Rusten bakke i opvaskemaskinen

Opvaskemaskine.
Jeg har konstateret at der er gået et stykke af trådkurvens emalje eller plastik eller hvad den nu er lavet af og at det har forårsaget rustdannelse. Jeg har ladet mig fortælle at det kan være årsagen til at bestikket bliver plettet efter en tur i "opvaskeren". Jeg har også ladet mig fortælle at man selv kan reparere den, men hvordan? Kan nogen hjælpe så bliver jeg glad?

mvh
Jesper
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jesper.

Det er ikke meget svar jeg kan give, men i et blad stod, at man bare skulle duppe rusten med neglelak.

Det virkede i hvertfald ikke. Men måske kan man rense rusten af, give den noget rustfjerner og så spraye den med en plasticlak, der kan tåle høje varmegrader.

Vi valgte at købe en ny kurv, selvom den er uforholdsmæssigt dyr i forhold til hele maskinen.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej.

Jeg har ikke selv prøvet men mon ikke man skulle købe noget krumpeplastik - det der skal varmes op (varmepistol - lighter kan måske gøre det) og så trækker det sig sammen?

Problemet er bare at det dersens krympeplastik kommer i rør, og hele vaskebakken er lavet i et stykke, så man ikke kan komme til at lægge røret udenom.

Man skal så skære vaskebakken over der hvor den er rustet, og så putte det der krympeplastik på. Det er da et forsøg værd.

Jyder ville nok bruge gaffatape, men det ser ikke så godt ud - og holder nok heller ikke længe. Man hører aldrig en jyde sige at gaffatape ikke kan bruges til noget smile

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 24-10-2002).]
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Når trådkurve får ødelagt overfladebelægningen skal skaden udbedres snarest muligt. Der dannes meget hurtigt rust og denne breder sig på det ødelagte sted. Rusten, der hedder flyverust, hvirvles rundt når opvaskeren er i brug, og sætter sig på blandt andet rustfrie genstande så man kan komme i tvivl om genstandene nu også i virkeligheden er rustfrie. Flydende rustfjerner kan fjerne evt. pletter.

Problemet løses sådan her (husk at linolie ikke hjælper her): Køb, fx hos farvehandleren, en flaske flydende emalje af mærket Bison. Den koster ca. 70,00 kr., men en ny trådkurv er dog meget dyrere. Skær (med en hobbykniv) den ødelagte belægning bort. Slib med fint sandpapir (150) på stedet så overgangen mellem belægning og trådkurvens ribbe udjævnes. Sørg for at stedet er helt tørt og rent. Påfør et tyndt lag emalje. Lad det tørre. Påfør endnu et lag og lad det tørre i 24 timer inden kurven atter tages i brug. Der medfølger en udmærket brugsanvisning

Kom i øvrigt aldrig ting af støbejern i opvaskemaskinen. Dette forkorter maskinens levetid - og støbejern forbliver også pænest ved opvask i hånden.

Jeg har selv anvendt ovenstående metode og indtil videre har reparationen holdt i et år.

Held og lykke.

Til JørgenE
Det var ærgeligt at I købte en ny dyr kurv - men dette indlæg kom desværre for sent. smile

Mvh Hanne
Fru Hofmann skrev:
Problemet løses sådan her (husk at linolie ikke hjælper her)

rolleyes biggrin

- Jørgen

Mvh. JørgenE
Almindelige 2 komponent epoxy lim kan også klare problemet.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak skal du ha`for et særdeles udførligt og venligt svar.

mvh
Jesper

citat:
Oprindeligt indsendt af Fru Hoffmann:
Når trådkurve får ødelagt overfladebelægningen skal skaden udbedres snarest muligt. Der dannes meget hurtigt rust og denne breder sig på det ødelagte sted. Rusten, der hedder flyverust, hvirvles rundt når opvaskeren er i brug, og sætter sig på blandt andet rustfrie genstande så man kan komme i tvivl om genstandene nu også i virkeligheden er rustfrie. Flydende rustfjerner kan fjerne evt. pletter.

Problemet løses sådan her (husk at linolie ikke hjælper her): Køb, fx hos farvehandleren, en flaske flydende emalje af mærket Bison. Den koster ca. 70,00 kr., men en ny trådkurv er dog meget dyrere. Skær (med en hobbykniv) den ødelagte belægning bort. Slib med fint sandpapir (150) på stedet så overgangen mellem belægning og trådkurvens ribbe udjævnes. Sørg for at stedet er helt tørt og rent. Påfør et tyndt lag emalje. Lad det tørre. Påfør endnu et lag og lad det tørre i 24 timer inden kurven atter tages i brug. Der medfølger en udmærket brugsanvisning

Kom i øvrigt aldrig ting af støbejern i opvaskemaskinen. Dette forkorter maskinens levetid - og støbejern forbliver også pænest ved opvask i hånden.

Jeg har selv anvendt ovenstående metode og indtil videre har reparationen holdt i et år.

Held og lykke.

Til JørgenE
Det var ærgeligt at I købte en ny dyr kurv - men dette indlæg kom desværre for sent. smile

Mvh Hanne



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Jesper!

Alt burde jo være venligt og lødigt her, men det kniber nogle gange......

God fornøjelse med projektet! Du vil antagelig finde anvendelse af den flydende emalje til andre ting smile Tip: Du kan snildt få dækket din investeringsomkostning ved at leje flasken ud til andre for en tier. De fleste ikke-sprit-nye trådkurve lider nemlig af den samme sygdom biggrin Du er ikke alene....... wink

Til Jørgen-store-øjne-E

Tja, det VAR altså forståeligt med "linolien". Det er rent faktisk ham "Det'-Herre-Svært" der for godt et år siden havde et indslag på TV om reparation af trådkurve. Det fulgte jeg - og det var let.

Mvh Hanne
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også