningen

gulvvarme gir ikke voldsomt meget extraarbejde/omkostninger tror jeg brugte 4-5 timer på at stripse rør på armeringen. og der er ikke noget bedre end et lækkert lunt gulv, og ingen store grimme radiatorere som der skal tages hensyn til når man indretter.

men generelt, tiden er relativ, der kommer an på hvad der gemmer sig i gulvet man graver ud, og hvor meget man tumler alene med jeg er en stædig rad (ka selv vil selv) men udgravning, og beton blanding måtte jeg aligevel be om hjælp til

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis