Morsø 7470 drypper vand

Min nyligt monterede Morsø 7470 væghængte brændeovn drypper sodholdigt vand hvis jeg afbrænder træ med blot den mindste mængde fugt.

Jeg har endda været ude for at ovnen drypper ved afbrænding af briketter.

Det er ikke kondens da der ikke er dryp problemer hvis jeg afbrænder ovntørret træ.

Jeg er med på at man ikke skal fyre med vådt træ, men det sker jo at der kommer et stykke træ med ind der ikke tilstrækkeligt tørret, og så har jeg problemet med at det drypper med sod ned på gulvet. Det lugter ivøvrigt også fælt...

Nogen der har oplevet noget lignende? Jeg tænker der kan være en monterings eller samlefejl.

./ras
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Du kan nok redde det ved at give mere luft hvis der er tvivl om brændets tilstand. Hvis det er lidt for fugtigt kan det ikke give de rigtige dansende flammer men kan godt tvinges til at forbrænde med luftoverskud. Det afgiver så ikke så meget varme, da noget af energien går til at fordampe fugten. Og det kan sætte sig i skorstenen, men med godt med luft går det nok. Fyrer selv med brænde i et combifyr og har mange års erfaring i området
Hvis du kan sætte et termometer på afgangsrøret til skorstenen kan du følge processen og sammenligne luftindtag og vand/kondens med temperaturen på afgangen.

mvh 

 varmetossen

Nej, det skulle da ikke dryppe fra den.

Hvad er det for en skorsten den er sluttet til ???
Hvor nøjagtig løber snasket ud fra opstillingen ???
Og på hvilken tidspunkter er det værst ???

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg er med på at jeg ikke bør lægge et ikke tilstrækkeligt tørt stykke brænde i min ovn, men det hænder desværre at der sniger sig et stykke ind alligevel.

Jeg fyrer altid med spjældet på max, så der burde ikke mangle luft til forbrændingen og selvom jeg åbner lågen på klem for exstra luft så sker det alligevel.

Jeg blev også overrasket da det skete med en pakke briketter der ikke synligt mærkedes våde, men åbenbart var det alligevel. Derfor syntes jeg også at der skal lidt for lidt til før det begynder at dryppe.

Skrevet af Nitter på 22 mar 2014 22:48
Nej, det skulle da ikke dryppe fra den.

Hvad er det for en skorsten den er sluttet til ???
Hvor nøjagtig løber snasket ud fra opstillingen ???
Og på hvilken tidspunkter er det værst ???


Ovnen er tilsluttet en muret skorsten med isodor foring. Foringen blev etableret for ca. 4 måneder siden.

Det drypper primært fra nogle bolte der benyttes til at montere ovnen på dets vægbeslag. Boltenes funktion er samle vægbeslag og ovn. Det hænder dog at det også drypper ude i siden under ovnen, så jeg antager at vandet løber ned ved siden af askeskuffen og finder en vej ud af bunden af ovnen. Problemet er jo at det er svært at se det tæt på da det sker når ovnen brænder maksimalt.

Problemet optræder sådan set på hvilket som helst tidspunkt på året. Men det er tydeligt at hvis det bobler lidt fra et af de stykker træ jeg har lagt i ovnen så kan jeg med sikkerhed regne med at det kommer til at dryppe indenfor et par minutter.
Skrevet af rasmusp på 23 mar 2014 08:38



Ovnen er tilsluttet en muret skorsten med isodor foring. Foringen blev etableret for ca. 4 måneder siden.

Det drypper primært fra nogle bolte der benyttes til at montere ovnen på dets vægbeslag. Boltenes funktion er samle vægbeslag og ovn. Det hænder dog at det også drypper ude i siden under ovnen, så jeg antager at vandet løber ned ved siden af askeskuffen og finder en vej ud af bunden af ovnen. Problemet er jo at det er svært at se det tæt på da det sker når ovnen brænder maksimalt.

Problemet optræder sådan set på hvilket som helst tidspunkt på året. Men det er tydeligt at hvis det bobler lidt fra et af de stykker træ jeg har lagt i ovnen så kan jeg med sikkerhed regne med at det kommer til at dryppe indenfor et par minutter.
Ok med skorstenen. Det burde ikke være der problemet ligger.

Tja, det eneste sted jeg ville mene det burde kunne dryppe fra, vil være samlingen fra ovn til skorsten. Snasket løber tilsyneladende mellem ovn og væg. Har du prøvet at bruge et spejl til at lokalisere stedet eksagt ???

Hvis det bobler på overfladen af et stykke træ under afbrænding, er fugtprocenten højere end da det stod på roden og træstykket er også halvråddent for det overhovedet kan lade sig gøre. Et sådanne stykke træ har INTET at gøre i en brændeovn !!!  Undres over du overhovedet kan få det brændt af.  

En nem måde at afgøre om et stykke træ er tilpas tørt, er og slå det sammen med et andet stykke træ. Hvis lyden er dump er det ikke fyringsmodent (for vådt). Hvis der er "musik" i lyden er det ovnklart. Det er den eneste måde jeg kan finde ord til en forklaring. Rundt omkring på internettet er det beskrevet på mange måder, selv Morsø har vist en beskrivelse.

Men, med kun tørt træ i ovnen burde det ikke kunne dryppe overhovedet.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej.
Det lyder besynderligt. Der burde være så meget varme inde i ovnen at det ikke skulle kunne lade sig gøre. Er det et meget stort brændkammer?
Og jo, det er kondens. Det kan være voldsommere end man tror.
Jeg har en gang haft Norrahammer fyr, der faktisk var et kondenserende før betegnelsen var taget i brug, og her kunne det ske der faktisk løb trætjære ud hvis der ikke var luft nok, men vand,nej.
Jeg ville forsøge at formindske brændkammeret ved at lægge nogle mursten ind i bunden med måske 15 cm. imellem for at få temperaturen op.
Og som Nitter siger: Hvis brændet syder, skal det ikke være i ovnen.

mvh

 varmetossen

Annonce
Et gæt kunne være at du laver trætjære fordi dit brænde ikke får luft nok når du fyrer i ovnen.

Brænde bør i øvrigt stå indenfor i et par dage inden det bruges, dels for at "opvarme" det dels for at regulere vandindholdet i det.

Nu fylder du vel ikke "bare" for meget træ i ovnen når du tænder op ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hej Allesammen

Mange rigtigt gode og velmenene bud på problemet. Jeg prøver lige at svare/kommentere på noget af det

Vandet løber ikke ud mellem ovn og væg. Ovnen er monteret så der er 2cm frit bag ovnen til væg. Dryppene kommer fra undersiden af ovnen og da den er væghængt er der intet nedenunder den. Vandet samler sig i og drypper en gang imellem. Det er ikke meget, måske en 5-10 dryp i alt, men det lugter og sviner meget.

Med hensyn til træets fugtighed, så er det lagret under tag i et år og på ydersiden af træet er fugten under 20%. Jeg har så flækket nogle stykker og set at der kan være op til 25% i kernen og det er når jeg brænder sådan et stykke at det drypper.

Jeg lavede et forsøg hvor jeg tørrede brændet ovenpå ovnen i en uge for at tørre det helt ud og så er der ikke nogen problemer med vanddryp. Derfor er jeg heller ikke overbevist om kondens da det jo så burde være et problem hele tiden.

Brændkammeret på sådan en morsø ovn er ret lille, måske et af de mindste på markedet, se ovnen her: http://denmark.morsoe.com/morsoe-7470

Når jeg fyrer, forsøger jeg at gøre det efter de anbefalinger jeg kan finde rundt omkring og som også er nævnt her i tråden.

Jeg nægter simpelthen at tro at jeg er den eneste der kan komme til at fyre med et lidt for fugtigt stykke træ og det burde altså ikke betyde at der løber vand ud af ovnen. Det jeg overvejer lige nu er om jeg af en eller anden årsag ikke får luft nok til ovnen. Jeg fyrer med spjældet på max. hele tiden og det i sig selv kunne jo være en indikation på at der måske ikke kommer luft nok til brændkammeret.
Ja ok Rasmus. Hvis træet ikke er mere fugtigt burde det ikke give problemer overhovedet. Det er din egen, nok lidt overdreven, beskrivelse der får os til at løfte pegefingeren. 

Jeg læste lige vejledningen til ovnen. I den nævnes der noget om der skal fjernes noget plade alt efter hvor man vil have ovnen skal tage sit luft ind. Måske der er en hovsa lige på det punkt ???

Ligeledes kan et meget tæt hus bevirke at en brændeovn får for lidt luft.

Det er unormalt man skal have spjældet helt åbent.

Der må også være svorre problemer med at holde glasset bare nogenlunde rent ???

Lad os høre hvad du finder ud af, det elsker vi her inde. Pøj pøj med fejlfindingen. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Kommunikation er svær. Jeg var nok lidt for malende i min beskrivelse af fugten og havde ikke lige tænkt på I ikke kunne læse omfanget. Det lyder måske lidt overdrevent af mig at lave problemer ud af nogle dråber vand, men det er utroligt irriterende da det lugter meget surt og dråberne sprøjter op på væggen når de rammer gulvet og det sod tørres ikke lige af. 5-10 dråber er nok også en underdrivelse, da der trods alt er en lille sø under ovnen. Behøver jeg yderligere at nævne at det ikke ligefrem er noget jeg får point for hos fruen i huset

Tilbage til emnet, så skylder jeg også en yderligere detalje: Jeg har monteret ovnen med eksternt friskluftindtag og derfor også flyttet of fjernet plader som beskrevet i vejledningen. Så ovnen henter ikke sin luft fra stuen, den henter den fra kælderen og i kælderen er der boret ø100 ventilations-huller til det fri i alle rum så der bør kunne suges alt det luft der skal bruges. Med mindre naturligvis at der er et undertryk i kælderen i forhold til stuen.... 

Men jeg vil mene at det i så fald vil være 2 problemer. Første problem er en utæthed i ovnen. Andet problem skulle så i givet fald være problemer med at trække luft til brændkammeret.

Så har jeg en opdatering på mit problem. Jeg skrev i weekenden til Morsø om problemet og her i dag er de vendt tilbage. Det viser sig at det er et kendt problem og de vil fremsende en tube silikone og en vejledning til hvordan bunden tætnes. Kilden til fugten er ifølge Morsø kondens.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også