Loftshøjde i gammelt hus

Hej allesammen

Håber i kan hjælpe mig. Jeg overvejer at købe et gammel hus fra 1900. Det er ca 130kvm i stueetagen + 1 sal. Der er synlige bjælker i stueetagen. På første sal er der 3 værelser, dog er der ikke lagt gulv, isolering eller andet, det er bare 3 kasser der er bygget og sat en dør i.

Mit spørgsmål er, hvordan får jeg bedst muligt mere højde i stueetagen?
- Sænke gulvet?
- Kan man hæve hele 1 sal på en eller anden måde?
- Skal man hæve taget og så indvendigt hæve loftet i stueetagen og så starte forfra med værelserne på 1 sal?

Glæder mig til at høre jeres forslag. :-)
Hej allesammen Håber i kan hjælpe mig. Jeg... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg inddrog en staldlænge på 12x6 m der ligger i vinkel med huset, til beboelse.
Bjælkelaget lå ca. 15 cm lavere end i huset, hvorfor jeg gik igang med at hæve tagkonstruktionen, så det kom til at passe.
Det er altså ikke "bare lige". Jeg fik meget motion de dage det projekt stod på . Der skal mange gode, hydrauliske donkrafte til, helst en under hver bjælke.

Hvis du insisterer på at købe huset, skal det være meget billigt. Jeg ville nok se mig om efter noget andet, eller rage hele lortet ned. Og gør det kun, hvis du selv kan lave ALT selv og kan afse tiden til det. (Jeg gav 135.000 for min ejendom i 1995!!)
Jeg tror ikke du finder ret mange inkl mig, der har lavet projekter som det Gert viser, der er særlig slikne efter at gentage. Rigtig mange knækker da også halsen på det.

Men på den anden side set, så er der noget helt særligt ved at bo i et hus, man i den grad selv kender hver evig eneste detalje i, og ved, at der intet steds er snydt med noget som helst.
Men kig nu grundigt på Gerts billeder og tekster. Det er yderst sjældent, at man ser så omfattende og flot en dokumentation og så med tekst til stort set hvert eneste billede. FLOT GERT!!!
Jeg fik også taget hundreder af billeder af mit tilsvarende projekt, men de ligger på gammedags dias og jeg har aldrig fået mig taget sammen til at digitalisere dem, desværre.

Med venlig hilsen
ktm

 

Huset er meget billigt, ellers havde jeg heller ikke overvejet det. :-)

Jamen det lyder som om, at sænke gulvet er den bedste løsning for mig.

Men, hvor dybt når man så gå ned? Jeg har læst at man ikke må gå under jordhøjde, men må cementen ramme jordhøjden og så ligger man selve gulvet over jordhøjden? Det ville give en del ekstra i højden.
Hvis du ikke selv kan lave alt der ikke er autoriseret (el, vand og kloak) skal du holde dig langt væk.

I huse fra den tid er der ikke nogen der ved hvordan soklen er, men det kan være at huset står på kampesten der er holdt nødtørftigt sammen med dårlig beton (på den tid var sand billigere end cement) når der graves ud skal der først støbes langs soklen, 1 m ad gangen for at undgå at det hele falder sammen.

Håndværkerudgifter til at grave op og lave nyt gulv kommer op omkring ½ million, så er der stadig ikke isoleret (som sikkert er påkrævet) og lavet bad og køkken, ca. 100.000 mere.

I de fleste tilfælde er det bedre at købe noget der ikke kræver så meget ombygning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis