Metal skrabning (planing)

Hej LDS

For >10 år siden så jeg en smed af den gamle skole rette et fræser plan op med en teknik der hedder skrabning, det er sådan man gjorde da tipoldefar var dreng.

Det kunne jeg godt tænke mig at lære med små flader, men det er lidt svært når jeg spørger onkel internet om råd, er der nogen maskinarbejdere/smede/værktøjsmagere der kan huske noget fra teknisk skole, gerne en henvisning til en bog eller nogen der kan faget hvor man kunne komme og kigge.

Det ene er teknikken, det andet er værktøjet, kan man købe professionelle skrabe jern i Danmark nogen steder, eller døde det her lang tid før alle andre steder?


"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til LDS.

Tror der du søger er et "glemt" fag.

Planslibere/fræser & chepper har helt sikkert afløst det du søger.

Du kan forsøge på biblioteket, der er personale som er flinke til at hjælpe med at finde div. ting. (det er min erfaring)

Det eneste jeg kan komme i tanke om er smede som tilpasser hvid/jerns/gods lejer med skrabe-værktøj, men der er jo det stik modsatte af hvad du søger.

Måske der er andre der ved noget her, lad os håbe det. (så vi kan lære)


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Udenlands er meget udbredt.
Jeg mener at have set værktøjet på RDG tools,
i min egen søgning herhjemme fandt jeg kun vedhæftede materiale

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Det er uhyre svær teknik, en planslibning er mere nøjagtig, hvis man ikke er fortrolig med teknikken.
Ofte skraber man vangerne på værktøjsmaskiner, for at få en overflade der kan holde på vangeolien, og som sådan ikke for at rette noget op.

Det jeg har set er at man bruger en hel plan støbejernsskinne, til at finde de høje punkter, man smørre skinnen, med et tyndt lag pariserblåt, så de højeste steder bliver markeret, så skraber man dem væk, osv, osv .
De rette skinner jeg  har set  har været ca 40-50 mm brede på anlægsfladen.
Mindre emner kan man bruge et granitplan (dog nok ikke standart udrustning i GDS værkstedet)
www.youtube.com/watch?v=LUEQhgGazAo



Her har de en skraber, der er dog ikke billede, men det skulle være den rigtige type.
Til nød kan man slibe en fladfil om, og bruge den.
www.rtf.dk/basket.php?action=dosear...erms=tekst


Lad mig gætte på, at det har været en lidt triviel opgave, at blive spændt for, hvis man skulle igang med en større planingsopgave.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
Det kan være en fin metode til at redde en stegepande, der har udviklet buler i bunden. Jeg bruger et plan til en drejebænk selv som retplan.
Går selvfølgelig nemmest når den er af alu.

mvh

 varmetossen

Annonce
et alternativ kan være lapning, kan bla. udføres med vådslibepapir på en helt plan flade, en fornuftig tyk glasplade.
Dette har jeg selv udført på min kinøjser metal fræser, hvilket gav en markant forbedring.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej
Tak for de gode svar.

Foreløbig har jeg fundet ud af at når man søger på stødskraber så får man nogle resultater her i kongeriget, det er det der sker med et sprog der ikke har ordene ligeligt fordelt over brancherne :-)

@ maskinsnedker, hvad er en chepper? Det kan jeg ikke finde noget om.

Helt grundlæggende er mine interesser for emnet at ideen om at kunne lave noget fladt hvis man har 3 emner af samme materiale meget interessant. Nu har jeg så et stående tilbud om et granit plan jeg må få, og det er stortset aldrig brugt, men som så mange andre fine ting der koster gratis er den enormt tung og står i en kælder ....

På lang sigt, hvis det her er noget jeg kan lære mig selv over efteråret og vinteren, så vil jeg gå igang med David Gingerys "Build Your Own Metal Working Shop From Scrap" hvor man støber aluminiums dele. Den har jeg lige bestilt i hardback udgaven.

Han siger det selv så fint i indledningen til den første bog i serien "jeg har ikke brug en et maskinværksted - men jeg vil gerne have et"

Selvom håndværket ser dødt ud tyder hvad jeg kan finde online på at de helt dyre maskiner faktisk bliver håndskrabet inden de ryger ud af døren.

Jeg er stadig interesseret i input, er der nogen der har gjort det professionelt eller på hobby plan, er man tilfreds med resultaterne?

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"

En chepper ja lad mig nu se om jeg kan forklare det:

Emnet der skal planes spændes op på maskinens plan og stålet der beabejder stålplaner på langs, et stål spændes maskinen lodret ligner lidt et stål til en nedlægnings høvl (snedkerværktøj til at sikre at f.eks. et hængsel ligger lige dybt over hele anlægsfladen.

Nej det bliver sgi' for kringlet. (svært med det skrevne ord at forklare)

Om du skriver schepper i søgefeltet (den med luppen) her foroven til højre på LDS er der en tråd der omhandler denne maskine.

 (fra august 2005 HansW) tror jeg det er.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Åh, en shapemaskine. Sådan en passede jeg som teenager på en maskinfabrik i Vestjylland, de er fantastiske at se på, helt hypnotiske.

I de føromtalte Gingery bøger er der også instruktioner til at bygge sådan en, først støberiet, så drejebænken og så shapemaskinen (eng: shaper) Der er et helt kapitel i "Maskiner og Værktøj" om dem.

Tak

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"

Oh ja det er jo det med at stave fremmedord som sjælden bliver brugt rigtigt, godt du fandt det selv.

En slags høvl til metal (noter og grater) det kan den vel godt kaldes.

Og som du ser af mit tidligere indlæg vanskeligt at beskrive med ord.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også