spiler pose

Hej forum.
Jeg sejler i en commander 31. Jeg får brugt min spiler alt for lidt. Da det kun er mig der har prøvet at sejle med en. Tænkte på at få en spiler pose. Er der nogle der kender et system, så den kan sætte / bjærge den fra coppitet.
Da den er ret stor 70 m2. Ellers havde jeg tænkt på at få en gemakker. Hvor stor skal sådan en Være, de sejlmager jeg har talt med svare meget forskelligt fra 40 - 60 m2. Den skal kunne håndteres af 2 mand. Og helst uden bovsprydet. Da jeg ellers skal have sådan en fætter i dækket.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mon ikke det er en spiler strømpe du tænker på, posen er jo den du opbevare den i nede ombord, jeg vil ikke anbefale dig at sejle solosejlads med så stor en spiler med mindre du har en autopilot til at styre båden.

En genakker skal passe til bådens størrelse, og hvordan havde du tænkt dig at gå over stag hvis ikke den befinder sig på et lille bovspryd, du skal jo have skøderne uden om forstaget og der skal være plads til at du kan trække et blafrende sejl igennem. Du kan da godt have det til at gå inden om forstaget hvis du har gammeldags for sejl der skal på dækket, men har du rulle forstag vil du få et stort problem når du skal over stag.

Jeg sejler Heller ikke solo sejlads. Og ja det er en spiler strømpe. Det var for at bedre at kunne kontrollere spileren og undgå panik. Med så stor en spiler. Spicelt ved sætning og bjærgning.
Kan godt se problemet ved at ikke have et bovspyd. Syntes blot det er synd at bore i midt dæk. Ja jeg har rulle sejl, så jeg må nok have et bovspyd hvis jeg vælger en gemakker.
Du kan evt. få syet din spiler om til en genaker.
Har du rullefok, kan du godt undvære bovspryd med en Tacker.
Link: www.atninc.com/atn-tacker-sailing-equipment.shtml

Der er en forhandler i England

1691
Ja det ser jo vældigt ud med sådan en tacker, der er dog lige det minus at der så skal en mand på dækket hver gang spileren eller genakkeren skal sættes. med et lille bovspryd og en spiler strømpe kan man have den sat før turens begyndelse og så blot trække strømpen op når der skal sejles med en af de to slags sejl.
på Northsails hjemme side,kan du se hvilke mål din genarker skal have..
http://nsdnn.northsails.com/RADUPLOADS/Denmark/StandardGennakerProductsheets_2012_DK.pdf
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis