Fliseklæb ????

Jeg mener at have læst, at man kan bruge fliseklæb som "cement/mørtel" til opbygning af en smelteovn (1.200°C) - det var yderligere tilsat glasfiber-taver, og der var nøje beskrevet, hvordan man klippede en glasfibermåtte i strimler, så den "falder fra hinanden" og taverne frigives - det skulle helst ske i våd tilstand, da glasstøvet ellers kunne indåndes.

MEN jeg kan selvfølgelig ikke finde det igen !

Har nogen evt. erfaring med at bruge fliseklæb og glasfiber-taver på denne måde ?

Mvh
KSor, Århus V
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det er glasfiber måtte, som det man bruger i både. så synes jeg ikke det støver.

Jeg brugte gasbeton til en smelteovn, for at smelte noget messing, det holder fint, jeg fik nogle 10 cm tykke multiplader i xl, til næsten ingen penge, de var skadet på hjørnerne, men dem skulle jeg jo alligevel skære af.

Gasbeton - det blev jeg netop FRARÅDET at bruge - kunne ikke holde til temperaturen, blev der sagt !

Jeg regner "kun" med at skulle smelte aluminium, så det burde jo sagtens kunne gå !

Hvad brugte du som "cement / LIM" til at holde det hele sammen ?

Mvh
KSor, Århus V

Jeg har ikke brugt noget for at holde det sammen, fliseklæberen på billedet, er til en andet project.

Et par af ringene er revnet, men du sidder stadig fast, da de jo er låst af jernkappen. (min gamle varmvandsbeholder)

Ringene skulle nok have været delt i to, jeg tror de er revnet fordi gasbetongen har udvidet sig under varmen, selve gasbetongen ser helt uberørt ud.

Jeg bruger netop også en gammel varmtvandsbeholder, men jeg har en inderste kerne af 20mm Vermiculit-plade - tror jeg nok det hedder - som danner selve digel-rummet.

Jeg skal så bare have noget til at fylde ned mellem denne kerne og ydervæggen (jernpladen i varmtvandsbeholderen).

Det skulle helst være flydende, så det kan "støbes" ned i mellemrummet og binde til bagsiden af Vermiculit-pladen og nogle murankre, som jeg har svejset på indersiden af beholderen - det var her jeg regnede med at bruge noget fliseklæb med glasfiber-taver iblandet - evt. med noget molersgranulat og savsmuld iblandet også.

Yderst planlægger jeg at lægge ca. 2cm glasuldsbats så varmetabet mindskes yderligere - men der er nok ikke andet gøre end at prøve sig lidt frem.

Mvh
KSor, Århus V

Min gamle ven har tidligere muret en gammel ovn op indvendigt med en opskrift på mørtel han fik hos Lange & Co. i Svendborg tidligere støbejerns støberi der ikke eksistere mere.

Opskriften var 1 del benmel 1 del kvarts sand og 2 dele molers grus. Blandes op med vand og bruges som mørtel, det skal så tørre i mindst 14 dage inden den første gang tages i brug.

Annonce
Se her: http://www.hedestoker.dk/1107_pejsemoertel.html

Monstro ikke det er hvad du søger ???  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det lyder som et godt tip, men hvor får man i dag kød- & benmel ?

I kæledyrs butikkerne koster det jo spidsen af en jetjager i det små poser - komplet latterligt !

Planteskolerne bruger det tilsyneladende og til gødning - i små fine farverige papkarton til skyhøje priser.

Der er vel ingen landmænd, som har det liggende mere eller ... ?

Mvh
KSor, Århus V
Ja det er blevet dyrt, bla. fordi det ikke produkseres i Danmark mere !
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis