Køkkenbænk faldt ned

Vi satte for to-tre år siden en køkkenbænk op på en pudset væg (to planker på tre hyldeknægte). Rimelig godt forankret, synes vi, med tre hyldeknægte hver sat ind med tre lange franske bolte i rawplugs.

Belastningen har åbenbart været for stor (!!) så nu gav den venstre hyldeknægt op - rawplugs, bolte og hele balladen er blevet trukket ud af væggen... Det førte også til, at den midterste hyldeknægt har trukket rawplugs lidt ud af væggen, så pudset i midten stort set kun hænger i glasfilten.

Vi vil gerne hænge bænken op igen sammen sted, så:

 - hvordan får vi repareret hullerne/væggen, så vi kan sætte større, længere, andre rawplugs op samme sted, som de gamle sad?
 - er der forslag til bedre forankring en "almindelige" rawplugs og franske bolte?

Mvh

Jan
Vi satte for to-tre år siden en køkkenbænk op på... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 13 mar 2014 10:09
Som du så kunne rende ind i hver gang du skal op og ned i kælderen

Det er jo indenfor det muliges grænser at lave sådan et bæst af mindre omfang end en hjorteopsats.
Hej

Det ER altså vigtigt at vide hvad væggen er lavet af... Mursten eller Beton kan repareres med Danalims Quick Filler - som bagefter er skruefast. Du kan også få et produkt der hedder SIKA Reparationsmørtel 5kg i pose. HUSK at få alt løstsiddende i de gamle huller væk inden rep. Husk at støvsuge hullerne, således støv også kommer væk. Fransk skrue og Plugs er nr.1 (brug ej metalforankring som f.eks. ekspansionsbolt - da jeg tror din væg er FOR porøs her til) Det rette forhold mellem skrue og plugs er vigtig.. f.eks. skal der bruges 10 mm plugs til en 8mm fransk skrue. Bor et PRÆCIS hul til plugs. Du kan få et skarptsleben murbor til din akku-boremaskine i dit lokale byggemarked der ordner dette.

Dine "knægte" skal være nogenlunde ligebenede - da det er den øverste skrue i knægten der skal "bære læsset". Jo længere ned af væggen knægten går, jo bedre støtte får du fra knægten og belsatningen bliver derfor ikke så stor for skruen.

Det burde kunne lade sig gøre på denne måde !!

Jo





I et hus fra 1927 er der nok stor sandsynlighed for at væggen er en pudset brædde væg, det blev brugt meget den gang.
Jeg har nu nogle fotos, som måske kan kaste mere lys over sagen - hvordan får jeg lagt dem ind i min post?

Jan
Først og fremmest skal dine billeder ligge på din pc som filer, så kan du let sætte dem ind her på siden. Under det her skrive felt ligger der to bjælker mere. I den øverste ligger der en der hedder Vedhæftede filer her skal du klikke på pilen ude til højre, så kommer der en bjælke med en lille rude til syne hvor der står gennemse. Den klikker du på, nu ryger du ind i din egen pc hvor du så skal finde billederne klik på dit billede og klik på Upload her på siden. Nu kommer der så endnu en bjælke op her skal du huske at klikke på Indsæt billede. Så går alt af sig selv, vil du ligge mere end et billede ind gentager du processen efter at have trykket på enter knappen på dit tastatur.  
Annonce
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/155987

Med venlig hilsen
ktm

 

OK, forstået!

Det er fordi jeg har svaret ved at skrive i feltet nederst efter tråden. Der er ikke noget "vedhæftede filer" felt. Men hvis jeg i stedet bruger "tilføj svar" knappen, så dukker muligheden op for at vedhæfte fotos.

Tak, det gør jeg når jeg får fotos lagt på PC

Jan
Hej

så har jeg fotos, der kan kaste mere lys over problemet.

I kan se de bolte og rawplugs, der holdt bænken på plads - tre stk pr hyldeknægt (to i toppen, en i midt på, og I kan se bænken og hyldeknægtene der har lige lange ben vandret og lodret.




I kan se køkkenvæggen, hvor bænken hang og de tre huller, hvor hyldeknægtene sad. I kan se, at det midterste hul også er "på vej ud af væggen" og kun holdes sammen af glasfilten...






Jeg har taget et par tæt-på fotos af det mest ødelagte hul - måske kan nogen se, hvad væggen består af. Der er det der puds/beton lignende materiale så langt ind, jeg kan få min lillefinger i hullet.




Og så er foto af kældervæggen, som er modsat køkkenvæggen - og hvor jeg kan sætte et tværbrædt op, som de tværgående bolte kan spændes fast på. Det er sidste udvej, hvis I mener, at det er umuligt at få en holdbar løsning med hyldeknægte alene spændt op på køkkenvæggen. Jeg vil heller ikke have ben på bænken - den skal ligesom svæve/hænge frit.



Jan
Der er stadig ikke nogen, der med sikkerhed kan gætte, hvad der er inde i den væg.
Mit råd vil derfor stadig være den med et bræt på den anden side og så gennemgående bolte. Så bliver den der, så længe væggen ikke vælter!

Med venlig hilsen
ktm

 

Helt enig med ktm.
Jeg er ikke ekspert i byggeri fra 1920'erne - men tvivler også meget på, at den er lavet i noget der kan bære... Det er sikkert bare en pudset bræddevæg som der også bliver nævnt.

Få fat i et langt skarpt bor, så hullet bliver så clean som muligt. Hvis det et en bræddevæg bliver det træls at sende et sløvt murbor igennem. Du kan sikkert finde et billigt et i Harald Nyborg som godt kan holde til de par huller du skal bore.
Og så op med et brædt på modsatts side. Du kan evt. vælge en bræddebolt, så bliver det lidt pænere at se på, og så behøver konen heller ikke ligge på den anden side af væggen med modhold, når du spænder møtrikkerne :-)
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis