Kobling der piver

Har tidligere skrevet herinde om mine bremser der piver. Har også fået en masse gode svare. I dag opdager jeg så, at min kobling piver når jeg kobler ud, den gjorde det ikke da bilen var kold, men det kom senere på dagen da bilen havde kørt et stykke tid og var blevet varm. Kobler jeg meget forsigtigt ud, er der ingen ting, men ellers, så piver koblingen når jeg træder den i bund for at koble ud. Skal dog lige nævnes at den kobler fint ud på trods af den piben, og gearet virker også helt fint. Jeg kan nævne, at jeg har en mitsubishi colt fra 2008. Frygter at det er en større ting som kommer til at koste en del i værkstedsregning :-(.

Mvh.

Mikkel
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok dit udrykkerleje, det koster ikke alverden til gengæld er det besværligt/dyrt at skifte. (gearkassen skal afmonteres, og så skifter man normalt koblingsnav og trykplade samtidigt....)
Fandt dette i et forum: "Et udrykkerleje knurrer når pedalen IKKE er trykket ned, og lyden forsvinder når du træder på koblingen.
Det lyder som om det er selve koblingspladerne der er noget galt med". Den pivende/knirkende lyd kommer når jeg trykker koblingen i bund for at skifte gear. Når koblingen ikke er trykket i bund, er det ingen lyd. Så tænker det måske er noget andet en udrykkerleje.

Mvh.

Mikkel

Et udrykkerleje knurre når du træder på koblingen.

Når du ikke berøre koblingen er udrykkerlejet ikke i "funktion"

Okay, tak. Personen der har skrevet det jeg fandt, har så givet en anden person et forkert svar, ærgerligt for personen. Kan se at folk på nettet siger det er bedst at skifte koblingen samtidig med at udrykkerlejet bliver skiftet. Lige en regning på ca. 7000-8000, øv. Synes godt nok det er meget, at jeg på en bil der snart er 6 år gammel (har haft bilen fra ny), med udgiften til ny kobling og udrykkerleje har kostet mig kr. 20.000.

Mvh.

Mikkel
Nogen skriver også, at man kan prøve at file på koblingen op af en bakken. Nogen siger det kan hjælpe, og gøre at koblingen så kan holde mange kilometer endnu. Men ved ikke om dette igen er en fejl skrevet af en person som ikke ved noget om det.

Mvh.

Mikkel
Annonce
Et udtrykker leje larmer nået er ubelastet altså sluppet.
Det kan være koblingen er slidt ned til nitterne, eller på vej der henaf.
Det vil så ofte betyde at svinghjulet skal af drejes.

Når du skifter koblingen skifter man samtidig udrykkeleje, pakdåse på krumtap og gearkasse. Evt også forreste leje på gearkassen, alt efter bil.
Hvad værre er, det kan være dine krumtaps lejer der er slidt, således at trykket fra koblingen rykker hele motoren. Disse lejer er hårdt belastet på manuelle gearkasser.
Disse lejer er i spare tider blevet lavet som halvmåner, hvilket kan give disse resultater.
I længden vil det betyde at motoren piver højlydt, når koblingen trædes ned. Du kan prøve at træne koblingen med motoren slukket. Prøver så at starte den.
Gør det samme med sluppet kobling, kører startere hørbart hurtigere, er du ude i lejerne.
Den reparation er ikke særlig omstændig, men kræver en del målingen, for at finde de rigtige over størrelse søler, og aksial lejer.

Når du skriver jeg kan prøve at træne min kobling, mener du så måske kan træne den så den ikke skal skiftes lige nu? Og med træning, mener du så, at jeg med slukket motor, skal træde koblingen og slippe den et par gange og så starte bilen?
Puha, det lyder dyrt. Synes jeg ser priser på nettet på komplet koblingeskift (som du skriver) på kr. 10.000 :-((.
Hvis det nu er min krumtaps lejer der er slidt, ved du så cirka hvad dette vil koste at skifte?

Mvh.

Mikkel
Hov ned der skulle stå træde, mens du starter bilen.

Jeg vil tro krumtaps lejer koster 5 til 6000 uden evt opretning af krumtap
Men hvis jeg gør det med at træde koblingen ned, med slukket motor, kan det så måske gøre, at jeg ikke skal skifte koblingen lige nu, hvis det er det der er problemet?

Mvh.

Mikkel
Nej, bestemt ikke.

Men jeg ville køre videre, hvis det blot er koblingen, jamen så giver den op en dag og Falck skal hente dig.
Værre er det dog med krumtaps lejerne, men jeg ved ikke om det er en kendt fejl på din bil. Jeg er mest vw mand
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis