skift af ældre stikkontakt

hej derude,

jeg skal have skiftet et par meget gamle afbrydere til et par nye. Den øverste gamle afbryder er korrespondance og den nederste er en alm. afbryder. Der står intet på de gamle afbrydere og jeg er itvivl om hvilken ledninger der passer hvor i de nye afbrydere ?
Samtidig vil jeg gerne tilføje en stikkontakt samme sted. Hvordan laver jeg et udtræk til en kontakt fra de 2 afbrydere ? (billeder af kontakerne er vedlagt) 
Er der en elektrikker der kan hjælpe med en gøre det selv guide ?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På korrespondanceafbryderen skal de to hvide ledere i den klemme med rød trykknap de to andre leder skal bare i hver sin klemme.
Normalafbryderen giver sig selv.
Hvis der ikke er en ekstra ledning der ikke er tilsluttet til afbryderne kan du ikke sætte en stikkontakt op, der er ingen nul til de to afbrydere.
æv, nu har jeg ellers sat ny indmuringsdåse i og gjort plads til en stikkontakt.

Nul er blå, ikke sandt eller kan jeg ikke regne med farverne fra gamle dage (isåfald, hvorfor er der så 2 blå i korrespondance afbryderen ?

Nederste afbryder hører til loftsudtrækket i det tilstødende rum (se billede af loftsudtræk). Kan jeg trække et Nul herfra ned til stikkontakten ? Der er ihvertfald hul igennem røret. Som det ses er der i loftsudtrækket hvid, rød, sort og en blå ledning der blot går igennem dåsen.

Et andet spm. er lampe tilslutning i loftdåsen, hvor hører blå hhv. brun ledning til ?

tak for svar.

Skrevet af kakke på 19 mar 2014 21:09
æv, nu har jeg ellers sat ny indmuringsdåse i og gjort plads til en stikkontakt.

Nul er blå, ikke sandt eller kan jeg ikke regne med farverne fra gamle dage (isåfald, hvorfor er der så 2 blå i korrespondance afbryderen ?

Nederste afbryder hører til loftsudtrækket i det tilstødende rum (se billede af loftsudtræk). Kan jeg trække et Nul herfra ned til stikkontakten ? Der er ihvertfald hul igennem røret. Som det ses er der i loftsudtrækket hvid, rød, sort og en blå ledning der blot går igennem dåsen.

Et andet spm. er lampe tilslutning i loftdåsen, hvor hører blå hhv. brun ledning til ?

tak for svar.


Nu siger du godt no at du "har gjort plads" til en stikkontakt. Det er svært at se på dine billeder. Men hvad er det for en dåse du har sat i ? Hvis du skal have plads til den ramme du viser på et billede (3 1/2 modul) Skal du også have en 3 1/2 modul dåse i. Altså f.eks 1 stk 2 modul og 1 stk. 1 1/2, eller en 2 1/2 + 1 modul. Nullen sidder i lampeudtaget, hvor dit rør fra dåserne går op til, så her kan den trækkes med ned.

Men jeg synes helt ærligt, at du skal få en elektriker til at lave det. For du ved ikke helt hvad du har med at gøre, og det kan give nogen problemer. Så ofre den smule det vil koste, at få en elektriker til at montere det færdigt for dig.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

fair nok. selvfølgelig har jeg lavet dåsen korrekt, til 2 afbrydere og en stikkontakt, det er ikke det eer er problemet/spørgsmålet. men mere hvordan ledningerne skal forbindes.

tak for svaret.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis