Hvilke vinduer skal jeg vælge.

Skal have skiftet 5 vinduer og en terressedør ud. Det er et hus fra 1957 og de gamle vinduer er de sidste der manger at blive skiftet. Jeg vil gerne have træ/træ da de andre vinduer i huset også er det, og da jeg ikke har så meget imod at velligeholde dem en gang imellem med en klat maling. Jeg har læst en masse tråde om emnet, men synes det var lidt svært at overskue. Havde først fundet nogle fra JNS der var meget billige, men kunne læse mig frem til at det ikke var nogen god ide.

Mine krav til dem er at de ikke skal være alt for dyre. Forestiller mig under 3000 for et 119x119 vindue og med en god isoleringevne. Har kigget lidt på rationel men kunne se at der også var delte meninger om dem her på siden. De andre vinduer i huset er KPK, men dem skal jeg omkring en tømmermester kunne jeg se plus de virker lidt dyre. Har tænkt mig at sætte dem i selv med hjælp fra en kammerat der er tømmere.  

Det var en lang smørre, håber jeg kan få noget hjælp.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De helt billige bør' du nok holde dig helt fra. Som du jo også selv er inde på.

Vinduer lavet af træ med stor kerne-andel koster noget mere, her er der virkelig forskel på pris/kvalitet, knaster især løse (sortfarvede) kan ødelægge vinduet, giv knastlak men kun på knasten gerne 2 måske en' 3. gang vil hindre en gulig harpix gennemslag.

Nogle fabrikanter skærer knaster & vindridser fra og laver finger-skarringer der er fantastisk stærke. (også dette koster jo)

Tag kamarten med på råd når du skal/vil vælge leveranddør, det er/kan være er lidt af en "jungle at vælge vinduer/døre" der er mange om buddet og dermed konkurrence.

Pris /kvalitet bør følges ad her, men ingen selvfølge.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
I dit tilfælde ville jeg vælge KPK. Af den grund at du allerede har nogle, så du kan få nogle vinduer som ser ud på samme måde.
KPK ligger svjh. i mellemklassen rent prismæssigt, men man får meget kvalitet for pengene. De er ikke dyrere end Rationel.
Om du køber gennem en tømrer eller gennem en trælast, kommer ud på ét. De vil begge skulle tjene lidt på varerne.

Du kan i øvrigt ikke bruge de vejledende prislister til at sammenligne, da du altid får rabat. Du er nødt til at indhente tilbud fra de forskellige firmaer, for at kunne sammenligne.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
om et vindue nu fra kpk ligener det er sidder i som også er fra kpk det kommer vel an på om de er fra samme serie og alderen sidder de så de man kan se både nye og gamle på samme tid. nu nævner du selv rationel, og jan kan virkelig ikke se hvad problemet skulle være med disse, jeg har selv skifte alle min døre samt vinduer sidste sommer og kan da kun sige positivt om dem har en god kammerat der fik velfac vinduer for 5 år siden og han er DYBT misundelig på mine som er absolut gennemarbejdede i bår funktionalitet samt kvalitet og finish......
hvis der er nogen der der rynker på næsen af rationel så tror jeg at det enten stamme fra at de måske har nogle vinduer med en del år på bagen det er muligt at kvalitet for år tilbage måske ikke var helt i top (ved det ikke) eller også har de simpelhen ikke selv haft en rationel vidue selv og blot går med en formodning om at en lidt lavere pris er = med en lidt lavere kvalitet... jeg kan kun give mine 100% bedste anbefalinger til rationel vinduer og jeg har dem selv.
Nej, er ikke fordi vi ikke selv har Rationel i huset, men fordi vi dagligt montere vinduer og døre, også fra bla. Rationel, og tro mig det er altså ikke den kvalitet du mener... slet ikke dem der kommer fra deres produktion i polen.

KPK, Storke, Outline kan bla. anbefales herfra.
Tusind tak for de mange rigtig gode svar. Syntes nemlig det var lidt af en jungel. Er lige ved at indhelte tilbud fra KPK, Rationel og Outline. Alt efter pris har jeg besluttet at vælge en af dem.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg skal selv have skiftet nogen vinduer pga. Indbrud. Tømmeren frarådede også rationel. Han havde ikke været tilfreds med kvaliteten på det sidste.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

både mig og min tømrer er meget tilfreds med kvaliteten fra rationel, har skiftet døre, terassedøre og vinduer til rationel
Bare for at være nysgerrig hvad præcis er det at der er i vejen med kvaliteten ??????

Min fornemmelse er at det som regel ikke har noget med kvaliteten at gøre, men snare den rabataftale som tømreren har med vindues firmaet.

For de fleste tømrere er dårlig kvalitet er lig med en dårlig rabataftale, og en god kvalitet er lig med god rabat aftale.

Find en anden tømmer hvis at han ikke kan dokumenterer sine postulater.

 

Dårligt udført samlinger gælder både træ og alu, specielt ALU samlinger er tit dårligt udført, og træsamlinger i kanter ikke i flugt...
Dårligt finish på malerarbejde ses også alt for tit, støvkorn, ikke afpudset træ, kutterslag og løbere.

Generelt skæve dørplader og karme, som ikke altid kan justere ved monteringen, så vi skal tit flytte låseblik for at dørene lukker ordentligt...

Skævt justeret/montere beslag på både døre og vinduer, osv.. ikke lige den kvalitet jeg forventer til prisen i forhold til bla. KPK og Outline som er i samme prisklasse, men væsentligt højere kvalitet.

Som jeg har skrevet herinde mange gange gennem de sidste 5-6 år, så hold jer væk fra Rationel, det er altså ikke den kvalitet som trælasten lægger op til, det er fordi de har gode avancer fra bla. Rationel at disse så tit anbefales.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også