Hulmursisolering med flamingo?

Hej

Jeg har en gavlvæg der virker lidt fugtig/kold indvendig. Jeg overvejer om en hulmursisolering kan løse problemet. Jeg kan komme til oven fra og tænker at hælde flamingo kugler ned den vej.

Men er flamingo kugler det rigtige materiale valg, eller er der andre materialer man med fordel kan hælde ned ovenfra?

Min indervæg er af gasbeton, jeg overvejer at beklæde denne med dampspærre og gipsplader for at holde fugten ude. Men risikerer jeg her at fugten lægger sig mellem gasbeton og dampspærre og gør skade på gasbeton væg? Eller er det en OK løsning?

Håber nogle af jer har lidt viden/erfaring med dette i vil dele

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej 123Bamse.

Og velkommen her på LDS.

Du kan godt bruge flamingo kugler som isolering i hulmuren, det er der brugt i nogle af mine yder vægge. Der er et lille minus ved at hælde det i, der vil være lommer hvor der ikke kommer isolering ind det er under vinduer hvor der vil danne sig en kileform som ikke isoleres.  Der er ingen grund til at opsætte dampspærre og gips plader hvis du får isoleret ydervæggene. Især ikke fordi dine vægge inde er gasbeton der er isolerende i sig selv.

Hej,

Flamingo er det rette valg hvis der er risiko for den mindste fugt i væggen. Brug endelig ikke papirgranulat eller andet som kan opfugtes.
Jeg vil mene du får svært ved at fylde hele hulmuren oppe fra. Specielt under vinduer.
Derudover skal du være opmærksom på at dugpunktet i væggen flyttes ved isolering. Det kan i sjældne tilfælde forøge risikoen for frostsprængte sten.
Tak for info Håndværkeren og Idsfq - det lyder jo som jeg er på rette vej.

I første omgang er det kun en gavl væg jeg skal isolere, da det kun er denne jeg synes føles kold/fugtig. Der er ingen vinduer i denne væg, kun en enkelt facadedør, men den giver vel ikke problemer når den går helt til gulvet...

Tror i også denne isolering vil afhjæpe fugten?

Det er ikke voldsomme mængder fugt, men har der stået noget op af væggen, fx. en madras, bliver der forholdsvis fugtigt bag... Jeg kan ikke helt gennemskue om denne fugt skyldes dårlig isolering, eller om det kan komme nede fra soklen eller krybekælderen...

Idsfq: Det du skriver om frostsprængte sten, kan man sige noget om hvornår det kan være en risiko? Jeg har ikke meget forstand på det, men har fået at vide at mit hus har "helbrændte sten" - i mine ører lyser det som stærke sten hvor risikoen måske ikke er så stor for frostsprængte sten - men er det helt galt tænkt?


Jeg tror ikke du skal være decideret bange for frostsprængte sten - blot være opmærksom på at det kan forekomme under uheldige forhold.
Mht. fugt indenfor, så vil en hulmursisolering absolut hjælpe såfremt fugten bliver dannet af den varme luft som kondenserer ved den kolde uisoleret ydermur. Kommer fugten fra et andet sted, så har hulmursisolering ingen effekt. Er der kun fugt når der er store temperaturforskelle?
Jeg kan kun anbefale hulmursisolering - giver stor komfort og ikke mindst god økonomi. -Men sørg for at få det godt fordelt i muren.
Dine sten er i øvrigt nok "hårdt brændte"
Så tror jeg da jeg nærmer mig en konklusion på hvad jeg skal, men lige et par spørgsmål mere

1. Bør hulrummet ikke tømmes for ting der evt er faldet ned i hulmuren og danner kuldebro mellem yder og indermur? Hvordan gør man det når indermuren er af store gasbeton elementer, jeg kan jo ikke bare pille et par sten ud her

2. Går hulmuren om hjørner så kuglerne vil smutte om hjørnet og ind i hulrummet i sidevæggen? Kan det undgås?

3. Hvor køber man billigst flamingo kugler?
Annonce
Den type styropor kugler du skal bruge er behandlet med et brandhæmmende materiale, så vidt mig bekendt må du kun bruge den type.
Du kan få dem i dit lokale byggemarked - eller feks: http://www.bygmaonline.dk/shop/isoleringskugler-1589c1.html
De består af olie og gas samt 98% luft. Der er ikke noget brændhæmmende behandling inde over, men når det er i din hulmur skal du ikke være nervøs.
Hvordan din mur er bygget omkring hjørnet tør jeg ikke sige, men vil formode at der er "hul" rundt om hjørnet.
Hvis du skal pille en sten ud vil det være ydermuren - men mindre du har pudset facade.
Hvis du vælger flamingokugler (også kaldet perler), så undersøg lige prisen inden du bestiller, - der er svimlende forskel i priserne.
Det billigste jeg hidtil har fundet er
http://www.horner.dk/?Forside:Isolering

Her er prisen nede omlring 1 krone pr liter, - både XL-byg og Optimera har været væsentlig dyrere.

Man kan få flamingokuglerne med lim (eller tilsættes det under indblæsningen) så de ikke suser ud, af evt huller i murværket.

Må jeg stille et tillægsspørgsmål?
hvis der i forvejen er batts i hulmuren, men der er god plads mere isolering, kan man så blæse perler ind selv, eller skal man have proffer til det?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis