Opmuring af Garage i Leca

Hej derude..

Jeg skal i gang med at lave en garage på 5,4X9,1M X 1,85 fra soklen i Leca, saksespær på 25 grader og tagplader.

Jeg har tænkt mig at lave konstruktionen i 19x19x49 Lecablokke, som en en stens væg.

jeg vil ligge 40mm vindbånd ned i soklen og fastgøre dem på remmen, pr 3m

Er der nogle af jer som har erfaringer med dette?

Jeg vil ligge en rem på 6,5x19 oven på vægen, som skal fungere som overligger til port, dør og vindue, samt spærene skal fastgøres på denne.

porten bliver 4m bred.

Lyder det som en god plan, eller skal jeg ændre på noget?

mit hus er fra 65, så det er samme måde at det er bygget op på, med en rem som overligger. der er krydsfiner på gavlene.

På forhånd tak

/Peter

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Peter, Jeg skal ikke gøre mig klog på vindbåndene, men jeg er igang med et tilsvarende garageprojekt i 19x19x49 lecablokke. Jeg lagde 3,2 mm. galvaniseret ståltråd fra Harald Nyborg imellem alle lag og trods dette har jeg repareret 2 små sætningsskader efterfølgende. Det siges at der vil være enorme spændinger i sådan en mur, men min blev opmuret sidste sommer og der er ikke opstået sætningsskader mens projektet har stået stille her i vinter. Husk at overholde opskriften på din mørtel så denne ikke bliver for hård!!!!

Min overligger til min 5 meter port er en 6 mm. gods x 12 x 12 cm firkantprofil jeg har købt hos en nedbryder, men den kom til at hænge 1 cm på midten da den kom op, så efterfølgende har jeg svejset gitterkonstruktion ovenpå for at holde den lige.....

Nu er jeg ved at pudse skidtet og det havde jeg simpelthen ikke forestillet mig ville være så hårdt. Jeg står selv med det og tager en væg af gangen, men jeg syntes godt nok at pudsning hiver tænder ud. Iht. min murer skal jeg over det 2 gange, så det kæmper jeg med.... Jeg har rigtig grej, men teknikken med at få mørtlen på væggen uden det halve ender på jorden er svær syntes jeg. Så jeg trækker på med murerske og jævner så efterfølgende ud med min optræksplade som jeg har lånt af mureren.

God arbejdslyst!!!!

Hundefar

Velkommen til!!

Det er MEGET vigtigt at man er MEGET omhyggelig med opmuringen, så ikke blokkene "sakser" ift hinanden, således man kan nøjes med et tyndt lag puds.
Jeg brugte et stort pudsebrædt, bestående af en metalplade ca 40x50 cm med et godt håndtag på, husker ikke hvad den hedder, til at smøre pudsen op på væggen med.
Ved udvendige hjørner slog jeg ledebrædder på, der stak tilpas ind over hjørnet til at det passede med ca 5 mm puds og nogle gange så yderligere en tynd leder en meters penge længere henne ad væggen. På med møget og så rette af med en lang, kadesk hedder den vel, og så efterfylde hvis nødvendigt og efterglatte. Til sidst, når det har sat sig, får det med en svamp på et pudsebrædt, som man kan lave en flot finish med. Når man lige har fået taget, går det i grunden udmærket, men man sover rigtig fortrinligt om natten, hvis man har været igang med at pudse hele dagen. Blokkene må ikke være for tørre, når man smører møget på, da det ellers sætter sig for hurtigt, og heller ikke pladdervådt, SLET IKKE!
Brug samme taktik ved vindues lysninger. Det giver helt skarpe og flotte hjørner.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for jeres svar!
Jeg har tænkt mig at lave vandskuringsmøster uden på leca blokkene, med weber 280 hæftemørtel (ca 3mm) og derefter vandskuring...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis