Køkkenbænk faldt ned

Vi satte for to-tre år siden en køkkenbænk op på en pudset væg (to planker på tre hyldeknægte). Rimelig godt forankret, synes vi, med tre hyldeknægte hver sat ind med tre lange franske bolte i rawplugs.

Belastningen har åbenbart været for stor (!!) så nu gav den venstre hyldeknægt op - rawplugs, bolte og hele balladen er blevet trukket ud af væggen... Det førte også til, at den midterste hyldeknægt har trukket rawplugs lidt ud af væggen, så pudset i midten stort set kun hænger i glasfilten.

Vi vil gerne hænge bænken op igen sammen sted, så:

 - hvordan får vi repareret hullerne/væggen, så vi kan sætte større, længere, andre rawplugs op samme sted, som de gamle sad?
 - er der forslag til bedre forankring en "almindelige" rawplugs og franske bolte?

Mvh

Jan
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Jan.

Og velkommen her på LDS.

Du skal nok bruge nogle expantions bolte i stedet for hvis det er en beton væg. Hvis det er mursten så må du have nogle ben under bænken foran, plugs og franske bolte holder ikke evigt til det voldsomme bræk der er på sådan nogle vinkler.

Hvad er væggen lavet af?
Du skriver en pudset væg - men det fortæller ikke ret meget om hvad det egentlig er for en væg...
Er det en opmuret væg som er pudset? For så skal du naturligvis sørge for at ramme en sten, når du borer hul til plugs. Sidder de i en fuge kan jeg godt forstå de gav efter...
Tja, nu er jeg jo bogholder, så svært for mig at sige hvad væggen er lavet af ;-)

Det er ikke mursten, det er en indervæg mellem to rum, i et hus fra 1927. Væggen lyder meget robust, når jeg slår på den, og jeg kan vel bedst beskrive det puds, som rawplugs har trukket med ud, som tørt beton (grå hvidt fint pulver).

Og så tænker jeg, om det er vigtigt hvad væggen er lavet af, da jeg alligvel skal reparere nogle forholdsvis store huller, som de udtrukne rawplugs har efterladt. Så jeg skal have puttet noget sindsygt stærkt bindende stads i hullerne, som jeg kan sætte expansionsbolte eller noget i bagefter.

Jeg er ærlig talt ikke meget for ben på bænken, det ødelægger ligesom hele looket :-)

Tak for hurtige svar, til en nybegynder handyman (min kone synes allerede jeg lyder klog, når jeg siger "expansionsbolte")

Jan
Ville det ødelægge dit liv og tilværelse, hvis du satte gennemgående bolte i, inde fra det tilstødende lokale?

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis du vil have dem til at sidde samme sted kan du bruge en forankringsmasse f.eks danalim 294 det er en to komponent lim i en fugepatron som du sprøjter ind i hullerne og sætter en rawplugs ind inden den hærder, som den gør i løbet af få min du kan også droppe din rawplugs og blot sætte den franske skrue direkte ind i forankringsmassen og lade den hærde op, men du skal arbejd hurtig og holde bænken helt i ro i ca. 5- 10 min
Annonce
Gnmgående bolte, hm. Måske slet ikke en dårlig ide! På den anden side af køkkenvæggen er der nemlig en lidt trist, ramponeret væg hvor vi har den indvendige trappe ned til kælderen. Så lidt smart lavet, vil det slet, slet ikke være så slemt - som hvis det havde været væggen ind til opholdsstuen :-)
Jeg kunne jo prøve danalimen først,og hvis det så kun holderet par år igen, tage springet ud i gnmgående bolte.
Tusinde tak for svar
Jan
Hvis det er porøs slaggevæg, kommer det aldrig til at holde med knold&tot lim. Der er et voldsomt bræk på et sådant ophæng.

Med venlig hilsen
ktm

 

Uden de helt store statiske beregninger, kan jeg da sige at hvis du belaster en vinkel på ca. 40 cm med 75 kg. vil du have et ud af gående træk på den øverste bolt på ikke under 200 kg. Og da det er en bænk sidder i jo nok flere på den, så kan du selv prøve at regne på trækket. Så gennem gående bolte med en planke på den anden side af væggen ville nok være at foretrække.
Hvis du så kombinerer det med håndværkerens råd om en planke, kunne du jo lave en knagerække på væggen ved trappen ned til kælderen. Så hænger der ikke bare en bræt på væggen.
Som du så kunne rende ind i hver gang du skal op og ned i kælderen
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis