Terrassebrædder - brunimprægnerede vs. alm. impr.?

Hej

Jeg skal lave en mindre bådebro, og havde egentlig tænkt mig, at belægningen blot skulle bestå af almindelige low-budget-imprægnerede-terrassebrædder (fyrretræ, 28x120 mm til 9,95 pr. m.). Men ... nu ser jeg, at der er noget der hedder brunimprægnerede terrasse-brædder, til næsten samme pris.

Er det nøjagtig samme kvalitet træ, bare med brun farve - eller er der forskel?

Er den høvlede overflade nøjagtig ens?

mvh Jan


mvh  Jan

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

 Hej Jan.

Det er kun farven der er anderledes, men vil du have en bro der holder lidt længere, så brug lærketræ i stedet for. Så vil en gang lindolie en gang om året holde meget længe.

Hej Jørgen

Tak for hintet om lærketræ.
Men ... så vidt jeg lige kan google mig til, så er denne type træ dobbelt så dyrt - hvorfor projektet vil blive væsentlig dyrere. Men jeg vil overveje det.

Kan lærketræ-brædderne anvendes ubehandlet. Jeg orker ikke (også) at skal bruge tid på behandling nu-og-her.

/Jan



mvh  Jan

Jeg er ikke så imponeret af lærketræ, det skal have noget svsmpedræbene ellers bliver det sort.
Jeg synes det skal behandles, lige så tit som trykimprænerede brædder.

Jeg ville vælge de billige 28x120 terassebrædder, de kan findes til 8,95 kr pr m.
Skrevet af je__ns på 18 mar 2014 11:35
Jeg er ikke så imponeret af lærketræ, det skal have noget svsmpedræbene ellers bliver det sort.
Jeg synes det skal behandles, lige så tit som trykimprænerede brædder.

Jeg ville vælge de billige 28x120 terassebrædder, de kan findes til 8,95 kr pr m.
Enig. De brunimprægnerede holder ikke farven - efter et år er de tæt på at ligne alm. trykimprægnerede hvis ikke de genbehandles.

Jeg har alm. trykimprægnerede, som jeg har givet Gori terrasseolie med Teflon i pine - det er ganske fint.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Farven er uden betydning for kvaliteten af imprægneringen. NTR mærkningen på træet angiver imprægneringsklassen og du kan finde samme klasse med flere forskellige farver.

Men står din bådebro i saltvand, så er det vel ikke særlig væsentligt hvilken farve det nye træ har. Det vil jo alligevel efter en sæson eller to blive så påvirket af vand, sand og sol, at det bliver sølvgråt. Så det er da bare om at gå efter den billigste farve i den imprægneringskvalitetsklasse du er villig til at gå op til.
Annonce
Nogle gange er det slet ikke nødvendigt at give broen noget, for Kong vinter har taget den
Til orientering, så er der tale om en bådebro til en mindre ferskvands-sø.

mvh  Jan

Nåeh ja det ændre jo lidt på tingene, dog kan isen som jo dannes hurtigere i ferskvand også løfte broen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også