grundstødning, genopretning af bunden!

Hej.

Min dejlige båd gik på grund sidste år.
Ramte en sten.

Den har været på værft for at blive repareret, men den har fået en slem negativ bule agten for kølen. I behøver ikke komme med kommentarer om reklamationer etc. for det kører allerede.

Men min plan er, at friskære bundstokkene. Løfte båden med kran, så kølen kan trække bunden på plads. Klodse båden op. Glasse bundstokkene fast til bunden igen og forstærke yderligere udefra.

Har I nogen mening om det, - og især: har nogen været i gang med et sådant projekt?

vh sælbyggårn.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det den reparation værftet har lavet der "buler"

Hvis det er det, så er der jo nok ingen skader i fiberen, så kunne du jo spartle bulen ud.

Men tror bulen vil have negativ indflydelse, på sejl egenskaberne?

Det skal laves, for bunden er blød ved agterenden af kølen. Når båden hænger og jeg svinger kølen frem og tilbage med håndkraft, kommer revner i gelcoaten langs med kølen.

Værftet sleb af bundstokkene fordi dørken ikke kunne komme på plads og forstærkede så bundstokkene med glasfiber, men det er ikke blevet stærkt nok.

Men det ville selvfølgelig også styrke bunden, hvis man spartlede bulen ud.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Så er spartel ikke løsningen....

Det lyder som om glasfiberen er delamineret, måske skal du have kølen af, for at få lavet en ortenlig reparation.

Ja, det kan godt være.. hm..
Hej Sælbyggårn

Jeg er ked af at høre om din mislykkede værfts reparation. Ud fra det du beskriver tror jeg desværre ikke der er nogen tvivl om at du har en kraftig delaminering i bunden. Nu ved jeg ikke om det er muligt i forhold til hvordan båden er indrettet, men hvis jeg var dig ville jeg forsøge om ikke det er muligt og udbedre skaden inde fra. Du skal under alle omstændigheder lave bundstokkende om, så du slipper ikke for og skulle i gang på indersiden.
Jeg ville som du selv beskriver klodse båden op så kølen falder på plads. Når du er tilfreds med kølens og bådens placering i forhold til hinanden, starter du på indersiden med og fjerne bundstokke og delamineret glasfiber. Du vil formentlig opdage at alt glasfiberen er delamineret hele vejen igennem skroget.
Her er det vigtigt ikke og fortvivle, det gode ved glasfiber er at man næsten altid kan reparerer det igen. Hvis du kan undgå det så prøv om du kan lade være med og slibe hele vejen igennem bunden, men ender du med et huld hele vejen igennem, så er det heller ikke en ulykke, så laver du bare en midlertidig konstruktion i form af en plade eller andet, der kan holde din reparation imens polyesteren hærder.
Når du har fjernet alt ødelagt materiale skal du omhyggeligt, skråt slibe kanterne hele vejen rundt om huldet, så størrelsen gradvist øges med en faktor 1:15. Hvis dit huld er 15mm dybt skal det skrå areal være 15cm bredt og falde jævnt.
Det er med stor sandsynlighed pulverbundet glasfiber og polyester der er brugt til og bygge båden med oprindelig, så det bør du tilstræbe og bruge til og reparere skaden med igen.
Nu skal du til og fylde huldet op igen og nu er det at det er en fordel hvis du har kunnet lave det hele inde fra. Start med og riv alle dine måtte stykker til så de er klar. Du starter med den mindste som lige skal kunne dække midten af huldet og øger gradvist størrelsen på lapperne i takt med at du bygger op, sådan så du følger de skråslebne kanter. Det er en fordel og rive lapperne til frem for og klippe dem, derved skære du ikke fibrene over og du bevare den maksimale styrke i glasfiberen. Pas på med og ligge for mange lag af gangen, du kan godt opleve at polyesteren begynder og udvikle en del varme hvis du ligger for mange lag af gangen, så nøjes med og ligge 5-8mm af gangen. Hvis du bruger 600g pulverbundet måtte får du ca. 1mm tykkelse pr. lag glasfiber du ligger. Det er en rigtig god ide og bruge en udluftningsrulle til og rulle luft ud mellem de enkelte lag glasfiber, ellers vil du få en dårlig reparation med ringe styrke.
Når du er færdig med og lappe huldet kan du genskabe bundstokkene og hvis nødvendigt spartle bunden.

God arbejdslyst
MVH Mads

Ekomposit.dk
Vi gør det sjovt og arbejde med glas og kulfiber.
Vi har alt til reparationer og konstruktioner, lige fra epoxy og polyester til AIREX® skum og fyldstoffer til spartelmasse. Har du mod på vakuumstøbning så kik forbi ekomposit.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også