Deling af antenne

Hej

Jeg er ved at lave soveværelse, og i den forbindelse skal der sættes tv op, jeg har trukket et flexrør i en let væg op på loftet, herigennem havde jeg så tænkt mig at føre antennen, men.......

Den antenneledning jeg har i mit tv pt er den ledning der kommer ude fra vejen (fællesantenne) ledningen har jeg trukket ned gennem et hulrum og ud i mit tv, det betyder at jeg ikke er meget for at trække den tilbage igen, da jeg er i tvivl om jeg vil kunne få den ned gennem hulmuren og ud i tv'et i stuen efterfølgende.

Mit spørgsmål er så: må/kan jeg klippe antennekablet over og montere et F-stik på, derefter sætte en antennefordeler på antennekablet som løber ind i huset, og derefter trækket et kabel fra fordeleren til soveværelset og så bare sætte stik på den der kommer fra stuen og montere den i antennefordeleren? så ville jeg jo være fri for at trække stuekablet retur... Et andet spørgsmål, må jeg lave denne samling på mit loft (et almindeligt parcelhus) eller skal jeg bruge en bestemt antennefordeler når den skal sidde på loftet?

Lav-det-selv - Hvis du kan, ellers lad proffer om det.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rent teoretisk er antenneledningen selskabets indtil det første skillepunkt (Forsyningsskillepunkt.) Men hvis du laver det efter forskrifterne og i nogle ordentlige materialer, så lyder din løsning som en ganske god ide :-)

Du må gerne have samlingen på loftet, ingen problemer der.

Jeg bruger altid Comega, super god kvalitet og godkendt af TDC.

Evt. sådan en fætter her. Så har du også til eventuelle udvidelser. Hvis det kun er til to fjernsyn behøver du ikke forstærkning, hvis bare du bruger antenne kabel af god kvalitet (min 7 mm.):

http://www.keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=368

Og hvis det skal være helt efter bogen, så husk lige en slutmodstand på den ledige udgang:

http://www.keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=367

\Morten

"I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve!"

Nå ja, så lige en ting mere - dit forsyningskabel er nok 8mm, så sådan en f-connector skal du også bruge :-D

\Morten

"I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve!"

Tusind tak for vejledningen Morten, hjemme ved mig bliver alt lavet efter bogen (undtagen den søndag hvor jeg ikke magtede at køre ind og hente flexrør til forsyningen, og derfor bare trak den direkten ned i hulrummet og ud gennem væggen, inden jeg murede til ) HD signalerne er ikke for gode hos os syntes jeg , de hopper lidt, så tænker måske jeg gerne vil have en forstærker på og gerne have mulighed for at udvide til 4 tv. Hvilken forstærker ville du anbefale? Skal der strøm på en forstærker? i så fald skal jeg vel have en elektikker indover, da jeg jo ikke har stikkontakter på loftet?

Lav-det-selv - Hvis du kan, ellers lad proffer om det.

Hej

Ved godt det er et LDS forum, men hvis du allerede nu har problemer med kvaliteten på signalet, var det måske en ide, at bede leverandøren om at fikse det. Det er jo ikke sikkert at det er hos dig der er problemer - kan jo også være i fordelingsskabet etc.etc.

Bare en tanke

Rigtigt som jjepsen skriver at det kan være forsynigsselskabets der har et problem. Men de antennestik du har nu, er de hf-tætte, eller er det den gamle type af plastic?

http://www.jellingnet.dk/imagescontent/antenne_plastik.png

Hvis det er det, så er det højst sandsynligt derfor du har problemer med pixelering. Men hvis din nuværende installation er 100% i orden, så vil jeg også få fat i forsyningen inden du begynder at lave noget selv :-)

Mht. forstærker så er det stadig Comega jeg vil anbefale. Evt. sådan en fætter her:

http://www.keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=694

Og ja, så skal du have en trikker til at lave strøm på loftet :-/ Men det kan nu heller ikke tage lang tid, han kan sikkert nemt finde et sted at stjæle det fra; et lampeudtag eller lignende. Så kan du også få lys på loftet; det synes jeg ihvertfald er rart hvis man er deroppe jævnligt :-D

\Morten

"I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve!"

Annonce
Så slemt er signalet ikke, det er gamle plastic stik, så ja de skal skiftes til HF tætte når jeg går igang med at lave det. Forstærkeren var dels for at afhjælpe problemet og dels for at være på forkant når der kommer flere fjernsyn til 

Tak for hjælpen og input, så er det jo bare på med pandelampen og igang

Lav-det-selv - Hvis du kan, ellers lad proffer om det.
Hvis det er de gamle stik, så vil jeg helt klart skifte det til nogen af denne her type:

http://www.keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=404

Så er jeg sikker på at dine problemer er væk. Og så ville jeg i første omgang prøve med sådan en her:

http://www.keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=309

Hvis du så laver det i kvalitetsmaterialer og husker ikke at lave skarpe knæk på kablerne (ikke mindre end en øldåse), så burde du kunne klare dig uden forstærkning (og dermed spare udgiften til elektrikeren). Det er ihvertfald værd at forsøge :-) Og så endnu engang - husk slutmodstande som tidligere nævnt :-)

\Morten

"I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve!"

Ellers har du vidst mulighed for at købe en trådløs splitter. Så slipper du for alle problemerne
Overvej om det du tror er dårligt signal i virkeligheden er "for godt" signal. Hjemme hos os har jeg været nødt til at sætte et justerbart dæmpeled på vores fiber/coax-forsyning da signalet overstyrer uden dæmpning. De fleste tv-leverandører sender gerne et gratis dæmpeled med posten, men du skal nok ikke regne med at det er justerbart.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis