Opsætning af hegnspæle til hønsegård

Hej alle.
Jeg skal til at lave mig et hegn til en hønsegård, som skal kobles på børnenes ud-tjente legehus(de bruger den ikke mere).
Jeg havde tænkt mig noget i stilen af dette her:

http://www.nordicagro.com/images/Mo...008634.jpg 

Jeg har selv
- en pælehammer(sådan en rør-tingst med 2 håndtag på
- Et pælebor på 150mm

Jeg havde tænkt mig at banke pælene i jorden.....hertil tænkte jeg, at det måske var en idé at "forbore" ??
Men så er mit pælebor vel for stort?
Har set at man kan få 60mm pælebor http://www.poda.dk/Resources/Files/...reflect=40
og 80mm pælebor http://www.billigkoste.dk/produkt/Paelebor_80mm.htm

Men jeg er i tvivl om disse pælstørrelser(diameteren) vil være OK til henv. 60 og 80mm pælbore:

Til 60mm pælbor: http://www.jemogfix.dk/butik/haven/hegn__stolper/paele__stolper.aspx?pid=9813075&view=1

Til 80mm pælbor:
http://www.jemogfix.dk/butik/haven/hegn__stolper/paele__stolper.aspx?pid=9001270&view=1

Jeg vil selvfølgelig gerne kunne nøjes med dem på 7cm. i diameter, da de er billigst, men jeg er nervøs for om de kommer til at stå for løst, når der kun er 1 cm at gøre med ifht. det lille pælebor på 6cm? ?Ved det store pælebor på 8cm er der jo hele 2 cm......
Jeg påtænker at få dem 1/3 del ned  i jorden. Vores jord har et stort lerlag indtil man kommer godt 60 cm. ned i jorden hvor jorden er mere sandet(Opdagede jeg, da jeg punktstøbte til vores drivhus sidste år).
På forhånd mange tak.
Michael Larsen



10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke få linkfunktionen til at virke?...håber I gider at kopiere linksene op i adressefeltet på jeres browser
vh.
Michael L
Du kan også hælde tørbeton i, hvis nu hullet er for stort. Det gør det noget mere stabilt.

Husk også at til hønsegård skal nettet (punktsvejset net/volierenet) *graves* ½ meter ned for at sikre mod rotter/mink. Personligt synes jeg at 7 cm er for spinkelt, men det er billigt. Jeg ville bruge 4 x 4 tommer til det. De skal så også støbes ned, men de holder.
Nettet skal også være i ordentlig kvalitet- varmeforzinket fx (kyllingetråd)- Harald Skralds hønsenet går itu (og er ikke ræve-/hunde- eller mink/rottesikker- man kan rive det itu med de bare næver efter nogen år.)

Jeg ved det! Jeg har pillet flere hundrede kvadratmeter hønsegårde/hønsehuse ned, da vi for år tilbage købte vores "lille hus på landet". Mind you- et arbejde det var..! Husk- IKKE at plante træer/buske tæt på. (Der er pt et lille bitte stykke net tilbage- men det er groet fast i en pæn stor busk... ). Og læg ikke glasskår og den slags ned...

Jeg har arbejdet som *jord og betoner*- så jeg kan grave fine firkantede huller i bredden af en spade- og 120 cm dybe (frostfri dybde), det kan læres. :-)

Pøj med hønseholdet.

Mvh
Pinny
Mange tak for svarene je__ns og Pinny ! :-)
Mht. til linksene må det blive ved næste indlæg, da jeg ikke kan redigere i mit indlæg mere
Mvh.
Michael L.
Skrevet af Pinny på 23 mar 2014 19:19
Du kan også hælde tørbeton i, hvis nu hullet er for stort. Det gør det noget mere stabilt.

Husk også at til hønsegård skal nettet (punktsvejset net/volierenet) *graves* ½ meter ned for at sikre mod rotter/mink. Personligt synes jeg at 7 cm er for spinkelt, men det er billigt. Jeg ville bruge 4 x 4 tommer til det. De skal så også støbes ned, men de holder.
Nettet skal også være i ordentlig kvalitet- varmeforzinket fx (kyllingetråd)- Harald Skralds hønsenet går itu (og er ikke ræve-/hunde- eller mink/rottesikker- man kan rive det itu med de bare næver efter nogen år.)

Jeg ved det! Jeg har pillet flere hundrede kvadratmeter hønsegårde/hønsehuse ned, da vi for år tilbage købte vores "lille hus på landet". Mind you- et arbejde det var..! Husk- IKKE at plante træer/buske tæt på. (Der er pt et lille bitte stykke net tilbage- men det er groet fast i en pæn stor busk... ). Og læg ikke glasskår og den slags ned...

Jeg har arbejdet som *jord og betoner*- så jeg kan grave fine firkantede huller i bredden af en spade- og 120 cm dybe (frostfri dybde), det kan læres. :-)

Pøj med hønseholdet.
Bare lige for at understrege.. Du kan grave til Kina, det gør intet i forhold til rotter (og ofte heller ikke ift mink... De suser ovenover. Grunden til at grave ned er for at holde ræven ude.

Annonce
Ok Tusse67
Mht. tørbeton...........hvor meget propper I i hullet ? Jeg satser på de 240 meter lange 7cm i diameter pæle....og 1/3 del i jorden....dvs..jeg regner med de ca. skal 80cm ned........hvis jeg nu bruger mit 15cm pælebor......er det så bare de nederste 20 cm.....eller skal der mere i ? (der skal jo sættes en del pæle i til sådan en hønsegård)
venligst
Michael L.
Der er delte meninger om at støbe træstolper fast, det der taler imod er at de skulle rådne hurtigere, og sværre at fjerne.

Prøv at banke pælene ned, det burde være fint nok.

Jeg har et hegn i min hæk, med runde trykimprænerede stolper fra J&F, det er ikke ret god kvalitet, de rådner hurtigt. Men det er nok generelt, for de billige runde stolper?

Var det mig ville jeg overveje at bruge 75 x 75 trykimprænerede stolper, og så bore med jordboret, og stampe op med sand.
hvis du bruger pælebor skal du bare stampe jorden fast omkring, dem på 70 mm er fine, de går nemt i stykker i toppen når du banker dem i, men det er sku da nemmere end at grave, særligt hvis dit projekt kræver mange af dem. Pælebordet er noget skrammel, køb en ordentlig en, den der bøjer lige så snart du rammer en sten.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Ja støbning med tørbeton er noget skidt noget når det gælder træpæle. Du resikere at de svindrevner, der er i alle pæle, vil blive lukket af og så står der vand i pælen og så rådner den rekordtid.

Nej anskaf et pælebor, der er en smule mindre i diameter når det er runde pæle. Hvis det er firkantede er et 10 cm bor fint til en 10 cm pæl. Brug din pælehammer til at drive dem ned. Og sidste antiråd foranstaltning er at smide 10-15 cm grus i bunden af hullet, så undgår du enden står og sopper i vand. Husk også at spidse pælene en smule, så "glider" de nemmere ned.

Det er måden til max levetid. Pøj pøj.   

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ok....Tak til alle for svarene!
Mvh.
Michael
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis