Hvad er dyrest?

Hejsa,

Jeg har tænkt lidt over en sjov ting:

Vi har ret langt fra fyr og varmtvandsbeholder til badet. Derfor tager det noget tid inden vandet bliver varmt.
Jeg forkæler mig af og til med en varmt karbad, men hvad er egentligt dyrest?

1. At tænde for det varme vand og lade det kolde vand løbe ud i afløbet indtil der kommer varmt vand, hvorefter jeg sætter proppen i karet og indstiller korrekt temperatur.

Eller

2. At sætte proppen i karet før jeg tænder vandet og indstille en højere temperatur for at varme alt det kolde vand op som kom i karet i starten

Vi har gasfyr.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nr 1 naturligvis. Der spilder du alle de dyre dråber vand.  

Opvarmning af vandet burde koste nøjagtig det samme med din varmekilde.  

Vil du spare, så skift varmvandsrørene ud med noget isoleret pex med en lille diameter.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej

Du kunne også montere en cirkulationspumpe på slutningen af strengen til det varme vand. Så er vandet varmt når du åbner for det, og temperaturen skal ikke hæves så meget. Selvfølgelig vil du stadig tabe på strengen hvor temperatur forskellen så vil være højere, men til gengæld vil du så bruge det mindre varme i radiatorerne, og det er det samme fyr der forsyner begge dele.

De moderne elektroniske pumper bruger endda meget lidt effekt, og med et ur på så den ikke kører fra midnat til kl. 6:30 så er strømforbruget også holdt nede.

I sidste ende vil det nok være bedre for miljøet da vand jo nok bliver den næste knappe resource, det kan man også se på regningen.

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"

"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
Hej.
Kender godt lysten til et dekadent varmt bad. Har selv brændefyr, og det frister når temperaturen er der.
Vi bruger nr. 2 også for at spare på vandflowet, hvis man alligevel justerer med koldt til sidst.

mvh

varmetossen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis