DAntherm ko 18 varmesystem kan udskiftes til?

Jeg har erhvervet mig et hus med et hus med et 30 år gammelt varmluftssystem fra Dantherm (ko 18), koblet på et ældre oliefyr, som blæser varm luft ud gennem kanaler i gulvet i alle rum i huset. Dvs der er ikke individuel temp i de enkelte rum, men det kan jeg godt overleve. Der er ydermere en brændeovn i stuen, men det er der i næsten alle boliger i Kbh området.
Men jeg leder efter et mere grønt alternativ til dette. Altså et system der skal levere varm luft gennem kanalerne (og gerne kulde om sommeren om muligt) og levere varmt vand til forbrug. Jordvarme er umiddelbart ikke muligt i en kombo med luftopvarmning, og det er et ret lille frimærke så det ville også kræve en dyr vertikal boring.
Jeg ville egentlig helst et luft luft, hvor den udendørsdel var trukket ind nede i kælderen mod så noget rør så den kunne trække luften ind andetsteds fra.. ex loft eller helt ude hvis dette ikke kunne lade sig gøre. Og så instalere noget genveks system så den også genbruger luften indendørs evt til opvarmning af vand eller lignende for at mindske forbruget af strøm nødvendigt. 
Er dette muligt uden en yderligere varmekilde, og hvis ikke kunne dette være et pillefyr, eller ville dette ikke være rentabelt?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen med nogle input, eller kendskab til hvad der kunne bruges i sådan en situation?

Der har tidligere været skrevet om netop den type varme anlæg, med en konklusion om at det er meget uøkonomisk at bruge.

Måske du skulle gå helt andre veje, eks. en luft til vand varme pumpe ! Og så helt droppe det gamle anlæg, der er fra en tid hvor olie ikke kostede ret meget.

Huset er på 134 + ca 40 m2 opvarmet kælder (ved lidt lavere temp).. de har et olieforbrug på 2700L (lidt mindre men så også brænde til brændeovn).. det kunne være meget værre, så huset er nogenlunde isoleret.
Selve dantherm anlæget er ikke det bedste, men man burde kunne lave nogle luftudtræk i loftet for varmegenvinding mv og så på den måde få det til at virke. For det andet ville kræve at alt gulv blev pløjet op, da der ingen kælder er i halvdelen af huset. Eneste rum det evt kunne undgåe var køkken og bryggers da de eneste der er kælder hele vejen under.
Så det at lave det om er en meget bekostelig affære.

Jeg fristes til at sige: Alt er relativt !

Med det nuværende anlæg får du en dårlig fyrings økonomi fremover, så du er nød til at se fremadrettet. Halve løsninger duer ikke, det er muligt du vil kunne lave et genveks anlæg i loftet, det ændre dog ikke meget ved det enorme olie forbrug. Du kunne muligvis installere et pille fyr i stedet for, det vil nok kunne gøre det noget billigere.

Og ellers er der jo luft til luft varmepumper, det er så spørgsmålet om du gider den vedvarende støj et sådant anlæg udsender.

For mit vedkommende ville jeg få fnat af at høre på det døgnet rundt. Jeg opvarmer mit hus 100 m2. med en brændeovn som eneste varmekilde og har et forbrug til træbriketter på ca. 5000,00 kr. om året. Så har jeg en el vandvarmer til det varme vand, den er ikke den billigste løsning men da det er et lejet hus kan jeg ikke sådan bare ændre det. Ellers ville jeg have en gennem strømnings vandvarmer.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis