Smig, snydesmig eller måske...

Hejsa

Når man samler fodpaneler i hjørner kan man enten lave smig eller snydesmig, kan jeg læse mig til. Jeg skal sætte nogle op for første gang, og jeg undrer mig over, hvorfor man ikke bare kan måle vinklen i hjørnet, dele med to og lave sin gering derefter?

Nogle takes på det?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
et smig er vor to lister bliver skåret i same vinkel og til sammen giver det så det ønskede smig om det er 90 eller 120 grader hjørne,
snyde smig kan du se hvordan du laver på denne side.http://www.koluda.com/snydesmig-med-almue-fodpanel/.
god fornøjelse med projektet:-)
Tak for dit svar nic1205, men jeg tror du misforstod mit indlæg.

Mit spørgsmål er, hvorfor man i stedet for smig eller snydesmig ikke kan måle den aktuelle vinkel i et hjørne og udføre sin samling efter det.

Smig forudsætter i princippet perfekte 90 eller 270 graders hjørner. For at kompensere for at hjørne ikke er perfekte, kan man lave snydesmig - right? men når man alligevel er i gang med at tilpasse sin samling til det specifikke hjørne, hvorfor så ikke blot måle vinklen?
Hvis du skære listerne i to forskellige grader, bliver der forskel på længden af de to ender, også kommer hjørnet til at sejle. Tag den tid det tager for at måle de præcist ud og skære dem i præcis vinkel. Du bliver meget mere tilfreds med resultatet når du er færdig.

Har desuden lige sad lister op i vores kælder, og der savede jeg alle listerne i smig, på trods af at nogle af hjørnerne ved væggene var pisse skæve. Jeg syntes at en samling der sejler falder mere i øjnene end 4 mm luft ved væggen.

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
... hvis du deler vinkler, så skal hele væggen stå i samme vinkel eller kommer listen til at køre væk fra væggen i den modsatte end. En spids vinklen kan ikke løbe parallel med væggen.

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
mbaadk jeg er i tvivl om jeg forstår dig korrekt.

De to ender der skal samles, vil jeg selvfølgelig save i den samme vinkel svarende til halvdelen af den, som hjørnet har. Så de skal selvfølgelig ikke saves i forskellige vinkler.
Annonce
det er i pren sippet også det du gør når du laver et smig, har du et hjørne på 90 grader skal smiget saves i 45 grader. det heder bare et smig fordig de to stykker er savet i samme vinkel, så fram med vinkelmåleren:-)
Hvis du måler 96 grader, skal du skære 48 grader, og det er ikke let, da save/skærekasser typisk ikke kan skære i den vinkel. Så ender du ender med at skære 45 grader, og dermed et 6 graders hul.

Hvis vægen er en smule skæv, så det ene panel sidder længere inde i toppen end i bunden, passer det måske i toppen, mens der er et hul i bunden, hvis du bare skærer begge stykker med samme vinkel.

Og så er det bare meget hurtigere at lave et snydesmig, end det er at stå og fedte med vinkelmålere og save underlige vinkler præcist.

Men du kan selvfølgelig gøre som du vil og finder lettest.
Hvis din vægge står i vinkel, og du laver et smig hvor vinklen er stum eller spids så er der noget som ikke kommer til at passe i hjørnet. Hvis vinklen er f.eks 80 så er den spids også flugter listerne ikke længere med væggen. Og over 90 grader, vil listerne løbe "ind" i væggen.

Kan kun se at det kan fungere hvis muren har lavet væggen skæve, altså ikke med 90 grader i hjørnerne.

Men jeg ikke prøvet det hele i praksis, men jeg syntes min teori giver god mening.

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Skrevet af LHking på 18 mar 2014 20:13
Hejsa

Når man samler fodpaneler i hjørner kan man enten lave smig eller snydesmig, kan jeg læse mig til. Jeg skal sætte nogle op for første gang, og jeg undrer mig over, hvorfor man ikke bare kan måle vinklen i hjørnet, dele med to og lave sin gering derefter?

Nogle takes på det?

Det kan du da også. Hvis hjørnet er 100 grader og du skærer panelerne i 50 grader i din geringssav så passer det.
Desuden, hvis du så heldig at det kun er hjørnet der er skævt, så kommer listen til at bue når du sætter den fast, og regner du ikke buen med på længden kommer du til at mangle de mm i den anden ende. Og selvom det måske kun kunne være 3 - 4 mm så kan det ses.

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis