Info om Marstal 5 hk type f motor

Hej her inde :0) super side faldt over den da jeg søgte på Google efter Info om Marstal motor

Har siddet og læst nogle af de indlæg der er om Marstal motor men ik rigtig fundet det jeg søger
Jeg har været så heldig at få fingrene i en Marstal 5 hk type f motor har jeg fundet frem til det er
Det er et renoverings projekt rust der skal af og ny maling på osv
Den har ligget i en jolle af ukendt type ved ik hvad den hedder men den har siddet i jollen og jollen har så ligget på hoved så motoren har siddet i tørvejr men på hoved
Har fundet udad at der ik er olie på har fundet olie pinden som sidder oppe på gear kassen men har så læst at der skal to forskellige olier på en til gear og en anden til motor
Nu er mit spørgsmål så hvor finder jeg olie pinden til motoren eller er det den jeg har fundet

Mvh Mikael på forhånd tak

PS kunne evt godt tænke mig at skrive med en der har en motor magen til for har ikke så meget forstand på bådmotor og ville være fint med en man kunne skrive til ved evt spørgsmål
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Michael.

Og velkommen på LDS.

Det er ret enkelt, du ringer bare til Finn Ligaard Marstal motorfabrik tlf. 62531219 som stadig køre i bedste velgående. Der kan du få al den hjælp du ønsker dig.

Hej ja som håndværker skriver så er det ofte nemmest at ringe til Finn fra motorfabrikken marstal however....

Oliepinden på din motor (krumtapshuset) sidder på venstre side (Set fra svinghjulet) forneden lige over "motorbeslaget". Den oliepind du har fundet er til gearet (husk at pindene kun passer når motoren er ca. vandret...)

på en 5 hk type F skal der 1.25 ltr. i krumtapshuset og 1 ltr. i reverse gearet -det skal begge steder være sae 30 (Eks. http://motorolieshoppen.dk/product/castrol-classic-xl-sae-30-1-gallon-130/)


Du spørger bare hvis der er andet du vil vide.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Super tak for svar
Ja har godt læst at der er mange der skriver at det er nemmest at ringe til Finn men tænkte bare at der var en der vidste det her inde så var det nemmer også kunne man måske komme i tale med andre der havde en dejlig Marstal ;0) mvh Mikael
Ja og det er jo også lige det forumet her er til ;-)
Mange marstal ejere ved dog ikke at fabrikken stadig findes (dog uden produktion) så derfor er det ofte en god oplysning at få ;-)

Her er en manual til en type E der ligner din meget:
http://www.stribnanobryg.dk/jolle/marstal%20motor.pdf Mange af oplysningerne er universal eks kan du læse om olie mængder osv. til din motor.

Jeg har selv en 10 hk , derudover har jeg haft en tybe f2 24 hk og min nabo (i vandet ) har en tybe E 6 hk det er stort set samme motor om den hedder f, E, f2, e2, f4, fs1, fs2.... så som sagt spørg bare løs;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Det er jo lige det :0)
Tænkte også at det også var en og måde at komme i kontakt med andre og udveksle erfaringer ovs
Den er super den manual der tak for det

Mvh Mikael
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej.

Jeg har også en 5HK marstal der er under renovering (adskillelse) og har via diverse netkontakter fået en bedre (tydeligere) kopi af manualen og brugsvejledningen end den der henvises til. Så hvis du er interesseret, så skriv en PB og vi kan udveksle mails.

I øvrigt er det en rigtig god ide at sætte billeder ind for at vise hvad man spørger om.. det forklarer temmelig meget mere end ord :-)
 






Billeder af min motor før adskillelse.

Skibs og bådmotorer kan du ofte også få lidt hjælp til hos skibsmotor.dk der er et lille men interessant skibs motormuseum i det sydsjællandske.... Chresten har flere gange hjulpet med oplysninger om forskelligt. Motorsamling.dk har også indskannet en del brochurer osv man kan downloade. De beskæftiger sig primært med store motorer men har data for de mindre modeller også.

MVH Njord

MVH Njord
Altså hvis du vil have manualen i hånden kan du stadig købe den hos marstal tror den koster 160 kr. el lignende?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -

Hej alle
Et ældre indlæg, men vil blot fortælle vi har oprettet en Facebook gruppe der udelukkende beskæftiger sig med Marstal motorer. Tips og tricks. Køb og salg. Billeder og videoer. Nørder og amatører. Upload din manual og find en hvis du mangler. Hjælp os med at gøre gruppen interessant, spørg eller giv et svar til andre.
Gruppen er lavet for at samle den viden der er om disse gamle dansk producerede motorer.
Gruppen hedder "Marstal motorer"

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også