lav en rusten overflade

Jeg har set flere steder at det er muligt at lave en rusten overflade på metaller så de ikke ruster videre. (se vedhæftet billede)

Jeg har i et stykke tid tænkt at afprøve det på min gamle cykel, primært for designets skyld.

Er det nogen der ved hvordan man gør det / hvad man skal bruge?
Jeg har set flere steder at det er muligt at lave... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Hvis det er en rusten overflade du går efter, er det jo naturens gang når malingen er fjernet, hvis det altså er en jerncykel, hvad mange moderne ikke er.
På bygninger bruges noget jeg mener hedder cortenstål, der laver en oxideret overflade, men ikke tærer videre. Eks. Metals hus i Kbh.
Jeg ved ikke hvordan processen fremskyndes.

mvh

 varmetossen

Om at lave rust:

Af praktisk erfaring ved jeg at hvis man f. eks. fjerner al maling ( dvs. til blankt metal) på en lampeskærm af pladejern, og affedter den med grundrengøring, så vil luftens fugt omgående (indenfor få minutter) begynde at danne sig.

Google er heldigvis vores ven, når det kommer til at accelerere processen:


http://www.instructables.com/id/Produce-a-Rich-Rust-Patina-on-Iron-and-Steel-Safe/?ALLSTEPS



Rust accelerator:

  • 16 oz Hydrogen Peroxide (use a fresh bottle) ==> Brintoverilte
  • 2 oz White vinegar ==> Klar (ikke lager- ) eddike

  • 1/2 Tbsp Salt  almindeligt groft kokkesalt
1 oz (ounce, udtales "auns") er ca. 30 ml



Vær opmærksom på at denne "kunstige" rust ikke sidder ret godt fast og let kan gnubbes af.

Husk handsker...

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
ChristianV - det er netop det det ikke skal - altså skalde af.
Klaus Lundstedt - det er nok det jeg tænker på... men det lyder som om at det er hele materialet og ikke et lag man kan smøre udenpå?


det skal fungere på samme måde som på togskinner - altså et fast tyndt lag rust der beskytter mod yderligere rust
næste spørgsmål er så hvad / om man kan gøre noget lignende med aluminium - da det jo nok er det min cykel er lavet af.

Formået har hele tiden været at se om jeg kunne få et "råt" look på et ellers moderne cykeldesign, så hvis man kan gøre noget andet eller lignende med aluminium så må I meget gerne sige til.

Umiddelbart ligner det på google at aluminium også kan ruste (eller hvad det nu hedder for aluminium), så det enten bliver hvidt eller mørkt (kan ikke helt finde ud af om det kan blive begge dele).

er der nogen der ved noget om det og evt. hvordan man fremskynder processen?
Hej. Det går ikke med aluminium. Når det ilter blir det til hvidt pulver. Som gammel LandRover ejer ved man det af smertelig erfaring.

mvh

 varmetossen

Du kan ikke lave det på aluminium, her er det et stort problem hvis det begynder at åbne sig, for det kan svække konstruktionen ganske væsentligt. Når først alu begynder at korrodere på overfladen kan man ikke se hvor dybt det går.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også