Køkkenbænk faldt ned

Vi satte for to-tre år siden en køkkenbænk op på en pudset væg (to planker på tre hyldeknægte). Rimelig godt forankret, synes vi, med tre hyldeknægte hver sat ind med tre lange franske bolte i rawplugs.

Belastningen har åbenbart været for stor (!!) så nu gav den venstre hyldeknægt op - rawplugs, bolte og hele balladen er blevet trukket ud af væggen... Det førte også til, at den midterste hyldeknægt har trukket rawplugs lidt ud af væggen, så pudset i midten stort set kun hænger i glasfilten.

Vi vil gerne hænge bænken op igen sammen sted, så:

 - hvordan får vi repareret hullerne/væggen, så vi kan sætte større, længere, andre rawplugs op samme sted, som de gamle sad?
 - er der forslag til bedre forankring en "almindelige" rawplugs og franske bolte?

Mvh

Jan
Vi satte for to-tre år siden en køkkenbænk op på... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Forresten, hvis du skal til at afkorte gevindet, så husk at have en møtrik sidende lidt længere inde på gevindet, som du så kan skrue ud over gevindet, når du har skåret den over, med det formål at rette de krater op som du måtte have lavet. Ellers kan det være svært at få møtrikken på bagefter. Alternativt kan du skære overskydende gevind af bagefter, når du har monteret bænken -  hvis det altså er til at komme til.
Bænken har siddet i 2-3 år med 50 mm franske skruer i plugs. Det tror jeg ikke på ville være mulig i en pudset bræddevæg. Jeg tror mere på en pudset murstensvæg, hvilket også giver mening, da der er et trapperum på den modsatte side.
Prøv evt. at banke på en ydervæg og på denne væg og hør om der er forskel. En pudset trævæg lyder helt anderledes.

Jeg ville reparere skaderne med gipspuds. Dernæst flytte bænken et par cm til siden, så det kan laves nogle nye huller i frisk sten. Her vil jeg lime gevindstænger i med injektionsmasse, alternativt bruge limankre. Er ikke i tvivl om, at det nok skal holde. Tror sådan set også det vil holde bare med længere skruer. 50 mm er ikke meget, hvis der er et par cm puds. Så har skruen reelt kun fat i 30mm sten. Dobbelt så lange skruer, og det vil sikkert holde fint.
Enig jenshøj... Hvis han kan ramme en sten!!
20% af en muret væg består af fuge, hvis vi regner med 12mm fuger... Så jeg mener stadig han er nødt til at banke pudset væk for at være sikker på at ramme en sten. Medmindre han vil tage chancen :-)
50 mm franske skruer, er ikke meget til en bænk.. Mit fjernsyn herhjemme hænger i 4 8x70 franske skuer :-D

Jeg vil tro det er en murstens væg, du kan finde stenebe/fugerne med et lille søm. Så kan man ret hurtigt finde stenene, og du får kun nogle meget små huller.

Til en bænk vile jeg gå op i en 12 mm fransk skrue og en 14 mm plug. Eller som der er skrevet et tvær bræt og gevind stænger. Evt. Et stk fladjern

Hej igen

de, der gættede på pudset murstensvæg, ramte rigtigt

Jeg har nu fået banket hullerne godt op og fjernet løst puds (ovenfor det midterste hul, hvor den midterste skrue har siddet i en sten, mens de to andre har siddet i fugerne).


Jeg kan se, at der er MEGET fuge mellem stenene - det gjorde de åbenbart i 1927, når det var en indervæg, der alligevel skulle pudses... Det har så betydet, at den hyldeknægt, der gav op først, sad i fugerne og ikke i stenene (foto ovenfor).

Hvad vil I kloge mennesker nu råde mig til - både hvordan jeg reparerer væggen og hvordan jeg får sat bænken fast? Kan jeg undgå gennemgående bolte og tværbrædt, vil jeg stadig foretrække det, men hvis I mener, at det er helt umuligt - ja, så må jeg jo i byggemarked og powershoppe

Jan
Annonce
Med de store fuger, ville jeg ikke turde løbe an på at kunne ramme stenene.
Man har næppe brugt ret meget, om noget overhovedet, cement i mørtlen, så en rawplug vil aldrig komme til at kunne bære ret meget i fugen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Så længe du kan ramme en sten, er der ikke noget problem i at få det til at holde. Læs mit svar ovenfor, som netop var baseret på, at du havde en murstensvæg. Gevindstænger sat fast med injektionsmasse. Gør det evt. før du pudser op, så du er sikker på, at de kommer til at sidde i en sten. Om nødvendigt, må du så lave nogle nye huller i beslagene, hvis de ikke passer.
Hmmmm ! Jeg tror at den mur er muret op af forhånden værende stumper, da det kun er en væg der er bygget for at dele trappe rummet fra køkkenet. Lav nu de gennem gående bolte og slip for fremtidige reparationer  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis