Varmerør på uisoleret loft og fjernvarme vs. el-vandvarmer?

Hej alle!

Vi skal til at bygge til, og i den forbindelse har jeg lige et par spørgsmål mht. opvarmning.

1. Vi skal have et badeværelse med gulvvarme (og selvfølgelig koldt og varmt vand  . Problemet er at teknikrummet/bryggerset i det eksisterende hus selvfølgelig er allerlængst væk fra hvor det nye badeværelse kommer til at ligge. Derfor bliver jeg nødt til at trække 4 rør oppe på loftet i det eksisterende hus; varme frem, varme retur, varmt brugsvand og koldt brugsvand. Hvad vil I anbefale af føringsveje der, og hvilke krav/anbefalinger har I til isolering af rørene? Det drejer sig om ca. 12-14 meter.

Og det leder os til det næste spørgsmål:

2. Vil det være et bedre alternativ og undlade at føre det varme brugsvand med frem, og så have en elvandvarmer decentralt i det nye badeværelse? Så slipper man for ventetid på det varme vand, og man slipper for at have en stor mængde varmt vand gå til spilde i røret på loftet når jeg lukker for hanen? Og så kun føre varmen frem til gulvvarme og koldt brugsvand.

Huset er en typisk 70'er villa. På den medfølgende tegning er tilbygningen markeret med rødt, og den sorte streg er den vej rørene skal gå. Badeværelset er der hvor de ender i tilbygningen.

Håber der er nogle kloge mennesker der har tid og lyst til at svare på mit spørgsmål :-)



\Morten

"I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve!"

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du isolere rørene godt, burde det ikke give problemer, mest sart er nok brugsvandet, hvis der ikke er forbrug i perioder med stærk frost.

Bedste løsning hvis du kan få rørene under den eksisterende isolering, så tæt på den varme side som muligt.

Funktionsmæssigt ville en elvandvarmer være en god løsning, men nok for dyr i drift.

Du kan sætte recirkulering på det varme brugsvand, så er der varmt vand omgående, men det koster jo også.

En vandvarmer opvarmet af centralvarme anlægget kunne jo også være en mulighed.

Tak for svaret :-)

Ja, det er også det kolde vand jeg er mest bekymret for. Men der er heldigvis forbrug på det hver dag, så det er kun hvis vi er på vinterferie det er særligt slemt :-/

Hvad med en varmeveksler? Der er jo alligevel varmt fjernvarmevand derude alligevel ifb. med gulvarmen?

\Morten

"I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve!"

jeg er ikke et sekund i tvivl jeg ville til enhver tid føre rør frem på loftet og isolere dem godt og grundigt... KLART den billigste måde både at etablere samt også på de fremtidige driftsomk. en el vandvarmer er MEGET dyr i drift i forhold til fjernvarme,, hvis du er bange for det kolde vand er det ganske normalt samt simpelt at sætte et varmekabel på de vandrør der kan blive udsat for hård frost mens de står still ii lange perioder sådant et varmekabel med termostat starter først når temp når ned under f.eks 3 grader (der findes forskelligemodeller) og prisen er ca. 500- 1000, men isoler rørene godt det er ikke nok med rørskåle, men brug 50 mm isoleringmåtter og omvikel dem med lærred. kan du ikke selv eller har tiden eller modet til det så kontakt en isolatør de penge er
roerskaale er ganske udmaerket. en 50mm maatte til roer af den diminsion er i overkanten. Hvis roerene ikke er synlige er der ingen grund til at omvikle med laerred. brug en roerskaal med alu og tape alle samlinger med alutape. Du kan noejes med en 20-30 mm skaale.
vh jesper. isolatør gennem 30 aar
Ok det vil jeg ikke argumentere imod, men de par gange jeg har købt og solgt hus har der stået i energiraporten at der anbefales omvikling af varmere med 50 mm mineraluld eller lign. Men om man kan mærke den store forskel på 20/30 mm eller 50, det har du nok ret i at man ikke kan. Oh ja det er en væsentlig nemmere måde at isolere sine rør med rørskåle og alutape.
Annonce
Men husk at intet isoleringsmateriale, uanset tykkelse og art kan holde et vandrør frostfrit!
Den eneste mulighed der findes er at tilføre varme til røret. Enten ved gennemstrømning eller udefra ved varmekabler eller fra selve huset.
Når huset er fra 70'erne, så er spærfoden sandsynligvis kun ca 10 cm høj. Hvis du får dine rør helt ned og ligge ovenpå spærfoden og så lægger mindst 25-30 cm isolering ovenpå rørene i bredde på ca 1 meter på begge sider af rørene, så får rørene tilført varme fra huset og der er sandsynlighed for at du ikke behøver at bekymre dig.
Husk osse at holde koldtvandsrøret væk fra de varme rør, så du ikke får lunken vand i koldtvandshanen.
I den nye bygning er der vel alle muligheder for at frostsikre.

Venlig hilsen
Knud
Knud, der er flere faktore der spiller ind. Jeg har isoleret mange km kold/varme strenge i groenland uden at bruge eltricks ( varmeledning) paa roeret. gennemstroemning som du siger, ude temp osv. man sammenisolere ikke varm/kold vand af den aarsag det giver kondens, ikke fordi dit kolde brugsvand bliver lunkent. Hvis der er plads, ja saa giv saa meget isolering som muligt, men paa en feks 24mm er det svaert at laegge 50mm paa af en gang. Saa bruger men foerst en 20mm og derefter en 30mm. Men som sagt, en skaal med alu med tapede samlinger er nr 1.
Vh. jesper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis