Nyt surbundsbed

Hej,

Jeg skal have lavet et lille surbundsbed på 2,5m*1,5m.

Der er vel ikke andre muligheder for blanding end at bruge surbundsspagnum - det finder jeg til eks. 175kr for 300 ltr.

Et sted har jeg læst at man skal regne med 200-240ltr effektiv pr 300ltr´s sæk. Hver plante kræver 100ltr. (effektiv).

Jeg har også læst et sted, at dybden bør være min. 40cm. Jeg regner mig frem til, at jeg skal bruge 7*300ltr i alt

Hvad siger I til ovennævnte - er det korrekt?

Hilsen Torben
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din plan lyder OK. 

Hvis du har det til rådighed, så kan du spæde sphagnummen med med lidt grov kompost, men især nåle og smågrene fra nåletræer samt blade fra egetræer eller andre løvtræer med et højt garvesyreindhold. 

Nåletræssmågrenene har den fordel at de udover at medvirke til at sænke ph værdien også den fordel, at de er med til at sikre en god jordstruktur og at sphagnummen klapper for meget sammen.

Det er også en billigere måde at vedligeholde beddet på end blive ved at købe frisk sphagnum.
Skrevet af Lars ON på 20 mar 2014 17:08
Din plan lyder OK. 

Hvis du har det til rådighed, så kan du spæde sphagnummen med med lidt grov kompost, men især nåle og smågrene fra nåletræer samt blade fra egetræer eller andre løvtræer med et højt garvesyreindhold. 

Nåletræssmågrenene har den fordel at de udover at medvirke til at sænke ph værdien også den fordel, at de er med til at sikre en god jordstruktur og at sphagnummen klapper for meget sammen.

Det er også en billigere måde at vedligeholde beddet på end blive ved at købe frisk sphagnum.

Lars ON,

Grov kompost er det hvad man kan købe på en genbrugsplads?

I hvilket forhold vil du blande komposten sammen med spagnum?

Hilsen Torben
Mht kompost så er genbrugspladsen en mulighed.
Du bør næppe blande mere end en 1/4 til 1/3 kompost i sphagnummen.
Det bedste er, hvis du kan få fingre i noget der ikke er helt formuldet, da de grove emner er med til at holde en god luftig struktur i jorden/sphagnummen.
Jeg tror ikke jeg ville blande mere end 15-20% grov kompost fra genbrugspladsen i. Ellers tror jeg det bliver for meget da det er helt omsat. B

Venlig hilsen

Jens

Du kan altid købe en billig sæk nåletræs barkflis og blande i for at give mere struktur hvis du synes. Den er samtidig med til at holde ph værdien nede. Omsætningen af flis bruger dog energi, så du bør i det tilfælde give lidt ekstra gødning for at kompensere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis