Maling – principper for farve?

Hej Forum, 
Farve er selvfølgelig et spørgsmål om smag og behov. MEN hvad er de grundlæggende principper?

F.eks.:

- hvor meget lysere skal træværket være ift vægge for at få tydelig kontrast?

- hvor meget lysere skal loftet være ift vægge?

- hvilke farvetoninger kan man kombinere? Hvis man har RAL9010 på væggen, kan man så have en ikke-RAL på træværket?

- jeg har vægge med savsmuldstapet, under vinduer i karnap, listebrædder. Skal disse brædder have vægmaling?

Der er jo mange spørgsmål og kombinationer, så ved I om der nogen steder er beskrevet principper som vi så hver især kan bruge til at vælge udfra? 

På forhånd tak for input!

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Find Charlotte Fris her på LDS. så kan du få svar på alle dine spørgsmål af en Proff.
Nu er alt med farver jo at spørgsmål om temperament og hvilket udseende man forventer at få .....
Her er mine forslag : hvis væg NCS N-500, da træværk NCS N-1500 som minimum ...... eller mere .......( N-2500 )
Loft: en lofthvid der oftest er helt hvis og mat .... og fx Ral 9010 / NCS 0502-y på vægge
Ral 9010 svarer til NCS 0502-Y.... ja så alt kan kombineres ......
alle Ral farver kan omsættes til et NCS nummer ..........
Ja brædderne kan du godt give vægmaling ...... husk evt. en spærregrund først .....knaster .....


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Man kan vel ikke sige noget generelt om farvevalg, og så alligevel...
Jeg har lært at du ikke skal sætte 2 farver sammen der har den samme lyshed. Hmm hvad er lyshed? 
Lyshed er et udtryk for hvor meget lys der "optages" og "genskinner" fra en farve.

Der findes et farvehjul hvor man kan se lyshederne, på de forskellige hovedfarver.






Feks er rød og grøn samme lyshed da de ligger overfor hinanden (komplementærfarve). Hvis du så laver et skilt der er rødt og skriver en tekst med grøn, vil kanten på teksten stå og "flimre" og virke uskarp.
Der findes kun 3 farver (kan huskes på at de staves med 3 bogstaver) rød, gul, blå, (så er der straks nogen der vil sige Grå, men hvid og sort er ikke en farve, som jo danner grå .  

Men taler vi vægge kontra lofter kontra paneler, er det mere et spørgsmål om smag.

Vi havde på et tidspunkt nogle skabe som jeg malede med samme farve hvid som væggen men brugte to forskellige glans (90 og 20) på skabet. Det gjorde at man opfattede lyset forskelligt, alt efter hvad man kikkede på.   
     

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også