Lave ny gulvvarmekreds til trægulv

Vi skal skifte gulv i vores køkken, af æstetiske årsager, og overvejer i forbindelse hermed at få gulvvarme, da køkkenet ikke har nogen radiator, og det kunne være lækkert.

Jeg har dog ikke rigtig forstand på det, så tilgiv mig de dumme spørgsmål, men det er vel lidt hvad man har et forum til 

Vi har pt. gasfyr med radiatorer (1 strengs, har jeg ladet mig fortælle), så gulvvarmen skulle i givet fald kobles på en eksisterende frem- og returledning i fyrrummet (der ligger lige under vores køkken). Som jeg forstår det skal man have en shunt på, fordi gulvvarme skal have en væsentligt lavere temperatur end radiatorer. Et par spørgsmål:

Køkkenet er på ca. 8-9 kvadratmeter.

1. Ville man i kælderen kunne montere en "minishunt" som denne, og så bare bore 2 huller til frem og retur op igennem vores etagedæk?
http://www.billigvvs.dk/Varmesystem...44830.html
Eller er en anden løsning bedre?

2. Ovenstående er udført med en reguleringsventil ser det ud til. Hvordan får man gulvvarmen til at regulere sig selv, hvis man fx. tænder op i brændeovnen oppe i stueetagen? SKAL man så til at have trådløs styring og alt muligt (dyrt) lir?

Mht. gulvet har jeg også et par spørgsmål:

3. Jeg overvejer at fjerne eksisterende spånplader og udlægge nye med spor til gulvvarmen i stil med dette:
http://www.stark.dk/produkter/gulve...gulvvarme/
Er det i jeres øjne en ok løsning?

4. Ovenpå varmefordelingspladerne skal lægges "Avatara" laminatgulv, som ifølge producenten skal have en max overfladetemperatur på 24 grader. Er dette ikke meget lidt? Vil det overhovedet have en mærkbar effekt at investere i og udføre gulvvarme så?

5. Er ovenstående muligt at indregulere / styre uden problemer, når vi samtidig har både nat- og dagsænkning (altså i arbejdstiden) på vores fyr?


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ingen bud på bare noget af det?
Skrevet af KongKurs på 17 mar 2014 20:54
Vi skal skifte gulv i vores køkken, af æstetiske årsager, og overvejer i forbindelse hermed at få gulvvarme, da køkkenet ikke har nogen radiator, og det kunne være lækkert.

Jeg har dog ikke rigtig forstand på det, så tilgiv mig de dumme spørgsmål, men det er vel lidt hvad man har et forum til 

Vi har pt. gasfyr med radiatorer (1 strengs, har jeg ladet mig fortælle), så gulvvarmen skulle i givet fald kobles på en eksisterende frem- og returledning i fyrrummet (der ligger lige under vores køkken). Som jeg forstår det skal man have en shunt på, fordi gulvvarme skal have en væsentligt lavere temperatur end radiatorer. Et par spørgsmål:

Køkkenet er på ca. 8-9 kvadratmeter.

1. Ville man i kælderen kunne montere en "minishunt" som denne, og så bare bore 2 huller til frem og retur op igennem vores etagedæk?
http://www.billigvvs.dk/Varmesystem...44830.html
Eller er en anden løsning bedre?

2. Ovenstående er udført med en reguleringsventil ser det ud til. Hvordan får man gulvvarmen til at regulere sig selv, hvis man fx. tænder op i brændeovnen oppe i stueetagen? SKAL man så til at have trådløs styring og alt muligt (dyrt) lir?

Mht. gulvet har jeg også et par spørgsmål:

3. Jeg overvejer at fjerne eksisterende spånplader og udlægge nye med spor til gulvvarmen i stil med dette:
http://www.stark.dk/produkter/gulve...gulvvarme/
Er det i jeres øjne en ok løsning?

4. Ovenpå varmefordelingspladerne skal lægges "Avatara" laminatgulv, som ifølge producenten skal have en max overfladetemperatur på 24 grader. Er dette ikke meget lidt? Vil det overhovedet have en mærkbar effekt at investere i og udføre gulvvarme så?

5. Er ovenstående muligt at indregulere / styre uden problemer, når vi samtidig har både nat- og dagsænkning (altså i arbejdstiden) på vores fyr?


Ja, et etstrengs anlæg er det nok næppe, hvis der er seperate rør til både frem og retur. Tror nu også det vil knibe med at få det til og køre sammen med et moderne gasfyr. 

Ja, du kan godt bruge den shunt du linker til.

Varmetilførslen kan godt reguleres med ved at føle på returtemperaturen, omend det ikke virker særligt godt. Hvis det skal være bedre køber man en ventil/ventilhoved med et fjerntermometer på der så føler på rumtemperaturen.

Det er udemærket at lave det med varmefordelingsplader og ikke som et massivt gulv, det giver mulighed for en hurtigere reguleringstid.

Omkring lige det gulv er min viden lig NULL. Men overfladetemperaturen på et gulv må ikke blive for høj da det bliver ubehagelig at gå på uden fodtøj. Vistnok ikke mere end et par og tyve grader. Og det vil set gennem mine briller nok også betyde du skal have en nogenlunde isolering under gulv med gulvvarme.

Gulvvarme er efter min bedste overbevisning noget skidt at have natsænkning på da responstiden på reguleringen er betydelig længere end på en radiator. Hvis det skal blive godt, skal dit hus nok være isoleret op til nutidens krav.






 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Nitter



Tak for svaret.

Det skal understreges at køkkenet ikke ligger i terræn, men over vores (ligeledes opvarmede) kælder. Så mht. isolering betyder dette ikke det store.



Jeg er med på at det er bedre med temperaturmåling end regulering på returen, men kan temperaturmåling udføres uden de der trådløse systemer? Jeg synes det virker som overkill at købe en styrecentral med trådløs termostat for 10 kvadratmeter køkken. Hvis man kan købe en shunt med en ledning, som måler i gulvet fx., det ville være snedigt tænker jeg.



Når nu gulvet netop skal udføres som let trægulv med varmefordeling, er det så stadig dumt at have natsænkning på? Disse er jo væsentligt mere responsive end beton, ikke? Víl nødig til at oprette en ny kreds helt fra fyret, hvis det kan undgås.

Jeg har lavet gulvvarme i vores køkken, med selvbærende varmefordelingsplader, mellem strøerne, og så gulvspånplader.

Jeg køre bare med en returtermostat, det virker fortrinligt, vi har ca. 40 gr i fremløbet.

køkkenet er ca 12 m2.

Dejligt lunt gulv, og ikke rigtig forskel, at mærke i temperaturen i på gulvet, før havde vi ingen radiator i køkkenet, så der er ikke skruet voldsomt op.

Skrevet af KongKurs på 20 mar 2014 10:14

Det skal understreges at køkkenet ikke ligger i terræn, men over vores (ligeledes opvarmede) kælder. Så mht. isolering betyder dette ikke det store.



Jeg er med på at det er bedre med temperaturmåling end regulering på returen, men kan temperaturmåling udføres uden de der trådløse systemer? Jeg synes det virker som overkill at købe en styrecentral med trådløs termostat for 10 kvadratmeter køkken. Hvis man kan købe en shunt med en ledning, som måler i gulvet fx., det ville være snedigt tænker jeg.



Når nu gulvet netop skal udføres som let trægulv med varmefordeling, er det så stadig dumt at have natsænkning på? Disse er jo væsentligt mere responsive end beton, ikke? Víl nødig til at oprette en ny kreds helt fra fyret, hvis det kan undgås.
Ok, kan jo ikke se hvordan huset er opbygget. 

Tja og 'e.  Jo'e, det vil jeg da personligt mene det er. Men der fås mig bekendt også følehoveder af den slags med kapilærrør. Og natsænkning, jeg ville personligt glemme alt om det. Der er sgi ikke noget så skønt, som et varmt køkken når morgenmaden skal indtages en regnsur vintermorgen.

Ja gi reagere varmeplader hurtigere end varmeslanger i et betongulv, det skrev jeg vist også. Men bare ikke så hurtigt som en radiator.

Øh, der er da ingen der har snakket om en ny "kreds"/streng fra fyret. Du slutter bare shunten til som om det var en almindelig radiator. Dog er det forudsat, du ikke har en masse styrings tingel-tangel på kedlen.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Så har jeg fået tilbud fra en VVS'er på selve indskæring i eksist. varmerør og levering og montage af shunt.

Han påstår at 20 mm pex er vejen frem, da de afgiver varmen bedre end 16 mm. Jeg kan dog ikke finde et system til trægulve med 20 mm, udover dem hvor man lægger slangerne i trykfast isolering, og den løsning er jeg ikke så meget til, hellere spån med spor eller selvbærende varmefordelingsplader.

En anden ting; tilbuddet indeholder Roth shunt med trådløs rumtermostat (så vidt jeg forstår), men jeg er stadig lidt nervøs for max overflade temperaturen på 24*C. Hvis rummet er koldt, hvordan sikrer jeg mig så at der ikke kommer fuld knald på gulvet med risiko for udtørring/beskadigelse af gulvet, indtil komforttemperaturen er nået?
Roth har nogle termostater med IR sensor, der kan måle temperaturen på gulvet sammen med rummets temperatur.
http://www.roth-nordic.dk/dk/touchlinetraadloesgulvvarmeregulering.htm
http://www.roth-nordic.dk/dk/touchlinetraadloesgulvvarmeregulering.htm
Hvad hvis man bare køber en alm. billig shunt med termostat på fremløbet (som den Wavin jeg linker til) og så regulerer det til fx. 28-30*C i fremløbet? Bliver temperaturen i gulvet så formodentlig ikke OK?

Eller er det bedre med rumtermostat i forhold til varmeforbrug?

Hvis du ikke har noget termostat på kredsen, så vil den jo giver de 28 grader altid.. Det vil ikke give nogen mening. Man sætter shunten til max fremløb til f.eks. de 28 grader, husk at se forskrifter for det trægulv du ligger, producenten specificere altid max overflade temperatur.

Der skal noget rumstyring på den. Mange shunts fås med en styring og trådløse termostater Dvs. så sidder der en motor ventil der åbner/lukker alt efter hvor meget varme der skal bruges i køkkenet

Mvh

Morten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis