Gavlmur med tegltag

Hej alle
Jeg har haft en murer til at genopbygge min gavl, samt lægge tegl i mørtel. Jeg havde på forhånd fortalt ham at jeg forventede at han fulgte vejledningen Tegl 36 som er henvendt til murerfaget.
Men det gjorde han ikke og jeg fandt derfor en ældre vejledning hvor man lægger et bræt indtil ydermuren (fastgjort til undersiden af lægterne). Brættet gør det muligt at lægge mørtel under en større del af teglene.
Jeg monterede selv brædderne, og vi var enige om at der så skulle lægges murfolie ovenpå bræt og lægter, samt lidt ind under næste teglsten. Jeg så det som en selvfølge at han gjorde dette, men da jeg senere kiggede derop, havde han fyldt mørtel på, men ikke lagt folie ud.
Hans forklaring var at det var tømrerarbejde, og det ville han ikke påtage sig. Og han var åbenbart lidt fornærmet over at jeg selv havde leget tømrer (for at redde situationen uden for store udgifter).
Kan det være rimeligt? Jeg synes ikke. Han havde mulighed for at gøre mig opmærksom på forholdet, før han gik igang. Og han havde haft god tid til at sætte sig ind i vejledningen, og gøre indsigelser. Jeg havde også forberedt ham på at jeg muligvis ville udføre noget selv, istedet før at betale en tømrer for det.
Hvad mener i?


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej og velkommen på siden...

Jeg tror i har misforstået hinanden, muren troede du monterede murfolien, da du jo lavede tømre arbejdet.

Da han så skulle i gang, har han nok konkluderet at du havde droppet murfolien, da den ikke var monteret.

mvh jens

Det lyder for mig som om i begge laver fejl:

Spær/trækonstruktion må ikke have fast forbindelse (røre hinanden), og der skal være noget fleksibelt (evt. mineraluld) imellem.

Man må ikke mure en tagsten ned på en ½ stens mur, men muren skal trappes ud i bredde så den har tagstenens bredde.

Ovennævnte er selvfølgelig ved etablering af tingene fra bunden, og der kan opstå varianter, men det er udgangspunktet.
Hej Orla

Jeg er glad for dit svar. Det var netop det som jeg prøvede at forklare mureren, men han hørte ikke efter. Derfor måtte jeg finde en anden løsning, da jeg ikke havde lyst til at stoppe byggeriet, og måske alligevel ikke kunne komme igennem med mit krav.

Mvh Jørgen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis