Gipsloft - noget med strimler?

Endnu et spørgsmål fra novicen. Jeg har fået sat gipslofter op i kolonihave huset. 
Kan læse mig frem til at jeg skal sætte/klæbe "strimler" op i samlingerne, og spartle samt slibe. Tømmeren der har sat loftet op har savet afrundede kanter på pladerne. Er det her jeg skal klæbe strimler på, eller spartle først?

Hvilken slags spartelmasse? Og hvad hedder de strimler? Der skal sættes filt op tilsidst

Nybegynder :
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det hedder armeringstape. Du skal købe det selvklæbende og lægge det i de baner hvor du kan se at der er lavet plads i gipspladen til spartling og tape - de lange baner hvor langsiderne stødes.
De tværgående som tømreren har afrundet ville jeg nøjes med at spartle.Du kan ikke dække tapen hvor pladen ikke er forsænket.
Du skal bruge letspartel - og spartle og slibe 2 - 3 gange før end du sætter filt op. Det vil også være godt at smøre forankringsgrunder på inden du påsætter filten - det får den til at hæfte lettere da slibestøvet vil være fæstnet
Læs side 30-34 her:
http://www.gyproc.dk/files/PDF/Denmark/Brochurer_og_anvisninger/Maleranvisning_2009_web.pdf

Her anbefales i modsætning til hvad gug foreslår:
* Ikke selvklæbende armering men papirstrimmel.
* Kortkanterne skal også armeres. Der spartels længere ud for at skjule dette.

Spartelmassen skal være godkendt til pladesamlinger (CE mærket iht. EN13963). Du kan få det hos farvehandleren/byggemarkedet.

Forankringsgrunder er et must.

Du kan finde masser af vejledninger på nettet om hvordan arbejdet skal udføres, f.eks:
http://www.danalim.dk/fileadmin/editors/brochurer/spartling/brochure_gipsplademontage.pdf
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
IKKE selvklæbende armerings strimmel som GUG foreslår! Men papir/armeringsstrimmel du klæber op med en passende spartelmasse. Det kan f.eks være Scote J spartel.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Ok - papir strimmel lægges på det første lag spartel så vidt jeg kan forstå Kan forankringsgrunder købes i alm farvehandler I.E. røverkøb osv? Mht filten, kan det betale sig at købe grundet filt?

Tak for jeres svar

Nybegynder :
Ja, du kan få det hele hos en farvehandler.
Det er lidt lettere at arbejde med den ugrundede filt, hvis man ikke har prøvet det før. Men den skal selvfølgelig have en gang vævfylder efter den er sat op.
Ok - tak for tip

Nybegynder :
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også