Forberedelse til sparteling af gasbeton væg???

Hej Alle,

Jeg tænkte på om nogen kunne fortælle mig, hvad der kræves for at Spartel en gasbeton væg?

Er væggen nødt til at have en primer først? 
Skal væggen være våd før du anvender Spartel? 

Jeg har et par områder på væggen, hvor gamle Spartel / pus er faldet (ca. 3 mm tyk) kan dette spartels over eller skal jeg puds disse først? 

Nogen tips og tricks? 

Hvad er den bedste måde at få en ren kant på en ekstern hjørne

På forhånd tak!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja jeg ville komme noget vand på vægen først. Sådan en gasbeton væg suger helt vildt.
Sørg for at alt - ALT tapet er væk. Ellers bobler det op når du spartler over.

Da jeg spartlede mine porebetonvægge, kørte jeg først en gang Grov spartel på (det kan tage op til 25 mm lagtykkelse), sleb let - Medum spartel, slibe og sluttede af med et tyndt lag finspartel slibe. Gå det efter med en kraftig lommelygte hvor du lyser langs væggen for at fange evt. huller/buler.

Du kan skrue/lime en spartelskinne på dit hjørne - jeg har brugt dem af stål, men der findes andre af plastik eller pap. Jeg valgte stål fordi jeg tænkte det gjorde hjørnet stærkest. Et tip her til, gå skinnen efter med et langt vatterpas, det er rigtig nemt at komme til at vride den lidt når du sætter den på med skruer.

Køb en god bred spartel - gerne 45 cm!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svarene!

Væg er helt nyt så det er ingen tapet! (100% raw gasbelon) Den skal ikke have nogle primer/ blå vand på så spartel ikke tør for hurtig eller nogle?


Hej. 

Det er ikke nødvendigt at grunde væggen med blåt vand eller alm vand før den skal spartles. Sandspartel hæfter fint på gasbeton, derimod hvis væggen skal pudses med mørtel er det meget nødvendigt at forvande grundigt på gasbeton. efter u har spartlet og slebet til et tilfredsstillende resultat, bør du grunde spartelmassen inden du maler eller sætter nogle former for vægbeklædning på. Har selv spartlet tusindvis af m2 gasbeton, så du kan roligt tage det for gode vare det jeg skriver.

Med venlig hilsen

Knækspant

Med venlig hilsen 

Kenneth

mestermaling.net

Hvis du skal spartle en gasbeton-væg kan du gå efter fremgangsmåde:

Sørg for at væggen er helt "glat" - så småsten der stikker ud, er helt fjernet. Tjek om der er huller eller revner i væggen, tæt dem evt. med en filler (pulver blandet m. vand).

Herefter, kan du gå i gang med spartlingen af væggen. Med en sandspartel, spartler du 2-3 gange afhængig af hvor meget væggen trænger.

-Er det finere vævtyper og filt, får du det pæneste resultat ved at spartle tre gange.
Når alt er blevet spartlet og det er tørt, kan du gå i gang med slibningen. Her kan du benytte sandpapir med 100mm (100 korn. pr. cm2) - brug evt. en vægsliber.

Arbejdet med vægsliberen, støver en del. Så hvis du skal male betonvæggen, bør du lige børste snavset af med en pensel eller en støvekost.

For at malingen skal binde på væggen, kan du grunde med en Acryl Mikrodispers. Så opnår man en næsten glanslignende overflade - og undgår at væggen kommer til at skinne.

Påfør grunderen én gang, og lad så vægget tørre minimum 4-6 timer. Herefter kan du gå i gang med selve malerarbejdet.

Der er nok tips og trick - men en fagmand vil kunne klare arbejdet hurtigt, med et flot resultat.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også